1 steget
Fy vad jag har haft svårt att fatta att jag är maktlös inför mitt beroende kolhydrater o att mitt liv har blivet ohanterlig. I dag fattar jag mer o mer att jag är helt o hållet i klorna på kolhydraterna för när jag får in det i min kropp så händer det något med mig jag förändras, jag känner mig full o vill bara ha mer o mer det är inte äns gåt med den andra tuggan men jag kan inte sluta tills allt är slut. När jag är hög på socker i dess olika former så tar jag taskiga beslut, känner mig utanför hela världen o kan inte förmå mig att koma andra nära, jag håller helt enkelt inte i hopp. Socker har ju varit min vän i nöden för när jag socker kickade mig så slapp jag känna in världen o jag slapp känna in mina rädslor, det var min kokun mot omvärlden. Så många gånger jag har missbrukat denna drog. Det känns som om att jag har inget värdigt liv. Vem är jag när jag är abstinent kan jag vara den människa som det var meningen med mitt liv utan denna drog. Jag vill hoppas det även hur ont det gör så vill jag inte mer jag orkar helt enkelt inte det. Är 40 + , det har tagit så många år att finna en mat plan som funkar för mig. Jag vill inte mer känna mig ovärdig, utanför, smutsig, o framför allt skulden av att jag gör fel i nästan allt. Mitt liv blir ohanterlig när jag äter kolhydrater dels mentala men även fysiska har fått enorma konsekvenser av det har ätt mig hel enkelt sjuk. Men för mig finns det nu en lösning o det är att jag håller mig på min maktplan o att jag vågar titta på det som är sjukt i mitt liv. För nu vet jag att det finns en lösning o det är att lägga ned maten som gör mig ila.
Att erkänna sitt missbruk är alltid första steget och att fatta att man är maktlös och att man inte har kontroll över en kaka eller någon annan drog, Det är det största steget man tar.
I alla 12 stegsprogram är det 1steget en enorm styrka när man har förstått. Redan genom att förstå har man kommit en bra bit på vägen tror jag.
Tycker du är oerhört stark som känner att det faktiskt finns en lösning efter alla dessa år. Vi kommer fixa det här :)
Skickar styrkekramar./Kia
från mig med.. du är såå stark som berättar och vill ta tag i det.
Kramar
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

*kram*
När insikten finns och viljan därill växer sig stark, då är man en bra bit på väg - precis som du är. Du har ju dessutom funnit en plan, en matplan, som hjälper dig att hålla begäret på avstånd! Stort grattis till detta! Att socker (eller annan mat, eller andra droger) är en vän i nöden (och i alla andra situationer där känslor är inblandade), skriver vi nog allihop under på. Att det är en bedräglig vän - en ulv i fårakläder - som vi avslöjat och nu är i olika stadier av att säga upp bekantskapen med, ja det är också sant för oss som är i samma situation. Du är alltså inte ensam! Att, precis som du säger, titta med öppna ögon på det som pågår inom och utom en själv är ett bra och viktigt steg. Styrka krävs för att behålla ögonen öppna när man tittar och granskar - det har du! Tillsammans lär vi oss hela tiden att hitta möjligheter för att ta nästasteg i tillfrisknandeprocessen!
Kram! Linda