Beroenden iFokus

Beroenden

Etiketterberoendesjälvkänslaåterfall
Läst 71 ggr
Vildamyra2
2022-02-06 01:38
0

Återfall i nikotin beroende

Jag är så dum att jag har börjat snusa igen efter nästan 2 års uppehåll 😢
Jag slutade när jag blev gravid och höll upp hela graviditeten och amningen och lite till. Sen kom jag på den dumma idén att jag skulle snusa lite bara för att bli av med de sista få gravid kilona. Nu har jag gått ner dem och lite till. Säkert inte ens pga snuset. ( Ingen viktminskningsmetod jag rekommenderar då man samtidigt drar på sig ett eländigt beroende)

Trotts att jag bara snusar 2-3 dosor i veckan så får jag värre abstinens än någonsin. Innan jag var gravid snusade jag lite drygt 1/2 dosa om dagen. Kommer inte ihåg att det var så här jobbigt. När jag var gravid hade jag inget annat val än att sluta tvärt men hade samtidigt en liten i magen att tänka på som skulle må så bra som möjligt. Graviditets illamående gjorde det också mycket lättare att sluta. Mådde illa bara att tänkte på snus.

Nu har jag precis börjat nytt jobb och måste hålla focus för att lära mig allt nytt. Nu till helgen skulle jag passa på att sluta. Lyckades i 30 h sen gav jag upp och tog en prilla. Först var det en enorm lättnad att bli av med abstinensen som kröp i hela kroppen och sen kom känslan av misslyckande.

Skäms så att jag var så dum att börja igen så smyg snusar just nu för min man. Vill bli nikotin fri igen och för alltid denna gång. Jag vill känna mig hälsosam och inte stoppa i min kropp massor av gifter. Så önskar många bra tips för att slippa eller lindra abstinens. För att det nu ska bli långvarigt och jag ska hålla motivationen uppe så önskar jag även bra anledningar till att sluta snusa.

Nu som sitter på bra tips dela gärna med er!

Maria
2022-04-14 07:31
0

Personligen tror jag att man måste vara totalt förberedd och motiverad. Att det inte får finnas minsta tvivel på att det kan misslyckas.

Men alla är så olika så det är svårt att hitta rätt väg.

/Maria

Draken
2022-05-10 12:15
0

Jag slutade röka tvärt för 2 år sedan. Jag hade förberett mig själv på ett datum som jag skulle sluta röka, jag var helt fokuserad på just det datumet. Jag sa ingenting till någon, inte ens min man.

Jag slutade på det datum jag hade satt, och jag är fortfarande rökfri. Inga återfall och jag har inte börjat med snus som många andra gör när de slutar.

Det är tufft och jobbigt. Abstinensen var svår till och från, men jag bet ihop och lyckades. Lyckades jag sluta efter att ha rökt 1,5 paket i 36 år, så lyckas du med. Bit ihop, du kan 🙂

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis