Etikettnarkotikaberoende
Läst 9373 ggr
sprutor
2011-01-23, 01:09

Sprutor og kanyler på postordre

Det er en skandal at Sverige inte delar ut "verktyg" og hindrar spredning av Hepatit, HIV,AIDS och andra smittsame sjukdomar.

Derfor selger vi engangs:

sprutor  2 ml

kanyler o.5x16mm

Vi pakker dom diskret.

send mail til:

xxxxxxxxxxxx redigerat av sajtvärd

Kun for svensker.

[Beavis]
2011-01-23, 14:41

Det handlar ju om att Sverige inte vill förenkla droganvändningen. Det finns ju en ide om att om verktygen finns tillgängliga ökar användningen. Rätt eller fel?

Porklash
2011-01-23, 16:45

Har väl en del med intällning till heroinberoende att göra med.

I just den här frågan är jag kluven när det gäller dokumenterade heroinister men att vem som helst ska komma över "verktyg" är jag emot!

Hur vet dom att de används till jungfrusilen? Vill de vara en hjälp till det?

Folk kan sluta. Det ser jag bevis på varje dag.

pEr

Nina
2011-02-01, 20:18

Om jag inte har fel för mig finns det i alla fall i skåne!

[Beavis]
2011-02-02, 00:25

#3 Jag är för dåligt insatt tyvärr för att veta om det stämmer men kanske att vissa landsting har fått friheten att prova sprututbytesprogram?

Skåne ligger ju så nära danmark så det kan ju kanske vara ett bra ställe att börja på.

Jag är nog lika kluven som porklash om det verkligen är bra? görs det på rätt sätt så kanske? men det är väll kanske så at de hellre borde göra som jag sett att de gör i danmark eller om det var england? där tunga intravenösa narkomaner kan komma in och "skjuta upp" samt byta sprutor under överinseende av sjukvårdspersonal. Jag tror att de även ska lotsa dem rätt ifall de skulle vilja sluta?

Nina
2011-02-02, 12:41
[Beavis]
2011-02-02, 13:32

Där ser man. Sen har man ju dilemmat att narkomanerna kanske fortsätter att knarka då man underlättar för dem? de får en mysig varm lokal att knarka i, de serveras rena sprutor… Varför sluta då?

Nina
2011-02-02, 13:50

Ja jag vet inte om det är bra eller dåligt. Är för lite insatt.

Men det känns som att för mig är det viktigaste att sjukdommarna inte sprids lika mycket. Droger skulle dom tagit ändå.

Gronstedt
2011-02-02, 14:11

Det har pratats en del i Västra Götaland om det där på sistone. Det är inte bara att komma och hämta sprutor i utbytesprogrammen, och missbrukarna får inte sitta i väntrummet och sila i mysig samvaro. De som kommer för att byta sprutor måste lämna in gamla sprutor, så att antalet som finns tillgängliga inte ska öka. De som arbetar med programmet hjälper till med rådgivning, pekar på hjälp som finns och försöker stötta missbrukarna till att sluta. Om någon söker hjälp att sluta slussas de vidare till där hjälpen finns. Dessvärre förstås i mån av resurser, och de är ju knappa överallt inom missbruksvården.

Nina
2011-02-02, 14:15

Här tar dom dessutom tester, och erbjuder behandling för smittade.

Porklash
2011-02-02, 16:05

Jo det finns ju seriösa sprutbytarprogram och som sagt jag är kluven i den frågan. Å ena sidan bra att inte sjukdomar och elände sprids men synd att konsekvensen av missbruket inte får verka. De väljer ju att inte lägga av.

Det är som min inställning till Subutex bra att förhoppningsvis kriminaliteten minskar men synd att folk fortfarande är beroende.

Alltför många börjar ju med att knarka illegal Subutex numera. Hur lyckat är det?

Problemet verkar vara att det blir en svart eller vitt debatt som inte leder nånstans. Ja eller nej.

Hos många som är för dessa saker upplever jag att det finns en uppgivenhet gentemot heroinet. Det är jag rädd för. Ska vi ha sådant som sprutbyte/Subutex måste det vara med ett starkt engagemang och en helhjärtad tro på att man kan hjälpa dessa människor ur sitt beroende.

Resurserna inom missbruksvården? När forskningen visar att en vanlig tjackpundare är dyrare ute i samhället än inne på tvångsvård så kan man ju snabbt säga att resurserna är felfördelade…

pEr

Gronstedt
2011-02-02, 16:13

Om jag ska vara ärlig så tror jag faktiskt att chansen att man ska vilja sluta knarka är större om man träffar knarkfria människor med en annan verklighet som pekar på sätt att få hjälp än om man inte träffar någon annan än "kompisarna" som är i samma sits som man själv.

En tjackpundare med gulsot är många gånger dyrare än en utan, för den delen, antingen h*n är inne för tvångsvård eller går lös.

[Beavis]
2011-02-02, 21:44

Båda sidor har bra argument det är en svår fråga.

Gronstedt
2011-02-03, 10:02

Politikerna i Västra Götaland vägrar tydligen införa det, medan det finns i Skåna och (tror jag) Stockholm. Så det är inte bara vi som är kluvna.

Jaiva
2011-07-08, 19:44

Väcker tråden igen!

Bra initiativ TS!

Tror dessutom att man måste registrera sig för att delta i sprututbytesprogrammet i Malmö. Jäkligt korkat då det inte ens är olagligt att köpa sprutor som jag förstår det, rätta mig om jag har fel.

Mörten82
2011-12-05, 12:29

Hera har skrivit i en annan tråd om detta,, men bättre att skriva i denna tråd..

Jag har själv varit sprut narkoman bor i skåne så jag har själv använt sprut bytar programet..

Har det är verkligen jätte bra, man skriver in sig första gången man är där man blir testad om man har någon sjukdom, man får vaccin mot Hepati b eller a kommer inte ihåg, och deta´bästa förutom att man får rena sprutor är att det är jätte bra personal och man blir behandlad som en människa och inte som en parasit, och om det är något som tynger än så är personalen jätte bra på att lyssna och ge råd nästan som en psykolog.)

[Beavis]
2011-12-05, 15:41

Det låter trevligt. Får man ta med sig de rena sprutorna ut i från avdelningen?

Mörten82
2011-12-05, 18:26

Ja det kan man, man kan bara gå ditt när dom har öppet och hämta man får det i en påse.

[Beavis]
2011-12-05, 19:57

Jag tycker på något vis det känns fel. Om syftet är att förhindra sjukdomar borde ju förbrukade sprutor lämnas in  direkt. Inte kunna tas med så "du" kan dela med dina vänner. för då är ju risken att de har nåt skit. Jag såg en dokumentär om sprututbyte i england. Där fick de sitta och sila i deras lokaler och lämna in sprutorna efteråt. På något vis tycker jag det verkar bättre.

Men det är ju bra att ni har tillgång till läkare mm på dessa ställen. Som du säger är nog läkarna lite snorkiga på vanliga Vårdcentraler.

Pilskafinnen
2011-12-15, 07:26

Alla landsting har möjlighet att bedriva sprututbytesverksamhet genom ett tillstånd från socialstyrelsen, Som det ser ut idag så ser jag inga nackdelar med att bedriva denna verksamhet. En sprutnarkoman slutar väldigt sällan av den orsaken att han eller hon saknar rena verktyg. Då personalen på de stationer som delar ut sprutor och kanyler även har till uppgift att försöka motivera missbrukaren till drogfrihet, så är detta inget annat än en human verksamhet som är till för att minska spridningen av dödliga infektioner. Att se verksamheten som något negativt som främjar missbruk är inget annat än fördomsfullt och trångsynt. Dessutom ska den som hämtar sprutor även lämna in sina använda verktyg för att få ut nya, för att förhindra att sprida de använda kanylerna och pumparna vidare.

Kingbeat

Mörten82
2011-12-15, 11:53

Mycket bra skrivit finnen, bra att nämde det med att personalen som delar ut,  att dom inte bara delar kanyler och pumpar, man kan snacka med dom om man ha något problem , osv

[Beavis]
2011-12-15, 13:01

Visst är det en positiv sida det säger jag inget illa om. Det enda är väl just det att man verkar få gå iväg med verktygen ifrån stället i Sverige vilket kan leda till spridning av sjukdomar då man kanske delar innan man kommer tillbaka till nästa byte.

Mörten82
2011-12-15, 13:34

#21 skrivetav Beavis

Man brukar få en del med sig typ 6-10, alltid någon som har rena verktyg, i Malmö så om någon inte har några så brukard det vara någon som har har nya rena kanyler och pump, som han kan få..

Så jag tror inte det finns många som delar Sprutor och jag tycker att det är bra att programet finns, det räddar ju liv..

Pilskafinnen
2011-12-15, 19:21

Ja visst! Det är väl ändå det som är det viktiga? Att människoliv räddas och inte går till spillo i onödan. I de städer där man tillämpar sprututbytesprogrammen smittas färre av HIV och hepatit B och C, jämfört med övriga städer. Antalet döda i överdoser tycks inte stiga pg a att de som slår i sig sina droger med sprutor får rena verktyg, så där spricker argumentet att sprututbytet är något som hjälper missbrukare att knarka ihjäl sig.

Kingbeat

Mörten82
2011-12-15, 20:33

#23 skrivetav Pilskafinnen

Tror att det är av moraliska grunder, men fler och fler länder har

ändrat på sina lagar, bruk har och är lagligt i nästan alla länder Europa och det är typ bara Sverige som tar in sjuka (missbrukare) på urin prov sen när dom släpps efter några timmar så får dom ett visitkort till något behandlingshem. dom flesta forsätter att ta droger.

Detta kostar en jävla massa pengar som man kan lagt på andra metoder.

Många länder har också gjort droger lagligt vid innehav i små mängder..

Och i dessa länder har inte missbruket ökat, Det har blivit mindre överdoser och dödfall direkt begrund av droger i en om Sverige dessa länder..

Även om vi har Europas hårdaste drog lagar och hårda regler me tex Metadon och subetex behandling långa köer för att få hjälp. Och för få sprutbytarprogram.

Så har Sverige flest dödsfall av droger i % i Europa..

[Beavis]
2011-12-15, 20:39

#24 har du någon statistik du kan hänvisa till när det gäller spridning och ökning vs minskning av sjukdomar och misssbruk pga att man delar ut gratis verktyg och låter missbrukarna vara ifred? Hur är det med brottsligheten? minskar eller ökar den i samband med dessa försök??

Pilskafinnen
2011-12-15, 20:55

Jag tror att Mörten82 är min enda allierade på denna sida? Instämmer förstås till fullo!

Kingbeat

Mörten82
2011-12-15, 21:07

#25 skrivetav Beavis

Det finns en massa behandlingar där tex Metadon och Subetex som minskar, missbruk, sjukdommar och brottsligheten och dödsfall. Men det hjälper inte alla, men då finns det andra behandlingar som inte finns i Sverige, se på danmark där får tunga heronister, Heroin 2-3 gånger om dagen..

Och en sprutnarkoman knarkar inte mindre för att dets inte finns rena sprutor..

Vad tror du att det brotsligheten ökar för att det finns rena sprutor??

Finns massa statistik på nätet fast någon statistik på AA eller NA finns ju inte.

Fattar inte varför du tycker det är bra m det hjälper folk??

Pilskafinnen
2011-12-15, 23:34

Beavis. Läs detta. Sen tycker jag att du själv ska börja ge källhänvisningar till dina påståenden, då du är så noga med att andra gör det!

Kingbeat

Mörten82
2011-12-16, 01:02

Beavis

Jag har gått en 12 stegsbehandling eller går på efterbehandling gicsk på en del möte i början men slutade att går, har inte jobbat i stegen.. Men många redovisningar man gjorde var jätte bra, vi gjorde en droghistoria..

Den har många folk, men för Heronister är den inte effektiv och dom behöver Sub eller metadon för att klara sig i livet..

Och det räddar jätte många.

Porklash
2011-12-17, 01:11

Vill bara tillägga att det finns en hel del heroinister som lagt av utan Subutex eller Metadon.

Även de som lagt av utan 12 stegsprogrammet med om vi ska köra nån slags antingen eller debatt.

pEr

[Beavis]
2011-12-17, 14:05

#29  Morten Jag förespråkar ingen speciell metod men jag tror att om du kombinerar 12.stegsprogrammet och faktiskt jobbar i stegen med Din metadonbehandling så kanske det kommer att fungera.

Annars kommer du troligen få gå på Metadon hela livet och det är ju inte att vara drogfri eller hur? Metadon är trots allt ett drogklassat läkemedel.

Varför slutade du gå på möten och arbeta i stegen? blev det jobbigt? Tanken med NA och 12-stegs pedagogiken är att du ska kunna bearbeta de sakerna i ditt liv som en gång fick dig att börja med droger och höll dig kvar med dem.

Kort sagt jag medger att i vissa fall kan metadon/subutex vara en hjälp för intravenösa missbrukare. men det är inte lösningen. Målet måste alltid vara att sluta helt med drogerna.

Det har ni kanske svårt att se som aktiva missbrukare som inte riktigt vill sluta kanske? Men det är så jag personligen ser det.

Mörten82
2011-12-17, 14:22

Jag går själv inte på en Metadon/Sub behandling.

Har andra Mediciner.

Och får dom är det ingen drog, det är deras Medicin och det är kanske enda som funkar..

Dom tar sin Metandon 2 gånger om dagen. Medan många som går på AA Eller NA kan gå 1-7 dagar i Veckan ca 1 timme. Jag kan se det som en slags Medicin, man har ju hört en massa delningar där folk har berättat att dom har slutat att gå och då återfallar de i sitt missbruk.

Precis som Metadon behandling slutar dom att ta så är det stor risk att dom brjar missbruka igen

[Beavis]
2011-12-17, 23:12

Jo men Metadon och Subutex är ingen medicin du glömmer det. Det är en kemisk drog som ersätter heroin och amfetamin  samt olika opiater.

Det bryter av suget och gör att en Opiatberoende kan fungera normaltför att i normaldosen blir du inte stenad. Men Om du känner beroende så vet du att det finns många som drogar på både Sub och met. det finns ju att köpa på "svarta marknaden".

Men i alla fall Jag tror att alla missbrukare/beroenden kan bli drogfria Det enda som stoppar en är en själv och våra hjärnspöken. De flesta är opiatmissbrukare är livrädda för att tända av då det är fysiskt smärtsamt osv och tror sig därför aldrig kunna bli rena. Men med Terapi och behandling för motivation går det. Det finns massor med exempel pådet. Därför tror jag inte på Livsläng "medicinering". Det är bara att stoppa huvet i sanden och skjuta problemet framför sig.

metadonet skall eftr hand tappas ut men mötena är kanske för alltid? men du behöver ju inte gå 7 dar i veckan luvet ut bara  i början när det är skitjobbigt.

Pilskafinnen
2011-12-18, 00:13

Beavis (igen). Jag förstår inte varför du är emot att Metadon och Subutex kan bli en livslång lösning för vissa som är beroende av opiater (amfetaminister behandlas inte med dessa medel.)? Visst känner jag till problemet med att de läcker ut på gatan, speciellt Subutex, men varför vill du att människor med ett sug som aldrig släpper ska gå och ha detta sug om de kan slippa? Opiater är bland de jobbigaste drogerna att lägga av med och även om vissa klarar sig utan något substitut, så finns det vissa som inte klarar av det. Anledningen till att det finns fler terapiformer än Minnesotaprogrammet är att det inte finns någon behandling som passar alla, då alla är olika.

Du har aldrig själv vart fast i ett missbruk vad jag förstår? Att vara opiatberoende är lite speciellt då opiater är starkt beroendegivande, både fysiskt och psykiskt. När man gått på heroin och ska sluta så mår man väldigt dåligt, med mycket fysisk abstinens i en ganska kort period. Men detta är absolut inte det jobbigaste med opiatberoendet. Det jobbigaste är det psykiska suget som sitter i väldigt länge, ibland livet ut. Jag själv har ingen behandling med något substitut då jag lyckats komma över suget totalt. Jag har tagit mig ur opiatberoende två gånger och efter senaste vändan så har jag lyckats få avsmak på opiater. Detta är tyvärr ganska ovanligt och jag är otroligt glad för att jag känner som jag gör.

Du säger att du tycker det är fel att behandla människor med dessa preparat då ingen blir helt drogfri när man går på dem. Det stämmer ju visserligen men jag föstår inte problemet? Är problemet att preparaten är narkotikaklassade? Hade du tyckt annorlunda om de inte hade varit narkotikaklassade? Vissa människor som lider av ångest behöver narkotikaklassade läkemedel för att klara vardagen. Vissa har fått gå i terapi utan att ha blivit hjälpta av det och det enda som hjälper dem är några mg Xanor varje dag t ex. Sedan finns det smärtpatienter som behöver opiater för att kunna kliva ur sängen på morgonen. Här hjälper varken terapi eller Alvedon. Det kanske är fel att dra in människor som fått någon sjukdom eller åkomma de inte rår för att de lider av? Men det finns smärtpatienter där orsaken till att de fått sin kroniska smärta är att de har gjort något de inte borde ha gjort, trots att de varit medvetna om risken för kronisk smärta, även om syftet inte var att få opiater utskrivet resten av livet. Är det fel att ge även dessa människor opiater?

Kingbeat

Pilskafinnen
2011-12-18, 01:44

Dessutom är både metadon och buprenorfin läkemedel mot smärta så att komma och påstå att de inte är några mediciner är fel…

Kingbeat

Mörten82
2011-12-18, 18:06

Beavis

Då kanske man behandla dom som har lungcancer som har rökt tobak?? Och avbruta behandlingen om dom tar sig en Cigg??

Finns ju hur många olika skador där det är hans eget fel, och han behöver mediciner..

Så klart är det bästa att vara helt fri från läkemedel eller som du kallar det droger

Man mår bäst då….

Mörten82
2011-12-18, 18:09

#32 skrivetav Beavis

Tänkte bara fråga hörde någon som inte fick dela på möte för att hon gick på Metadon??

Hur gör ni är grupp??

Eller detta vanligt?

Pilskafinnen
2011-12-18, 18:18

Vissa behandlingshem tar inte emot människor som står på något narkotikaklassat läkemedel. Detta börjar bli mer ovanligt då de börjat fatta att en människa som mår så dåligt att denne knappast kan hålla upp huvudet, är mer mottaglig för behandling om denne står på en behandlingsdos av någon medicin som förbättrar måendet.

Kingbeat

RaGooN
2012-12-09, 21:30

Jag tycker att det skulle vara bra med mer sprutbyte. Jag vet själv hur det är har delat några gånger för det inte går att få tag på rena nya. Känner dessutom några med Hepatit. Skulle bli så mycket bättre och skulle minska sjukdomsspridning. Och dessutom tror jag knappast det hade ökat knarkandet. Folk knarkar ändå liksom. Men det minsta man kan göra är att underlätta så inte sjukdomar sprids

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

[postmortum91]
2012-12-30, 20:33

Är man dum i huvudet som tar knarksprutor så får man fan skylla sig själv om man får HIV!!!

vallhund
2012-12-30, 20:49

# 41

Du verkar ha 0 koll på beroendeproblematik o psykologiska/psykiatriska störningar.

Skulle du säga till någon som är schizofren att den är dum i huvudet som hallucinerar?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[postmortum91]
2012-12-30, 20:58

#42 Ja med det är ju exakt samma sak, bra där!
Jo jag vet väl att folk har svårt att sluta etc. Men inte ska staten bidra med knarkarsprutor. Är man missbrukare så får man ju fan försöka lite själv också. Eller ska staten köra runt narkomanerna i taxi också för att personen riskerar att bli ihjälslagen av langaren som man är skyldig pengar?

Vill man sluta, sök hjälp. Kan man inte, använd då inte samma sprutor som andra, hur svårt ska det va?

Jag sympatiserar inte med narkomaner som ska kräva staten på knarksprutor, thats it!

loas27
2012-12-30, 21:01

Så om jag skulle vara beroende av att slå ner folk så skulle staten komma med offer till mig som jag kan få slå ner helt utan konsekvenser?

vallhund
2012-12-30, 22:04

# 43

Nu är det knappast missbrukarna själva som kräver rena sprutor o kanyler, var har du fått det ifrån?

Btw, vad är knarksprutor? Skiljer de sig från andra sprutor på något sätt? Ditt rabiata, blinda hat verkar få dig att tappa all verklighetsförankring vad gäller drogpolitiken i sammhället.

Återkom när du har de mest basala kunnskaperna i psykologi o psykiatri.

[postmortum91]
2012-12-31, 00:57

#45 Man måste få ha skildra värderingar i samhället, med vet verkar du vara emot. "knarksprutor" är något jag kallar sprutor som man delar ut i syfte att narkomaner ska använda de i missbrukarsyfte. 

Jag är inte blind, jag har tyckt som många andra "åh det är så synd om narkomaner, man måste hjälpa dem etc etc." Jag har varit väldigt öppen i dessa frågor innan, jag funderade på att bli behandlingsassistent, jag tänkte skriva en bok om min fars missbruk i hopp om att folk skulle få större förståelse för missbrukare. Jag har ALLTID försvarat missbrukare av olika slag i samhället när folk pratat illa om dem. Ute på stan har jag varit en av få som samtalat med fulla eller påtända personer som känner sig ensamma. Jag har bidragit med pengar, köpt cheeseburgare till narkomaner som varit hungriga. Så kom inte och säg till mig att jag är blind och tappat verklighetsförankring bara för att jag inte tycker som dig.

Jag har all rätt i världen att tycka som jag vill. Jag har väl min egna historia bakom mig. Och min livserfarenhet har lärt mig på senare åt att om man vill förbättra sitt liv, så är man sin egen herre över sitt liv. 
Oavsett om man behandlar missbrukare så funkar det inte sålänge de inte vill till 100% och försöker 100%.

Just därför tänker jag inte låta det bli lättvindigare för dem att fortsätta sina liv för att dem riskerar att få HIV. Det finns hur många som helst grejer de utsätter sig för, och inte tänker jag låta mina skattepengar som jag jobbar för gå till deras missbruk.

Det finns viktigare och vettigare saker att lägga pengarna på. Som att förebygga missbruk istället. Ta hand om BARNEN till missbrukarna. Men visst, tyck synd om missbrukarna. Det är deras val, de förstör inte bara för sig själva, utan för fan hela samhället.

Jag har fan haft det tufft, men inte har jag börjat missbruka för det, för jag har haft ett val, liksom många andra. Om jag väljer gå den vägen, så ska ingen bidra med mitt drogintag.

Nina
2012-12-31, 11:11

Jag ser det inte som att tycka synd om missbrukarna itan som att förhindra spridning av dödliga sjukdommar. Ju fler smittade missbrukare ju fler smittade rena lär det ju bli. Sedan ska man självklart satsa på att få barn att inte börja med droger, det är ju bäst. Men jag anser också att man får gå andra vägen.

vallhund
2012-12-31, 15:06

# 46

Du verkar ha missat att läsa skrivreglerna här på iFokus.

Speciellt stycket om svordomar.

Din attityd är kontraproduktiv. Du verkar vara förblinadad i ditt hat mot droger. Bra att du inte blir behandlingsassistent, yrkeskåren behöver inte fler som moraliserar o inte förstår de psykologiska processer som ligger bakom missbruk.

Självklart får du tycka precis vad som helst, men det ger dig inte rätt att påstå att alla som inte tycker som du tycker synd om missbrukare.

[postmortum91]
2012-12-31, 17:45

jag vet mycket väl att man inte får svära, anmäl inlägget då.

RaGooN
2013-01-17, 10:26

# Postortum91 - Asså anser du att det är synd om Staten och Samhället? Staten är riktigt vrickat uppbyggt och jag förstår inte hur du kan försvara Staten och myndigheter, asså tro mig vill man ha hjälp så finns dom inte där men då man inte vill ha hjälp så kommer dom och låser in folk. Jag snackar av egna erfarenheter och visst fan finns det missbrukare som skiter totalt i om någon annan haft samma spruta, men sedan finns det folk som mig, som ALDRIG skulle dela spruta med någon men som hamnar i den sitsen ändå. Visst fan har jag väl mig själv att skylla, men det är så fruktansvärt svårt att låta bli när suget tar över, har du aldrig känt av ett sådan sug själv så vet du knappast hur det kan vara, inte ens i närheten. Så snälla kära vän, sitt inte här och klaga, vad hjälper det? Ta dina negativa kommentarer och dra någon annanstans, för jag och många med mig tycker att det skulle vara så mycket bättre om man kunde byta in till rena verktyg, även om man inte vill sluta så ska väl smittorisken för resten av folket bli radikalt mindre, eller ska alla straffas för att du tycker att Missbrukare får skylla sig själva?

http://sunflake.weebly.com 
Hälsningar Erica och råttorna :)

[postmortum91]
2013-01-17, 17:29

Det här kan vara lite långdraget, i know, men principen är samma:
Okej, ge sprutor till missbrukare, så att det uppmuntras att knarka, så det blir "färre" risker med det.
Då kanske man även ska ge pedofiler kondomer, fluffiga handklovar och en munkavel i förebyggande syfte så att han/hon inte smittar sitt offer med en könssjukdom, så inte barnets händer görs illa när pedofilen knyter fast det, och munkavel så att inte pedofilen får tinitus av barnskrik.

Jag vet att jag kommer få mycket hat av detta jämförelse, men jag vill måla upp bilden för er, hur FEL JAG tycker detta är. 

Jag blir FAKTISKT lika provocerad av att ni vill lägga skattepengar på att dela ut gratis missbrukarsprutor som att jag gör jämförelser med pedofiler. Och det får ni respektera, alla människor tycker inte att skattepengarna ska gå till missbrukares underhåll, utan till förebyggande av missbruk. Det tycker jag iaf. Och jag orkar inte sitta här längre och argumentera med folk som är höga som hus och har hälften av hjärncellerna på semester. 

Såklart att missbrukare vill ha gratissprutor, det är väl inte så konstigt?
Pedofiler hade nog inte tackat nej till mitt "startpaket" heller.

Nina
2013-01-17, 17:35

#51 Fy tusan vad dålig jämförelse!!
En missbrukare skadar sin egen kropp med sprutor och uppmuntras till att undvika sjukdommar, inte till att droga! Stor skillnad!

En pedofil skadar små barn. Nog sagt om det.

Hur du kan jämföra detta är för mig ofattbart och jag bli äcklad av att du ens skrev det du skrev!

[postmortum91]
2013-01-17, 18:03

hahaha jag sa ju att det var rätt dåligt. och jag sa att ni skulle bli arga

Nina
2013-01-17, 21:34

#53 Mäkta underligt att du är road av det.
Kan inte ta dina inlägg på allvar.

vallhund
2013-01-18, 01:58

# 51

Med ditt resonemang så kan vi ju skicka alla till Spetsbergen o bara tillhandahålla HIV infekterade kanyler/sprutor, de lär ju dö ut ganska snart o vi skattebetalare slipper stå för notan.

[postmortum91]
2013-01-22, 20:18

Till alla inne på forumet:

Jag ber om ursäkt om jag gjort er upprörda. Mer kan jag inte säga,
att prata om hur opassande jag är som lärare hör inte riktigt hemma här, för ingen har sett mig i klassrummet med eleverna. Inte står jag och prackar på dem mina personliga åsikter, ni borde veta att lärare inte skall det, och då gör väl inte heller jag det. Det finns lärare som är jehovas vittne, eller aktiv inom något parti, men de säger inte att de är sämre lärare för det. Så länge man håller sina personliga åsikter ifrån undervisningen så ser jag inget hinder för att jag skulle bli en bra lärare.

Jag kan även säga den som påpekar min roll som lärare, trycker på en öm punkt. Jag är väldigt ambitiös när det gäller min utbildning som lärare, min roll som lärare och mina elevers utveckling i skolan.

Sedan vill jag be er om förståelse: Jag erkänner, jag är hatisk.
Jag kan även säga att det är tur att jag inte är politiker och skulle sitta och besluta om detta. Det är även tur som tidigare har nämnt, att jag inte jobbar som behandlingsassistent. Samtidigt vill jag påpeka, det finns en anledning till det hatet jag känner. Det är att jag har drabbats så oerhört hårt av min pappas missbruk, vilket många såklart gör. 
Jag är mitt uppe i en bearbetningsprocess, vilket alla som läst någorlunda psykologi skulle märka på mitt skrivande. Anledningen till att jag skrivit massa hatiska inlägg, är just för att jag måste få ut min vrede och besvikelse. När jag inte har en pappa som är mottaglig, så åker det ut över er andra.

Jag ber om ursäkt för det. Jag hoppas även ni ser att jag är en person med självmedvetenhet. Men jag förtjänar som sagt inte påhopp angående min roll som lärare, för om ni någonsin visste vad min utbildning betyder för mig, skulle ni aldrig slänga in det här.

Jag vet att min process kommer gå över till något mer positivt, men just nu går det inte. Jag kan inte se på något annat sätt nu, mer än att alla som brukar narkotikaklassade medel är dumma i huvudet, men då hoppas jag att ni ser förbi mina radikala åsikter. Jag menade egentligen inte att såra någon, jag ville bara få avreagera mig lite.

Nina
2013-01-22, 20:52

56 beklagar det du varit med om, men min respekt för dig har sjunkigt kraftigt. Oavsett vad man varit med om så måste man bete sig. Nu skrev du dessutom att alla som brukar narkotika är dumma i huvudet! Sluta skriv här inne om du saknar varje uns av respekt! Kan man inte bete sig är det bättre att strunta i att skriva. Att man mår dåligt spelar ingen som helst roll. Man gör inte som du gjort! Skäms!

Gronstedt
2013-01-28, 14:13

Som Medarbetare på BiF vill jag påpeka att det inte är sajtens åsikter som kommer till uttryck i #57. Fördömandet av författaren till inlägg #56, som berättar att hen på grund av sina erfarenheter inte kan frigöra sig från känslan/uppfattningen att de som brukar narkotikaklassade medel är "dumma i huvudet", kommer alltså inte från Sajtvärd eller Medarbetare.

Det är ganska självklart att en som går ut med så drastiska formuleringar som postmortum91 gjort får hårt mothugg. Att man behöver skriva av sig är kanske en förklaring, men man kan inte begära att läsarna ska tolka in ett hjälpbehov och därför läsa texterna med mer förlåtande ögon. Jag kommer därför inte heller att redigera några av de inlägg som bemöter eller kritiserar postmortum91s inlägg.

Nina
2013-01-28, 14:20

#58 Varför det "klargörandet"? Jag har ingenstans påstått att jag är medabetare eller värd här inne eller att det är sajtens åsikter. Dessutom står det klart och tydligt i min signatur var jag är värd och Medarbetare.

Kommentaren får mig att undra om ni då delar samma åsikter som #56, eftersom det inte kommenteras.

Lolololl
2013-07-31, 20:26

Finns ni inte kvar längre?

Tråkigt!

Det skulle vara väldigt vänligt om ni skulle ni kunna kontakta mig om en fråga?

L_115@hotmail.com

thenameless
2013-08-01, 00:48

#60 Det är bara användarna med "klamrar" runt namnen som officiellt lämnat sajten.  De andra kan du kontakta och hoppas att de loggar in ibland.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

Upp till toppen