Räknar ni er nykterhet/drogfrihet?
Aktiviteten här inne är väl inte jättehög, och jag vet inte hur många av er som faktiskt är i ett aktivt missbruk eller tagit er ur ett. Vad jag märkt inom är att det är väldigt många som blivit nyktra/drogfria som påpekar hur länge de varit rena. En del räknar nästan på minuten och kan säga exakt när och var de tog sista "drogen".
Det jag under 2002 lade märkte till efter ett par återfall i benzomissbruk var att jag KAN INTE räkna min nykterhet i dagar/veckor/månader. Det triggar mig som fasen. Det är likadant med tex kalorier, siffror triggar mig till sjuk besatthet. Min hjärna fastnar liksom på hur "duktig" jag måste vara och så blir det en tvångstanke jag ständigt räknar på och går runt med i huvudet. Många som jag mött inom behandlingar under året har typ varit så noga med att påpeka att nu är det 14 dagar ren, nu är det 30 dagar ren osv.
Efter mitt senaste återfall bestämde jag mig för att sluta räkna drogfria dagar. Jag kan idag säga att det är över 2 månader, men mindre än 3. Inte närmre än så. Det räcker för mig och närmre än så känner jag inte heller är så himla viktigt.
Hur upplever ni det? Är det viktigt för er att hålla koll på rena dagar? Triggar det?
Jag har aldrig varit i ett missbruk, men min son är nu i tillfrisknandet. Han räknar inte drogfria dagar, veckor månader. Jag gjorde det ett tag, men slutade efter ett tag.
#1 Jag förstår dom som känner att det är viktigt och sen när jag är längre kommen i min tillfriskning kanske det blir viktigt för mig. Jag har gjort en liten notis i kalendern senast jag tog något för att om det blir viktigare längre fram så finns det kvar. Men räknar inte, det bara triggar.
#0: Nej att räkna dagar, veckor osv skulle bara stressa mig till återfall!
Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋