Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 1926 ggr
[Memento Mori]
2013-09-29, 00:44

Lite frågor och funderingar kring tvångsvård

Jag har lite funderingar kring tvångsvård mot alkohol och drogberoende. Det är så att jag har en morbror med vi har halva landet emellan oss och han har ingen telefon så jag har lite svårt att ha någon form av kontakt med honom. 

Sen någon månad tillbaka så har han börjat ringa mig (från okänt nummer) och säger åtminstone att han har blivit inlagd på tvångsvård men så ber han mig rakt ut att skicka pengar/köpa sprit till honom. Är det verkligen möjligt att göra om han skulle vara på något behandlingshem? Är det ingen typ av "avlyssning"? 

Jag har som sagt oftast ingen kontakt med honom så hur illa är det om han är intagen på tvångsvård? Finns det någon typ av "kriterier" för bli intagen och i såna fall vad?  

Det här låter säkert virrigt men jag har verkligen ingen aning alls om hur tvångsvården är. Dessutom så är jag lite uppriven och vill på nåt sätt hjälpa honom men jag vet verkligen inte vad jag kan göra. Några tips eller idéer?

Disturbed-Angel
2013-09-29, 02:31

Om det är under LVM han blivit tvångsintagen så är kriterierna för att tvångsomhändertas följande

1. Utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara. (ex. inte äter, riskerar att frysa ihjäl)
  2. Löper uppenbar risk att förstöra sitt liv. (ex. förlorar jobb/utbildning/boende/familj mm. Läggs större vikt vid gällande yngre.)
  3. Kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller andra närstående.
vallhund
2013-09-29, 03:54

LVM

Som #1 skriver så kan man omhändertas på dessa kriterier, punkt 2 används sällan, unga omhändertas på de kriterierna enligt LVU.
De flesta som omhändertas enligt LVM är väldigt nedgångna, både fysiskt o psykiskt o kan i princip inte ta hand om sig själva. Typ lever i yttersta misär.

Om man är på ett behandlingshem o ringer därifrån så ser den uppringde oftast inte varifrån det ringer. Censur/övervakning förekommer inte, varken av brev eller telefonsamtal, sådana befogenheter finns bara på häkten o vissa kriminalvårdsavdelningar + rättspsyk o i sällsynta fall inom sluten psykiatri.

Platser på behandlingshem har krympt väldigt mycket de senaste decennierna, missbrukare skall behandlas i öppenvården, det är billigare. En del gamla "torkar" finns så vitt jag vet kvar.

Självklart skall du inte skicka pengar eller köpa sprit åt honom, säg NEJ rakt av när han ringer o frågar. Tycker du att du har råd att bistå till fickpengar för ex cigaretter så erbjud honom att skicka pengarna till behandlingshemmet, under förutsättning att de går med på det.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Memento Mori]
2013-09-29, 20:47

#2 Nej men självklart så ska jag inte köpa ut något sånt till honom. Hur vanligt är det att behandlingshem tillåter cigaretter? Men vet faktiskt inte om jag är intresserad att betala för det i längden men nåt paket då kanske, om det går bra såklart.

Antar att han är inne på "torka" hur länge brukar man vara där? Varierar i för sig säkert från fall till fall men på ett ungefär?

vallhund
2013-09-29, 20:57

Om du läser LVU länken så ser du att det är 6 brukligt med månader i taget. Arbetar inte med missbruksvård sedan många år tbx så jag har inte sådär jättebra koll. Behandlingshem kan inte förbjuda cigarettrökning, de kan bara förbjuda illegala substanser. En del ställen, iaf förr hade kontrakt som krävde total avhållsamhet från lugnande mediciner av olika slag, kända som "torrsprit", de tar bort abstinenssymptom. De behövs iofs ofta under själva avgiftningen, men det sker på sjukhus om man är så illa däran.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Upp till toppen