Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1468 ggr
Anonym
Anonym 
2013-07-17, 20:42

Min bästa vän..

Min bästa vän har beroende, av tunga droger. Maruijana, hasch, spice, skrap, kokain, svamp, lappar… 

Och jag vet att det har gått överstyr nu, jag känner hen som nog ingen annan hen umgås med. Förr var det bara maruijana och annat lite då och då men nu är det liksom att hen vill ha vad som helst bara det är något, hen är helt beroende.

När hen frågar mig om vi kan köpa tillsammans tvekar jag alltid och kommer upp med ursäkter så att det liksom inte blir något.

Men.. vad kan jag göra? 

Vill absolut inte säga till hens mamma då hens mamma kommer bli besviken. En besviken mamma gör att hen blir deprimerad över att ha gjort sin mamma besviken. Vilket leder till rakbladet..

Jag vill inte heller att hen ska hamna på behandlingshem eller något familjehem..

Hjälp mig att hjälpa min vän! Hen behöver det och jag känner mig hjälplös över hur hen mår

[JollyJustin]
2013-07-19, 09:23

Prata med hen. Bäretta att det får räcka med sånt.

Det är snällt att du tänker på henne.

Är det en hen eller ville du inte säga ifall det är en hon/han?

vallhund
2013-07-21, 19:26

Ja man är ganska hjälplös när man ser någon som står en nära bli mer o mer beroende o ev tappa greppet.

Börja med att vara rak, vill hen köpa tillsammans med dig så säg nej, jag skall inget ha o det borde inte du heller ha. Sluta helt själv med vad du nu ev brukar, o var öppen med att du tar avstånd från allt som kan skada så mycket som du ser hen blir skadad. Håll dig borta från allt som ens luktar kriminalitet.

Hens mamma måste informeras, gör det tillsammans o se till att ni visar att ni är oroliga för hen. Begränsa missbruket så mycket som möjligt, förklara att ni älskar hen, men att ni inte stödjer missbruket. Ge inga pengar.

Är hen i så dåligt skick som det verkar av din beskrivning så kan inläggning för avgiftning behövas. Ta hen i hampan o se till att hen får kontakt med beroendemottagning/missbruksvård där ni bor så att hen kan få professionell vård. Beroende på hur allvarligt läget är så gör de bedömning av vad för insats som behövs. Ofta börjar man med stödåtgärder o motivationsarbete för att få den beroende att inse att den behöver hjälp. Vilken hjälp som behövs kan variera.

Utan hens vilja, insikt o motivation går det inte att göra så mycket.

Här kan du läsa i en gammal tråd,, där handlar det iofs om ett par, men problematiken är densamma:

http://beroenden.ifokus.se/discussions/4d71438cb9cb46221d059123-anhorig

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen