Etikettberoende
Läst 1816 ggr
[Lindixo]
2013-08-04, 14:26

Nu tar jag tag i mitt beroende

Jag började röka i början på gymnasiet. Mest var det för att jag ville sluta äta så mycket socker (var sockerberoende innan) och även grupptrycket. Ny klass, ny skola, ny stad - ville vara social.

Nu ska jag börja trean och har verkligen bestämt mig för att sluta röka. Jag vill, och jag behöver det. Jag orkar inte gå runt och lukta skitäckligt samt jag orkar verkligen inte slösa pengar på dessa j*kla ciggen hela tiden. 

Jag funderar till en början att bara dra ner på det. Jag röker för tillfället camel activate, ca ett paket om dagen. Det kommer kännas jävligt dumt att sluta direkt, då jag vet att det inte kommer fungera för mig. Så min fråga är, vad tycker ni? Ska jag börja dra ner på det. Kanske 1-3 cigg/dag  ett tag.. Till sist 1 enbart, och till sist behöver jag inte ens den.

Denna tråden kommer jag uppdatera med jämna mellanrum för min egen skull. Jag vill verkligen klara det denna gången.

vallhund
2013-08-04, 15:50

Det skall bli spännande att följa din resa!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Lindixo]
2013-08-04, 15:53

#1 Jag är bara sjutton så att köpa cigg själv är för mig svårt. Jag ska iväg och träffa några kompisar senare och då ska jag verkligen stå emot att fråga ifall dom kan köpa cigaretter till mig.

Sist jag rökte var igår. Jag har några cigaretter kvar men har inte ens tänkt tanken på att gå ut och röka. Har inte ens varit röksugen. Hoppas verkligen jag inte faller tillbaka. 😞

milow
2013-08-04, 18:29

Lycka till, det fixar du! :)

[Lindixo]
2013-08-04, 18:38

#3 Får hoppas det. Än så länge har jag inte rökt en enda cigarett idag, är rätt röksugen nu… Men jag ska stå emot! För min egen skull, det värsta som finns är att göra sig själv besviken.

Det betyder mycket att jag har ert stöd här på beroende iFokus! ❤️

[Lindixo]
2013-08-05, 00:43

Än så länge går det inte så himla bra tyvärr. Rökte 3 cigaretter när jag var med mina vänner. Men det är i alla fall en början på att dra ner på det då jag vet med mig själv att jag skulle rökt mycket mer om jag inte tänkt tanken att sluta. Jag har bestämt mig för att vara helt rökfri om 2 veckor.

Gronstedt
2013-08-05, 08:44

Det är väldigt olika hur man fungerar. En del kan dra ned, en del måste sätta upp regler så att man bara tillåter sig att bruka vissa tider eller vissa dagar, för en del fungerar det bara att sluta helt tvärt och hålla sig långt borta från det man är beroende av. Du kommer att märka om nedtrappning fungerar för dig. För mig är det bara kall kalkon eller stränga tidsregler som fungerar, men alla är olika.

Lycka till!

[Lindixo]
2013-08-06, 01:13

Än så länge går det inte alls bra. Jag röker fortfarande, dragit ner på det… Nja. Jag försöker. Ska bli bättre, jag har köpt ett paket nu som jag enbart ska ha då och då. Måste dra ner på det först då jag vet att annars kommer jag bli akutsugen och då röker jag hela tiden. Så nu har jag mitt paket och då blir det max 3 per dag.

Den enda jag gör besviken om jag misslyckas är mig själv och det vill jag absolut inte!

thenameless
2013-08-06, 10:55

Bestäm dig att detta är ditt sista paket, så du måste ransonera. i så fall.  Annars kommer det nog bli ett sista och ett sista. ett till för att ? ja du har abstinens

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence....

[Lindixo]
2013-08-10, 12:07

Det går sådär. Har verkligen dragit ner på det. Är dock fortfarande inte ett dugg imponerad över mig själv.

milow
2013-08-10, 12:11

Funkar inte nedtrappningen så kanske du ska börja fundera över om du ska sluta tvärt istället? Som sagt, det är ju olika för alla men jag tror det är mer "plågsamt" att trappa ner, jag hade aldrig pallat det. Jag tycker hur som helst att du ska vara stolt att du lyckats dra ner på det :)

[Lindixo]
2013-08-10, 12:12

#10 Mjo, men så är det de där med mitt humör.. Hehe, jag blir oftast väldigt, väldigt, väldigt arg när röksuget är stort. Jag får försöka. :-)

thenameless
2013-08-10, 20:30

Men det går ju över vartefter jag ror att dina nära och kära kan leva med att du är lite vresig ett par dar om slutprodukten blir att du är rökfri

[Lindixo]
2013-08-11, 10:05

Mjo, men jag står knappt ut med mig själv. Jag försöker! :-)

thenameless
2013-08-11, 11:36

Om jag ska vara ärlig så är det där mest ursäkter din hjärna hittar på för att du ska fortsätta mata den med gifter. Vill du sluta eller inte? Vi kan konstatera att din nedtrappning funkar dåligt, och du vill inte riktigt testa kall anka. Så då kanske du ska testa plåster eller något sådant istället?

Alternativet är att du bestämmer dig för att du ska sluta. Eller fortsätta röka. Det är ditt liv det handlar om dags att bestämma dig för hur du ska leva det?. Finns inga andra underliggande orsaker till att du röker annat än att det är gott, så borde beslutet vara lätt.

[Lindixo]
2013-08-11, 16:44

#14 Min nedtrappning fungerar faktiskt rätt bra nu, men fortfarande inte så att jag är stolt över mig själv. Jag försöker trots mitt dumma humör. Igår rökte jag en cigg och idag har jag inte rökt en enda. Det är på mycket god väg, enligt mitt tyckte. Då jag innan rökte ungefär ett paket om dagen, ibland. 

Jag har bestämt mig för att sluta, och jag vill sluta. Och jag ska sluta. Jag kör på en metod som fungerar bäst på mig då jag VET att sluta helt är knappt ens ett alternativ. Jag kommer inte stå ut med mig själv efter någon dag och då sitter jag där igen och röker cigg efter cigg. Jag har försökt innan. Även om jag haft väldigt, väldigt stark vilja har det inte fungerat på det sättet.

[Lindixo]
2013-08-17, 01:13

Rökfri i fem dagar!

Gronstedt
2013-08-18, 10:56

👍

chevy79forewer
2013-09-05, 16:16

hur går det för dig.. lyckas bli av med beroendet?

spirit of godness spirits of light. protect us from all plight

[Lindixo]
2013-09-17, 09:03

Rökfri nu i över en månad! 🙂

Gronstedt
2013-09-17, 09:06

Åh, grattis! Bra jobbat!

milow
2013-09-17, 15:55

Heja heja!

vallhund
2013-09-17, 23:18

Grattis!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Farwuq
2013-09-20, 12:33

👍

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Upp till toppen