Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 1214 ggr
Crucio
0

Hjälp att sluta röka.

är så jävla arg och behöver få utlopp på något sätt. så kanske kan hjälpa någon som vill (eller inte eg. vill) sluta röka att göra det.

jag är 23. förra veckan dog min pappa pga. rökning. jag är så otroligt bitter. min morsa och styvfarsa är båda 57 och har båda sina föräldrar kvar. jag är 23 och ska aldrig träffa min pappa igen. detta pga. rökning.

har hela mitt liv försökt få honom att sluta men hans behov av förnekelse för att kunna fortsätta var för stort. han ville påstå att rökning inte alls var så farligt, han körde på det idiotiska jävla forskning-är-en-konspiration-kortet, som om alla världens forskare på allvar är betalda för att ge oss falska forskningsresultat enbart för att vi ska, som farsan gillade att påstå, vara rädda. har alltid misstänkt att rökningen skulle bli hans död. däremot ville han gärna påpeka hur jag inte skulle dricka cola zero pga. aspartam är så himla farligt. fråga mig inte hur i helvete det går till att bestämma sig för att alla forskningsresultat gällande rökning är överdrivna men att alla resultat kring aspartam är förmildande (dvs. att aspartam är farligare egentligen än all forskning säger.)

och nu är han borta och jag är 23 och ska aldrig träffa min farsa igen, pga. rökning. han slutade dessutom ett tag och började sedan om. är så satans förbannad och kommer aldrig kunna berätta för honom hur jävla sårad och sviken jag är. nu när vi ska städa ur hans hus hittar jag burkar fulla med cigg exakt överallt. det är hundratals jävla cigg och det är bara den mängd som råkar finnas kvar i askburkarna. blir så djupt äcklad.

om ni inte bryr er om er själva etc., bry er om era barn/möjliga framtida barn. det är så jävla korkat att dö i förtid pga. en sådan sak som rökning när det finns en jävla massa andra droger man kan hålla på med som inte är lika farliga. det låter kanske cyniskt, men det är fan sant.

Sajtvärd på Skrivlust

Gronstedt
1

Hej Crucio! Jag förstår att du är bitter, ledsen och arg över din fars död. Det är en vanlig reaktion, oavsett vad personen dött av. Om han klantat sig i trafiken, hade din bitterhet kanske tagit riktningen mot medtrafikanterna.

Det är normalt att känna som du gör, men samtidigt är det ändå frågan om en vuxen människa med en vuxen människas rätt att göra sina egna val. Man kan inte tvinga någon att välja bort sitt eget liv för någon annans skull. Han valde sitt liv och sin död. Som medberoende och efterlevande sitter man där med sorgen och ilskan, på många plan. Men till sist så är det ändå så att man måste acceptera att leva sitt eget liv och låta andra leva sitt, utan att ta andras val personligt eller känna sig ansvarig för dem. Man kan stöda och råda, men man kan inte bestämma eller döma. Och man kan inte bära deras ansvar.

Däremot är vrede och avsmak som sagt helt rimliga reaktioner i din situation. Men med tiden kan du kanske minnas annat också, som är med glädjefyllt.

vallhund
1

Jag förstår att du är arg o bitter, att du behöver något att skylla din fars död på. Det är aldrig lätt att förlora en förälder, speciellt när man är så ung som du.

Naturligtvis är du välkommen att skriva här, men du kanske får annan/bättre respons på sorg eller relationer, eller psykologi?

Din sorg är alldeles för färsk för att kunna bearbetas nu, du behöver spy ut din besvikelse o känsla av svek. Dina ambivalenta känslor gentemot din far som du beskrev i ångestsjukdomar i fokus har kastat in dig i kaos när han dog. Låt sorgeprocessen ta sin tid. Förhoppningsvis  bleknar din bitterhet med tiden o du kommer att kunna acceptera din far som han var, en människa med fel o brister, precis som alla oss andra. Låt inte bitterheten fräta sönder dig. Förhoppningsvis kommer du att försonas med tanken att din far var en människa som gjorde sitt bästa som förälder, utifrån hans förmåga.

Jag anser inte att föräldrar till vuxna barn har skyldighet att leva spartanskt eller lyda sina barns pekpinnar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.