Nu kan opiatberoende personer få nässprej på recept i Västmanland
Opiatberoende personer i Västmanland kan få naloxon utskrivet i Västmanland. Region Västmanland blir den nittonde regionen att börja skriva ut nässprejen för egenbruk.
Läs mer 🔽
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det känns ju lite sisådär. Tanken är väl att man skall få bukt med narkotikan.
Visst, det underlättar för sjukvården om vi inte får in intoxerna. Men risken är ju att folk börjar tänka i dom banorna att , det gör inget om jag tar en överdos, jag har ju medicin hemma.
Jag tycker det är en fantastisk nyhet.
Tänk vilken trygghet för ex. föräldrar och tänk att det kan rädda liv.
/Maria
Mycket bra.
Klart är dock att det inte tar bort problemet bakom bruket av opiaterna.
Där får sociologerna, inte kriminalvården, ta sig an problemet.
Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland
#1: Tror du på fullaste allvar att dom tar en överdos frivilligt?
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
Så här gör man i Skåne:
Region Skåne erbjuder utbildning och utdelning av naloxon nässpray till dig som kan råka ut för en opioidöverdos. Naloxon kan förebygga skador och dödsfall vid överdoser av opioider, som till exempel morfin, heroin, fentanyl och tramadol.
Läs mer här:
#4: Ja det tror jag. Har sett alldeles för mycket av detta för att inte tro på det.
#5 Våra intoxer får Naloxon redan i ambulansen. Det är tydligen ett väldigt effektivt medel mot opiatöverdoser.
#6: Det är som att konsekvent ta abortpiller istället för att skydda sig - men tur att det finns.
#7: Jo visst är det bra att det finns. Men känner mig ändå lite kluven i frågan.
#8: Förstår hur du tänker eller snarare ju ungdomarna tänker - att de är säkrade bara för att de har en sprej.
#9: Jo lite så jag tänker.
En av anledningarna till att jag resonerar som jag gör är att sonen vid ett tillfälle tog upp detta med mig, han var påverkad men inte helt väck.
Hans egna ord: Om man kan ha sånt hemma så är det ju inte så farligt om man skulle råka ta en överdos.
#10 Jag är också kluven. Som beroende (dock inte av opiater) skulle jag nog kunna tänka att dosen på drogen inte var lika noga om jag visste att det fanns medicin direkt tillgänglig som bryter överdos. Samtidigt är det nog ingen narkoman som vill ta en överdos och då kan man kanske vaggas in i en falsk trygghet att det inte är så farligt.