En nykter sockerberoendes bekännelse
Jo jag kanske skulle ta och presentera mig.. Många vet redan vem jag är och att jag figurerar på Kolhydrater iFokus bla.
Jag heter Iaf Ida och är en beroendeperosnlighet. BIG time.
Knarkat socker har jag gjort sen jag var riktigt liten. Kommer inte ihåg när jag började smygäta sockerbitar sent på kvällen, även russin och sötmandel tillhörde kvällsätandet i smyg. Kan jag ha varit 4-5, kanske…
Den vändan har det alltid varit. Iofs var det inte så mycket godis och kakor på vardagarna. Med en mamma inom tandvården så var det Lördagsgodis, och bara en kaka.. Men för utom det så var det ok med fyra sockerbitar i en halv till en kopp te. Dessutom är jag uppfödd på skogaholmslimpa med messmör, eller tunnbröd med messmör och mjölk eller oboy till. Rostad macka med honung har oxå varit ett stående inslag. Sockret och de snabba kolhydraterna fick jag således i mig iaf.
När jag gick i femman började 75% av mina klasskamrater röka. Kankse tom var fler. Vi var 11 år… Uppe i 7an var de flesta vanerökare sedan länge. Jag märkte min känslighet när jag följde med klasskompisarna ut då de skulle röka. Det tog inte så länge förrän jag kände att det var behov av att de skulle röka. Märkte att jag håll på att trilla dit på passiv rökning. Jag slutade följa med ut, och jag är lite stolt när jag säger att jag aldrig dragit ett bloss på en cigg. (inte på annat heller.. *ler* inte har jag snusat heller) Men jag var nära att åka dit, och det märkte jag..
Alkohol har aldrig varit något problem eftersom både mormor och morfar söp ihjäl sig. Avskräckande exempel.
Sockerätandet kom igång på allvar i gymnasiet. Då drog jag även på mig anorexi och senare bullimi, utan hetsätning. Tränade som en tok och åt inte, när jag tillslut var tvungen att stoppa i mig nåt så blev det choklad… vägde 44 kg till mina 165.
När jag flyttade hemmifrån tog allt helt andra propotioner. Matmissbruket visade sig i sin fulla färg. Var sockerfull dygnet runt. Köpte mellan ett halvt och ett kg lösgodis om dagen. Inget gick att spara så jag åt tills jag spydde. Utöver godis levde jag på kakor, kaksmet, söta flingor, potatis, pasta, bröd och annan mjölmat samt oboy… och träning…När jag fick min diabetesdiagnos gick jag hem och smällde i mig massor med kalaspuffar i rena ilskan. Det var innan jag fick insulin…blev inlagd samma em.
Jag vet inte hur många gånger jag försökt dra ner.. men jag lever i ett allt eller inget tillstånd. Det går inte att minska.
Pga mediciner har jag gått upp 35 kg och fått ett utslaget hormonsystem… Jag gick upp i vikt på allt. Jag ökade till och med på Cambridgekuren…och sockersuget frodades…
Sen vid årsskiftet hoppade min man på en bantartävling på jobbet, gav sig in i LCHF med stor iver (hade sen länge läst Sten Sture och Listfelt.) och mådde bra på det. Visade mig forumet Kolhydrater i fokus och jag satte mig i början motvilligt, in i vad det innebar.. Från dag 1 blev sockersuget hanterbart. Klart jag har haft abstinensbesvär och så, trillat igenom och fått börja om.. Men det har inte varit svårt.
För mig ligger hemligheten i fettet. Jag måste ha minst 80 energi% fett, annars kommer suget och beroendet som ett brev på posten. Nu äntligen har jag fått sinnesfrid… Hjärnan är lugn och jag är nykter..
Desstuom har jag fått en massa andra hälsovinster, bla annat att min fibrovärk har gett med sig. Den orsakades av socker på nerverna. När sockret är borta så har mycket av värken försvunnit.. Mycket mer har oxå hänt… men det finns att läsa om på Kolhydrater i fokus under "Fysiologiska vinster"..
Jag är så glad över denna site.. verkligen..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack Ida för du delar med dig av din historia. Jag känner igen mig i så mycket du skriver.
Jag vet ju vilken livsgnista du har och jag kan inte mer än säga att du är en de människor som jag träffat som jag är mycket imponerad över att du orkar med allt som du har rent hälsomässigt.
Stå på dig för du är såååå stark tycker jag
Extra kramar Kia
Tack för att du berättar! Jag är naturligtvis ledsen för vad du har gått igenom, men jag utgår från att du förstår hur jag menar när jag säger att jag samtidigt är så glad att jag kan gråta av lättnad när jag läser idna ord! För de betyder att jag inte är ensam! Jag är inte knäpp! Det finns fler som har detta skeva förhållande till ätande, till träning och till sin egen kropp.
På egen hand med stöd av varandra vet jag att det här går vägen! Att bara kunna skriva av sig på ett forum där folk förstår utan att döma är en så skön känsla!
/Linda
Förutom att det är lätt att känna igen sig i Din historia Ida så är Du en så klok person som har massor av kunskap att dela med dig av.
Om Du inte hade gått igenom allt detta hade du aldrig behövt ta in all denna kunskap. Givetvis ett högt pris att betala - men det kanske kan vara lite tröst i eländet.

Jag är så glad att Du hittat till oss och att Du delar med Dig så frikostigt.
Numer pensionär i Nynäshamn
Det är fint att du delar med dig av din berättelse, du är så duktigt och har fått sån självinsikt! Du är värd allt beröm i världen för det!
Själv sitter jag fortfarande "fast" i sockerberoendet (som jag förstått att jag har) och jag har just ingen aning om hur jag ska gå vidare med det. Men jag hoppas få inspiration här igenom sajten och er andra kunniga som har kommit mycket längre än jag. Står på ruta 1 liksom… 
Tack för att ni är så snälla.. Blir alldeles gråtmild..
Kia: Jag har svårt att se vad som finns att vara imponerad över (även om jag är impad över andra) eftersom det är en överlevnadsstrategi. Jag gör det för att överleva.. Det vet jag att många andra gör oxå. Vi är nog många som har brutit från en rak, bred "äta-ihjäl-sig-väg" DET är imponerande. Du har sökt hjälp, det är imponerande.. det har jag varit för stolt för..
Linda.. Nej, du är inte ensam, vi är många med dig och vi kommer hjälpas åt.
Margareta: Tack.. det värmer.. Och visst är det sant. Jag hade inte haft intresse av att skaffa mig kunskap om jag inte haft alla sjukdommar och beroenden och allt .. Då hade jag vart som vem som helst.. Jag är evigt tacksam och det ödmjukar att man gått igenom det man har. Erfarenheter. Utan sjukdommarna hade jag fortfarande suttit i beroendeträsket och inte brytt mig om att ta mig ur..
Lullan: jag tror säkert att du kommer ur, men det är svårt och det krävs motivation och styrka. Min hjälp och min ständige följeslagare numera heter Fett, mättat animaliskt fett i stora mängder. Främst smör. Utan det hade jag aldrig kunnat bryta med kolhydraterna. Inte en chans.. Kom ihåg.. fråga gärna om du undrar.. Vi är många här som har upptäckt samma, och vi berättar gärna…
*massor med kramar till er!*
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Tack Ida för din fina berättelse! :) *kram*