chips ... socker?
Jag har i ungefär 2 år ätit chips som en galning. Jag kan bara inte sluta. Jag har bestämt mig för att sluta flera gånger för att jag behöver gå ner i vikt, och jag håller det ett tag, men sen bestämmer jag mig att en gång ska jag få äta det, eller en gång i veckan kanske. sen spårar det ur och jag äter varje dag igen. alltså en påse varje dag ungefär. och jag har börjat läsa om det här med matberoende och sockerberoende, men jag vet liksom inte vad jag är beroende av egentligen. Dom som är sockerberoende vill ju ha choklad, godis, kakor typ. Men sånt attraherar inte mig. Utan det är bara chipsen. Jag röker, och jag får tillochmed större sug efter chips än efter cigaretter. Är det någon som känner igen sig, eller vet vad det är jag EGENTLIGEN är beroende av, alltså det måste ju vara något ämne? Är det socker det också men på ett annat sätt? Jag vill inte misslyckas med min viktnedgång igen och därför vill jag ha reda på vad det är som triggar mig i chipsen så jag kan försöka bli av med det..
Njaej, alla kolhydrater fungerar på samma sätt i kroppen och chips innehåller väldigt mycket kolhydrater. Dessutom kan smaken och dina personliga associationer göra att just chips triggar just dig. Hur kolhydrater fungerar i kroppen kan du läsa mer om på Kolhydrater.iFokus.
Potatis innehåller väldigt mycket kolhydrater/socker och eftersom chips tillverkas av just potatis så kan du mycket väl ha drabbats av en form av kolhydrat beroende. chipsen är din favoritdrog bara.
Gör som Grönstedt föreslår och kolla in på kolhydrater. iFokus där kan du få mer tips i just detta ämne
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….
Tack så mycket! 🙂