Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 1480 ggr
Sivlin
10/9/13, 1:30 PM

Socker o Tobaksberoende

Jag vill sluta RÖKA o slippa ifrån Sockerberoende.

Men nu är frågan hur jag ska göra

Skriv gärna hur ni har gjort Jag är öppen för allt

Nu tänkte jag också att vi kan peppa varandra på den här tråden också

Pepp Pepp

Annons:
Svarttusch
10/9/13, 1:50 PM
#1

Jag är nästan lika, jag är snusare och sockerberoende. Det är hemskt egentligen. Jag kan inte gå in i en affär utan att köpa godis, även om jag sagt innan att jag inte ska ha något. Jag försöker hålla mig undan från affärer. T. ex handlar vi på Ica och då köper vi deras matkasse, därför behöver vi bara handla 2-3 gånger per vecka, max. Kanske kan man ha något "belöningssystem", t. ex att man får en guldstjärna varje dag man inte äter något sött och efter x antal stjärnor så får man unna sig något, kanske nya byxor eller vad som helst (som inte innehåller socker). 

Frågan är ju dock vilket beroende man ska börja med, eller om man ska ta bägge på en gång. Att sluta röka kan ju öka sockersuget, så då kanske man ska börja med rökningen och sen ta sockerberoendet?

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Gronstedt
10/9/13, 2:02 PM
#2

Hej båda två!

Vad som känns bäst att göra är väldigt olika för olika personer, men det kan bara tufft nog att ta itu med ett beroende i taget. Vilket man vill börja med är förstås också individuellt.

Att använda "belöningar" kan vara vanskligt, det är väldigt lätt att de där belöningarna med tiden tar formen av något gott att äta, eller att man ger sig själv lov att röka/snusa en viss helg eller så. Enligt min erfarenhet (med det är bara min, alltså), funkar det bättre att köpa/göra något i stället för att återfalla.

När till exempel röksuget/sockersuget är så svårt att man känner sig beredd att mörda för att få tillfredsställa det, DÅ köper man en ny trilogi på SF-bokhandeln eller ser om man kan galoppera hela läskiga skogshoppbanan med hästen eller köper nya byxor eller städar badrummet eller vad det nu kan vara. Det är DÅ man behöver avledning och utlopp för sin stress, inte när man redan har varit duktig.

Eine
10/9/13, 2:22 PM
#3

Med en omläggning av kosten kan du få bort sockerberoende. Så gjorde iaf jag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Sivlin
10/9/13, 2:43 PM
#4

Jag vet att det kommer att bli jobbigt, men jag vill inte röka.

Jag höll upp 11 månader sist jag försökte sluta Så då vet jag inerst inne att det borde gå nu också.Jag vet har jag bara något för händerna tänker jag inte på att bara " TA ETT PAR BLOSS".Är utled på att ljuga för mig själv

På Måndag ska jag göra ett tappert försök igen Då har jag några dagar på mej att försöka tänka logiskt.Inte köpa hem ciggaretter förc att ha i reserv om det brakar ihop

Tror att det räcker med ett beroende i taget

Är det någon som hänger på

Upp till toppen
Annons: