Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettnarkotikaberoende
Läst 5372 ggr
David
0

Olika styrkor av benzo?

Självklart har olika benzo-mediciner olika styrkor, men är det någon som kan förklara varför läkare hellre skriver ut stora styrkor av Stesolid än mindre styrkor av Xanor? Har lusläst Fass utan att få något vettigt svar.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

kerstinjo
0

Japp, det kan jag förklara via PM, eftersom det inte är passande att skriva det här.

Kerstin 

David
0

Gör det… så blir jag glad! :)

// David

[Beavis]
0

Jag antar att Stesolid är dyrare och drar in mer pengar till lkemedelsbolagen, som i sin tur betalar läkare att skriva ut dem hellre än Xanor?

Det är min konspirationsteori, jag tror inte jag är så långt ifrån sanningen,,

David
1

Vet inte hur mycket som är "inpriset" för apoteket, men utpriset är:

Stesolid 10 mg:

25 styck burk, 49.50 kr
100 styck burk, 88 kr
250 styck burk, 123.50 kr

Xanor 1 mg:

20 styck blister, 68 kr
100 styck blister, 170 kr
200 styck burk, 283.50 kr

Pfizer som gör Xanor brukar vara världsbäst på marknadsföring, så det borde vara tvärt om.

// David

kerstinjo
2

Konspirationsteorin stämmer inte riktigt!Glad

Kerstin 

Rocktjejen
0

på tal om styrkor på xanor..jag som förut haft 1 mg får nu bara 0,5 mg..så det känns lite knasigt. jag har ju trots allt ätit xanor i 18 år..

sen verkar det som att stesolid hellre skrivs ut nu mer än xanor eller har jag fel?

David
1

Xanor är mer vanebildande än Stesolid (men båda är väldigt vanebildande), men läkare föredrar Stesolid framför Xanor.

// David

Rocktjejen
0

Ja det kankse är så…för mig har stesolid aldrig funkat..tagit det för panikångest någon gång men det hjälpte inte tyvärr..

Missanpassad
0

Enkelt.

Man vill inte tro på det, men läkare tjänar extra genom att skriva ut viss medicin.

Sitter man sedan fast i det så blir de tvugna att skriva ut det och gärna i större doser, läkare tjänar ju så dåligt.

*egen erfarenhet, tyvärr*

Kiyona
0

Precis.

Xanor slårsnabbt och går ut snabbt = mer beroendeframkallande då man när det så snabbt gått ur vill ha mer för att må bra.

Stesolid tar det lite lungnare och håller i sig längre. men därimot så är steolid som stolpiller lika illa som xanor.

#8 Att det inte hjälpte mot panikångest/attacker beror möjligt vis på att du tog dem försent då det tar 20 minuter innan den börjar verka.Ovch en attack håller sig max 15minuter (trots att 1sekund känns som en hel epok)

Lite trist att alternativet där är att ta det 3 - 4 ggr om dagen för att hålla det stabilt opch kunna arbeta med problemet.

men knapra benzo som o det vore frukostflingor eller godis, hum, antingen är det ett helvete eller så är det en befrielse med hög räkning väntandes i brevlådan….

Men det är ju bra att här finns hjälp att tillgå, det är ju iövrigt en mycket bra medicin! (preparat)

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

Kiyona
0

Men vad jag märkt är ju att man jämnt får göra Allt själv! slarv med utskrivningar mm….

Läkare vill ju spara på sin tid och att proppa käften full med piller på sina patienter är ju mycket mindre tidskrävande än att lösa det från roten!

Snöfall - Caught between what happened and what could never be

Gilla Snöfalls Djuringar på facebook!.

**Snöfalls Lejonhuvade Dvärgvädurar har upphört förtillfället men återkommer efter att alla studier är klara och körkort är fixat! **

**Mvh//Andrea **

[Beavis]
0

Det var som sagt min konspirationsteori. Men även om Xanor är dyrare kanske fortfarande läkarnas provision är större med Stesolid?

Oh well det var min teori. men å andra sidan har väll stesolid funnits längre så läkarna känner till det bättre?

Eller då som #10 skriver Xanor är mer  beroendeframkallande, så det är att välja mellan två onda ting.

vallhund
0

Läkare inom offentlig vård i Sverige får inte provision på utskrivna recept, knappast privatanställda/egenföretagare heller.

Kontrollen är rigorös, inte så många som är beredda att riskera sin legitimation o försörjning resten av livet för en resa till Bahamas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.