Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 881 ggr
supermoccine
0

Carob -funkar för sockerjunkies?

Jag har sedan jag blev drogfri inte ätit saker med kakao, men jag har läst om carob som många använder istället. Jag skulle gärna göra t.ex. en kopp varm choklad med det om det inte triggar. Jag har läst nämligen att det ska vara sött och kanske är det för sött. Någon sockerjunkie här som har testat? Funkar? Jag skulle då blanda med sojamjölk eller havremjölk för varm choklad..

supermoccine
0

puttar lite för att se om någon har något att säga..

Anterrabae
0

Jag har provat carob.. men tyvärr innan jag slutat med socker, tyckte det var helt ok på vissa kakor som fanns, men hemma som chokladsubstitut tyckte jag inte om det. Det blev inte långvarit hemma hos mig. Nu kommer jag knappt ihåg vad det smakade tyvärr..

ledsen att jag inte kunde hjälpa. Om det är sött gissar jag på att det triggar (kommer faktist inte ihåg alls) Iaf skulle det trigga mig.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Gronstedt
0

Vet inte om carob, men andra sockerfria "godiskryddor" och "godisteer" är aniseed myrtle (smakar lakrits), forest berry herb (smakar åt passionsfukthållet), wattleseed (litet som choklad, litet som kaffe) och lemon myrtle (smakar citrus). Detta är australiska kryddor/teer som inte är så vanliga i Sverige, men jag köper från en svensk webbshop, ausscan.se, som jag tror är ensam om dem i Sverige.

Sådana funkar bättre för mig än sådant som smakar likadant som ett sockrat njutningsmedel, för på sådana "imitationer" kan jag gå igång. Även teer med fruktbitar i kan få mig att trigga ibland.