Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettnarkotikaberoende
Läst 1582 ggr
jalliman1
0

missbruk

Hej jag är 22 år gammal och har missbrukar sedan ja var 12, jag har några barndomsvänner men dom börjar ta slut och försvinna för mig. jag har varit nykter från tyngre droger under några år nu men ja kan röka cannabis någon gång ibland när det är svårt. 

men den ja har som mest kärast håller på att tapp kontrollen och pratar om att han inte vill leva mer och att han ska ta en överdos och försvinna.

är det fel av mig att ta ett ansvar och kanske söka hjälp åt han? han vill verkligen inte ha med myndigheter att göra men det var de bästa beslut ja någonsin gjort! men jag vet inte om det är något för han när han inte vill leva i ett nyktert liv.. jag vet ju att man inte tänker klart när man är påverkad och att man är ganska trångsynt och man måste vart nykter i några månader för att börja förstå vad man håller på med

är det någon där ute som har varit eller är i samma problem?

LillaBuu
2

Det är inte fel att försöka hjälpa någon. Jag är i samma situation som din vän, eller jag var… tills för ett tag sedan… Jag har tagit droger i 20 år, började när jag var 13-14… Haft dåliga erfarenheter av myndigheter o avskytt dem värre än pesten… Jag var inställd på att dö, jag ville dö… det hade varit en ljuv befrielse från mig själv… För att göra en lång historia kort, så hade det inte varit för att någon 'satte dit mig', ringde soc… så hade jag kanske inte levt idag… Jag är fortfarande inte helt drogfri, men jag har insett att det inte är försent att kämpa. Soc hjälpte mig vidare till psykiatrin o jag går nu hos en psykoterapeut ett par gånger i veckan… Någon, var förresten min lillasyster… Jag var förbannad på henne först, men nu förstår jag att hon gjorde detta för att hon vill ha mig kvar… Bara det att någon faktiskt bryr sig, gav mitt liv mer mening…

fuckmybrain
3

Min upplevelse är lite annorlunda. En vän anmälde mig till Soc när jag missbrukade. Det ledde till ett ännu tyngre missbruk för mig och jag flydde från min hemstad. Så alla reagerar olika. Min vän som anmälde mig är idag inte min vän. Det förtroendet tog han död på iom den där anmälan.

mayolica
1

Det är väldigt svårt att råda någon vad som är det bästa att göra? särskilt när man inte alls känner personen det handlar om och vet exakt hur läget är? 
Jag personligen har väldigt svårt att ta om någon skulle då bakom ryggen på mej vad det än gäller, även om person vill väl så skadas förtroendet och allt skulle bli helt fel, det skulle bli väldigt svårt att reparera.  I första hand bör man nog försöka prata med personen tycker jag. Ska mycket till innan jag går bakom ryggen på nån ,men jag vet ju inget om just det här eller hur illa det är, och vad som är bäst att göra för dej?

Alla är ju inte lika, det som är bäst och mest rätt för en behöver inte alltid vara det bästa för alla i alla lägen?

Hoppas det går bra och lycka till.

~ mayolica ~