Etikettberoende
Läst 1485 ggr
Bläcket
2013-07-04, 14:12

Hejdå tobak

Hej,

Jag började tjyvröka när jag var femton år. När jag var sexton dog min pappa av en hjärtinfarkt. Han var storrökare. Då började jag röka "på allvar". Sen dess har jag rökt cirka ett paket om dagen, utom i perioder när jag rökt cannabis och kunnat stävja cigarettberoendet med det. Då har jag rökt kanske fem cigg om dagen och två-tre jointar. Som tur är så kunde jag sluta med cannabis och andra droger.

Men INTE med ciggen. Tillbaka till ett paket om dagen.

I september förra året så kunde jag sluta, för jag var så pank. Levde på sjukbidrag och det räckte typ till hyran och räkningar, sen var det 1500 kronor över till mat, busskort osv. Så då slutade jag faktiskt. Rökte bara "lite, ibland". Typ om jag blev bjuden. Åkte till Iran över jul och då köpte jag en limpa cig i tax-freen. Så var jag rökare igen… Tills i mars i år, då slutade jag och höll upp en månad eller två, sen började jag tjäna pengar och festa igen och då var det kört.

Nu VILL jag verkligen sluta. Jag BEHÖVER sluta. Jag har kunnat lägga av med benso och hasch och alla möjliga droger, varför skulle jag inte kunna sluta röka? OCH INTE BÖRJA IGEN..

Jag vill sluta för jag hatar ångesten som ciggen ger mig; ångest att dö i cancer (som min mormor, som var…storrökare), ångest över ekonomin, ångesten av att känna sig äcklig, att jag luktar illa när jag ska kyssa min kille (som inte röker), ångesten när man bara har en cig kvar i paketet och alla affärer har stängt, ångest av att göra något som gör mig det minsta anfådd (för då kommer blodsmaken), ångest över hur jag kan vara så otroligt respektlös mot min kropp.

Jag har köpt nikotintuggumin den här gången. Innan när jag slutat har jag nämligen blivit "rätt så" irriterad, och det funkar inte på jobbet för jag jobbar med gamla människor, man behöver ha lite tålamod med dem ganska ofta.

Ska undvika alkohol framöver eftersom jag vet att det triggar röksuget. Bett min sambo gömma undan alla tändare, etc. Slängt cigaretter som legat i lägenheten.

Jag är trött på att lura mig själv att jag tycker en cig smakar gott, jag är trött på slaveriet!

Om det är nån annan som också ska sluta nu så skriv, har ni tips på hur man lyckas, så skriv. Jag behövde bara få ur mig allt det här nu, jag vill gå vidare till ett friskare, gladare, rikare liv!

UTAN TOBAK.

milow
2013-07-04, 14:24

Jag slutade röka för snart tre år sedan. Jag försökte flera gånger innan jag lyckades. De första gångerna "trappade jag ner" på rökningen inför stoppet, jag bestämde ett datum då jag skulle sluta och kastade bort alla cigg och tändare men jag misslyckades varje gång. Den gången jag lyckades bestämde jag mig helt plötsligt på väg hem från en spelning, att "nää, detta är sista ciggen". Har inte tagit någon mer sedan dess. Behöll det sista paketet länge, som en "trygghet" men tog aldrig ciggen. 

Jag antar att det i slutändan handlar om motivationen. Det finns nog ingen rätt metod att sluta, misslyckas man en gång får man prova på ett annat sätt nästa gång. Det låter som att du är motiverad att sluta och jag håller alla tummar. Heja heja och lycka till!

Bläcket
2013-07-08, 08:37

Va roligt att höra att du lyckats! När det gått för nån annan, då känner man ju att det är inte helt omöjligt för en själv heller.

Det har faktiskt gått bra för mig, hitills. Har inte rökt en enda gång. Inte ens när jag vart ute och druckit öl.

Visst jag har vart sugen men jag har bestämt mig nu och håller fast vid mitt beslut, gläds åt mitt beslut.

Det här kan vara det bästa jag gjort mot mig själv.

Heja dig med :)

Calcifer
2013-07-29, 06:57

Jag slutade röka för några veckor sedan. Från ett ögonblick till ett annat. Det lättaste jag gjort, i princip. Har inte saknat det ett ögonblick, har inte ens tänkt tanken på att ta en cigg, inget sug, ingenting. Så jag har nog inga bra tips, är jag rädd.

"You put that sentence back in your mouth!" - Jenna Marbles

Upp till toppen