Postakut abstinens?
Jag har varit drogfri från z-analoger i exakt 4 veckor idag. När jag klippte gjorde jag det rakt av, cold turkey, Har inte haft ett enda fysiskt symtom på abstinens och blev uppriktigt förvånad då jag trodde avtändningen skulle bli ett helvete fysiskt. Psykiskt har det varit dock fruktansvärt jobbigt, men som sagt klarat 4 veckor idag.
För nån dag sedan började skakningarna. Sakta märkte jag att mina händer och armar började vibrera. Idag är det så att det syns tydliga skaningar och darrningar i händerna. Har svårt att skriva på mobilen för fiungrarna skakar. Det ser ut som o mjag har Parkinsons, är det jag enda jag kan förklara det som. Vibrationer, skakningar, darrning.
Jag har koll på Postakut abstinens, något som dock verkar vara mer psykiska symtom. Kan detta vara nån form av fördröjd abstinens? Postakut abstinens? Varför kommer ett sådant här symtom nu?
Jag vet inte om den här länken kan vara användbar eller om den stämmer in på din nedtrappning.
https://nedtrappning-psykofarmaka.se/kunskap/nedtrapping/benzomanual/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Tack så jättemycket för länken! 😊 Den har jag inte sett för! Mycket bra info, skummade genom den men sparar den direkt och kommer läsa den när det finns tid.
Jag var faktiskt i kontakt med sjuksköterska igår eftersom jag var lite orolig. Hon kallade det "fördröjd abstinens", alltså att mitt nervsystem varit under så stor påfrestning under en lång tid att det inte förren nu börjar gå upp för kroppen fysiskt att det inte tillförs några nya droger. Så helt normalt och ofarligt, men jobbigt.
Det är så jäkla starkt av dig att bli drogfri och jag hoppas att det bara blir lättare framöver.
#3 Skummade genom resten av sajten du länkade till också och det var en himla pedagodisk och lättförstålig sida. Hur kan jag ha missat den, jag som ändå googlat runt som fasen på just utsättning/nedtrappning?
Tack så mycket Pyttelite, jag har inte varit ren såhär länge åt gången på över ett år, så varje timme är verkligen som ny.
Så bra jobbat. Jättestor eloge till dig, skickar all styrka jag kan till dig.
Det är troligtvis, precis som sköterskan sa, fördröjd abstinens. Har sett det många gånger både inom jobbet och med min egen son
#5 Tack! 😊
#4: Bra att jag kunde hitta ngt som var läsvärt även om du inte skulle behövt hamna i detta träsk.
Ta varje ren dag som en seger. Det kommer att bli bättre - kroppen behöver läka.
Skriv, skriv och åter skriv. Antingen hemma eller här eller en kombination.
Skriv även om dåliga dagar och hur du känner dig.
Värdefull information att gå tillbaka till när det suger eller bara för att komma ihåg.
Du kan göra det via inspelade röstklipp om det är enklare.
Bara det att du har ngt att se tillbaka till är värdefullt.
#7 Det jag tycker varit mest värdefullt hittils är att "rida på vågen" eller stå ut i känslan för att kunna se tillbaka på att ja, jag har haft enormt sug förut men kunnat stå emot. Att skriva ner det var en bra ide. Då blir det mer konkret och tydligt.
#8: Du är på rätt väg!