Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettleva-i-tillfrisknad
Läst 23851 ggr
mammas4killar
11

Nedtrappning oxycontin/morfin Diskbråck

Hej alla i sommarvärmen😎Lite bakgrund: Jag har gjort en svår operation av min nacke, hade tre diskbråck/stora! Som jag haft besvär med i ett år, under detta år har jag tagit oxynorm/oxycontin och morfin meda, men inte samtidigt. Tyckte själv att oxynormet/continet inte var nåt bra alls, mådde konstigt så jag slutade tvärt med dom efter ätit dom i ca 3 månader, sedan började jag med morfin meda igen. Nu äntligen efter 1 års helvete fick jag blir opererad, Tydligen var operationen komplicerade och svår eftersom det var 3 st på helt olika nivåer och dom kunde inte steloperera, därför satte dom in diskproteser på alla nivåerna, operationen tog 7 timmar, ett diskbråck tar vanligtvis 1 timme drygt att operera, det blev lite komplikationer, tom råkade ta hål på ryggmärgshinnan. Iaf på sjukhuset hade jag fruktansvärda smärtor, fick Morfin intravenöst, 50 mg oxycontin morgon och kväll(fast jag tog dom inte alla ggr) plus stesolid vid behov, också intravenöst.

Iaf fick komma hem efter 2 veckor, hade smärtor som är obeskrivliga, jag låg konstant i 2 veckor, så fort jag var uppe svimmade jag elr kräktes av smärtan. Långsamt började det bli bättre och eftersom jag valt själv att "bara" ha morfin meda plus stesolid hemma så började jag trappa ner hemma. (läkaren skrev ut oxycontin 40 mg när jag gick hem) vid ett återbesök efter 3 veckor så pratade jag med läkaren och sa att jag trappat ut 2 tabletter mindre per dag, var överlycklig över det och läkaren tyckte det var jättebra gjort.

Men så kom det som inte fick hända, jag ramlade hemma och smärtorna kom tillbaka, fick gå tillbaka till ursprungsdosen och då räckte inte morfinet jag hade, har iof oxycontinet men ville inte ta det. sökte akut och berättade som det var att jag har bara några kvar, men hon menade på att jag fått så många utskrivna att det ska räcka tills min läkare kommer tillbaka från semestern, berättade då för henne att om jag ska ha så här ont tills dess så tar dom slut innan, mn hon tyckte att jag skulle "snåla" alltså från att ta 8-9 st per dygn 2 per dygn.

Kom då med förslaget att eftersom jag inte tyckte direkt om oxycontinet kanske jag kan trappa ner med det och snabbare, och sedan ta stesolid ifall det bli outhärdligt, men det tyckte inte hon, hon stod på sig och sa att det skulle räcka, 25 st i 3 veckor!?!

Då ledsnade jag, vill verkligen slippa dessa mediciner och bli bra, nu började det kännas mycket bättre, skrev då upp ett nedtrappningschema på oxycontinet själv, ganska tight men å andra sidan hade jag ju inga problem att sluta med dom sist. och blir det jobbigt kan jag ju ta stesolid vb.

Ursäkta det långa inlägget, men har ingen att prata med, har ringt på ortopeden och sagt att jag vill inte trappa ned med kortidsverkande för då blir det att så fort jag känner av minsta smärta tar jag dom, fast jag kanske skulle stå ut och känner att jag vill ju sluta så fort det går och dessutom är det ju meningen att ju mer jag rör mig och tränar desto bättre ska det bli.

Är det nån som har nåt tips/råd om hur ni tycker jag ska göra. Vill som sagt trappa ut fort. och just nu har jag tagit 30 mg oxycontin på morgonen och 30 på kvällen, i morrn ska jag ta 20 på morgonen och 30 på kvällen, det är min plan. Nån som vill lufta detta med mig?

vallhund
9

Verkligen en knepig sits du hamnat i, synd att du skulle ramla! Det är väldigt svårt att trappa ner smärtstillande när man har ont, du får försöka göra så gott du kan med de förutsättningarna som finns. Du skall naturligtvis inte ha outhärdligt ont.

Tar medicinen slut innan din doktor kommer tbx får du gå till Ortopeden o begära förnyat recept, om de trilskas kan du fråga om du kan få hämta tabletter var eller var annan dag tills din egen läkare är tbx, antingen där eller på din VC.

Normalt trappar man ner betydligt saktare än vad du tvingas göra nu. Iofs har du inte ätit Oxytocontin o Stesoliden så länge. Man brukar göra det stegvis, dvs ett par dagar på en dos innan man sänker lite mer.

Du vet förmodligen att Paracetamol (Alvedon/Panodil) potentierar opiaters smärtstillande effekt? Du kan ta 1 gr/6e timme för max effekt, ta ej om du har leverproblem.

Lycka till! Återkoppla gärna så vi får veta hur det går för dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.