Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 3224 ggr
Italien
0

Dumpade mig för att dricka ifred?

Hej,har haft ett förhållande med alkoholist i sex år .Fyra år bodde vi ihop,två år särbo.Förstås har vi varit väldigt kära. Han var tvungen till slut att flytta för han drack o bar sig illa åt,har en tonårsdotter som mådde dåligt av att han bodde hos oss(min lägenhet).Jag har varit ganska tuff emot honom annars hade jag nog blivit tokig,tror att han både uppskattade det men även tyckte jag var bitchig. Iaf flyttade in som inneboende hos två killar och där söp han så han blev riktigt dålig ,hade inget jobb. Till slut fick jag honom att söka vård ,avgiftning en vecka ,utskriven, gick raka vägen till bolaget. In igen efter ett par veckor. Efter avgiftningen fick han eget rum på skyddat boende,sen egen lägenhet där i ca 6 mån, sedan  fickhan plats på Aleforsstiftelsen 1 månad,(men dom lyckades inte att få honom att komma till insikt).Kom tillbaka några mån till skyddat boende och sedan fick han en egen lägenhet med en mentor som skulle stötta honom nu den första tiden. Hela tiden har jag hjälpt o stöttat honom men inte strukit honom medhårs hela tiden utan ifrågasatt och varit lite hård.Han har visat att han älskade mig o att han varit tacksam att jag varit den som stått pall o satt ner foten.Nu hade han jobb ,han var ganska nöjd o glad och det gick några månader,det kändes bra,jag mådde också bra.Men efter några mån.började han dricka igen o han söp ordentligt,Jag var borta ett par veckor på semester o han skickade sms att han skulle ta livet av sig,han ville vara singel osv.När vi träffades igen efter 2 veckor sa han att han hade cancer o 6 mån kvar att leva!! Herregud,vad ledsen jag var, det verkade ju helt riktigt så dålig som han såg ut,men snart förstod jag att läkaren sagt att : om han fortsatte supa i samma takt då skulle han dö inom ett halvår,, så var det…, ljug o lögner.Men hela tiden har vi visat mycket känslor. Men som sagt , hård har jag varit många grr o inte gått på hans lögner.Han kom in igen på rehab o på den vägen är det nu. Bor på skyddat boende. Så vi höres inte på en månad ,jag var tjurig han var tjurig. När jag ringde upp sa han att han inte ville träffas mer, att han hade tänkt ,jag blev jätteledsen o ville träffas men han var stenhård, nä ,,han ville vara för sig själv. Jag sade att jag misstänkte att du vill kunna träffa dina kompisar som dricker utan mig som förebrår o håller koll ,utan tjat osv, ja,,, kanske det  svarade han.Sen skicka jag en massa sms o ringde o ville träffas… men NEJ..  jag fick inte ens komma hem till honom(till hans lägenhet på skyddat boende)  o det sista samtalet då vi pratades vid ,då var han full o satt med en kvinna o drack då tydligen, han glömde stänga av telefonen!! så jag hörde en kvinnoröst  ,jag skrek i luren att han skulle svara o jag var jätteupprörd att han bar sig så ynkligt o jävligt åt,men han tog väl knappast åt sig,full som han var. Kollade hans FB  att han blivit vän med en ny kvinna och jag såg att hon hade "gillat" AA o Aleforsstiftelsen, så hon är väl också alkoholist då. Jag skrev några sms ,väl valda ord,fick då tillbaka ett sms kl ett på natten;  att nu får du sluta ,mm har en ny" jaha så var det,,,, så han är väl där hos henne så han har nånstans att dricka sen ser han till att blåsa grönt när han kommer tillbaka till sitt boende.  Min undrar är , lämnade han mig för att supa som han vill, han sa till mig när han lämnade mig"  så du slipper att vara arg på mig mer" eller kan hans känslor för mig bara vara"borta"     Kan inte få honom ur mina tankar,så jag vet inte om jag är besatt eller att jag är så ledsen för han dumpade mig på det här sättet.      vänligen L

monstermash
1

När man som du tar så tydligt avstånd till alkoholen och sätter ner foten, så bör man räkna med att alkoholisten går. De väljer oftast spriten framför sin partner, eftersom spriten alltid finns där och är första valet.

Jag tror han lämnade dig för att han tröttnade på allt tjat om att han ska bli nykter. Vill han inte göra det själv kämpar man i motvind, och i längden förstör det förhållandet något oehört.

Jag förstår att du älskar honom, men om han inte kommer till insikt att sluta dricka själv, vad ska du göra? Tvinga honom? Ställa ultimatium? Det verkar du redan ha gjort och det fungerar uppenbarligen inte. Han har lämnat dig, du gillar inte livet han ger dig, så försök att gå vidare istället och hitta en man som är nykter istället.

Bara för att han umgås med en kvinna som gillar AA på facebook, betyder det inte att hon är alkoholist. Inte heller att de sitter och dricker tillsammans. Han van lika väl ha hittat en kvinna som är nykter och gått igenom hans kamp, och finner stöd i det. Eller så kämpar dem tillsammans på samma nivå, på att bli nyktra. Om det hjälper eller inte vet ingen av oss, antagligen inte dem heller, men tycker det är fult sagt att bara för hon är vän med din fd som är alkoholist och gillar det måste hon alltså vara missbrukare själv.