Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 4509 ggr
thenameless
7/13/13, 11:32 AM

Fentanylplåster

Det finns ju olika barhandlingsmetoder "mot heroinberoende" en utav dem är med Fentanyl. Jag utgår ifrån att denna behandling sker under viss läkarbevakning precis som den sägs göra med Subutex mfl ämnen? Men i detta fall Verkar ju behandlingen med plåster ha skett helt utan kontroll? Får man köpa hela förpackningar av dessa plåster åt gången? helt sjukt . Dessa borde ges ut/sälja i små kvantiteter och helst sättas på under uppsikt av Farmaceuten. För att undvika sådana här mordfall då tyvärr många narkomaner har psykiska problem.

Subutex,fentanyl mfl program i all ära men det måste ske under reglerade former. Som det är nu överflödas svarta marknaden med  skit av folk som säljer av sina recept och sånt här kan hända.

Jag kommer självklart att få mothugg men det är min åsikt iaf

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
vallhund
7/13/13, 12:13 PM
#1

Fentanyl i plåsterform är bara förskrivbart mot kronisk smärta. I tablettform förskrivs det mot smärtgenombrott hos cancersjuka.

Substansen är inte godkänd som substitutionsbehandling för opiatberoende. Har en läkare förskrivit det för annat än smärta så sitter legitimationen väldigt lös.

Subutex tillhandahålls inte längre av Svenska apotek.

Mamman i artikeln är uppenbarligen väldigt störd, undrar hur det kommer sig att soc, sjukvård etc inte reagerat tidigare?

Oavsett så är det extremt tragiskt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenameless
7/14/13, 2:12 AM
#2

Visst är det. Jag är inte så insatt i Svensk narkomanvård, men har för mig att fentanyl har använts utomlands för avvänjning av opiater.

Svensk socialvård har spårat ut  vad gäller omsorgen av barn i missbrukar och misshandelsfamiljer. det ser vi bevis för nästan varje dag i tidningar mm. Lagar vantolkas och socialassistenter underlåter sig att agera för det är obehagligt, men när det inte behövs så kör de på fullt ut.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

vallhund
7/14/13, 8:27 AM
#3

Substitutionsbehandling i andra länder har jag dålig koll på.

Jag ser inga bevis i dags/kvällspress. Vi som stöter på barn som far illa i vår yrkesutövning har skyldighet att anmäla detta.

Naturligtvis finns det rötägg inom alla professioner. Att påstå att majoriteten socionomer vantolkar lagstiftningen o trakasserar föräldrar/vårdnadshavare gränsar till förtal.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mayolica
7/16/13, 11:22 AM
#4

Jag har aldrig hört talas om att fentanyl plåster används som substitutionsbehandling vid heroin/opiat beroende?   metadon och buprenorfin  används i Sverige (fentanyl  låter osannolikt att det skulle förekomma någonstans)😮

Dessutom förstår jag inte på vilket sätt  Laro programmen (läkemedelsassisterad rehabilitering  vid opiat beroende) skulle ha någon koppling till den artikeln du länkade till ??? Jag kan inte se någon koppling mellan underhållsbehandling vid opiat beroende och fentanyl plåstren?🤔

~ mayolica ~

Mitjka
7/24/13, 10:04 PM
#5

Jag har aldrig någonsin hör talas om att fentanyl skulle användas som substitutionsbehandling. Och har svårt att tänka mig att dom någonsin skulle börja med det. Jag har själv subutex sedan några år tillbaka och pratade med min läkare on alternativen så sent som idag. Buphrenorfin och Metadon kvarstår.

vallhund
7/24/13, 10:46 PM
#6

Tillägg, nu för tiden är majoriteten av recept elektroniska o du kan inte ens köpa ut Citodon/Lergigan/Atarax etc utan att uppvisa legitimation. De gånger vi har haft patienter som ordinerats Subutex har det varit en väldigt komplicerad process att få dessa levererade till avdelningen. Förskrivningarna har varit personliga. Till skillnad mot övriga opiater, morfin, ketogan, oxycontin etc som vi ofta har i medicinrummet. Redovisning/bokföringen av dessa är rigorös, men kommer inte i närheten av dito för Subutex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
mayolica
7/25/13, 5:04 PM
#7

#0  Vad menar du egentligen?
Artikeln du länkar till handlar om en kvinna som tror ha dödat ett barn med fentanyl plåster.
  Det står inget om att kvinnan skulle vara kopplad till missbruksvård eller att hon är heroinist? 
Inget pekar på att det skulle finnas något samband med det som står i artikeln och substitutionsbehandling mot opiatberoende?  Hur kommer det sej då att du blandar in subutex/metadon behandling i artikeln och på så sätt verkar vilja få skulden att hamna hos heroinister och missbruksvården?

~ mayolica ~

thenameless
7/25/13, 11:26 PM
#8

#7 Du har missförstått mig helt.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

mayolica
9/16/13, 8:49 AM
#9

#8  Har jag? Hur menar du då?  vad är det jag har missförstått ? 🤔

~ mayolica ~

Upp till toppen
Annons: