Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3148 ggr
[JollyJustin]
0

Godis!

Hj är beroende av söt-saker t.ex. godis!

Jag vill bli smalare men jag tänker alltid såhär när jag ska äta godis o är t.ex. proppmätt: Äsch! Det är ju bara några godisar kvar, om jag äter upp dom nu så behöver jag inte störas av dom sen…

Jag äter glass eller nått söt ofta efter skolan!

Hur ska jag sluta?

Fridaaaa
6

Köp inte hem och ha hemma.
Gå mätt och handla.
Ge dig tusan på att låta bli, ha bara enskilda dagar när du får äta det och då begränsad mängd

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Gronstedt
2

Det där känns nog igen av alla beroendepersoner! Antingen det är några godisar, några matbitar, några cigaretter eller några flaskor …

Som #1 skriver, se till att inte ha hemma, gå inte och handla när du är sugen. En bra grej kan vara att handla i en ny butik, då blir det lättare att släppa vanan att ta svängen förbi godiset.

Sockersug triggas av så mycket, eftersom kolhydrater finns i så mycket. Att försöka bli av med godissug samtidigt som man äter frukt, bröd, pasta och så vidare kan vara omöjligt. Därför är det viktigt att dra ned på alla kolhydrater, i synnerhet de snabba. Det kan till och med vara klokt att köra till exempel LCHF ett tag för att bryta suget. För många blir det med tiden en livsstil.

Titta gärna på Kolhydrater.iFokus, där finns många med erfarenhet av att ta sig ur sockerberoende.

Fridaaaa
4

#2 Hon är 11 år, så tycker personligen inte att hon kanske ska börja ändra för mycket med mat osv själv. Hon växer osv också.
Frukt går bra att äta. Mycket handlar om viljestyrka också 🙂
Jag äter pasta mm men äter i begränsad mängd, fungerar bra bara man verkligen vill 🙂

Gronstedt
2

#3: Vill man dra ned på socker är frukt ingen bra idé.

TS, om du är så ung så prata med dina föräldrar om hur ni kan lägga om vanor för hela familjen. Det lättare att hantera om man är flera om det. Du kan också prata med dina kompisar, ni kanske kan göra en pakt om att inte köpa godis. till exempel.

Fridaaaa
3

#4 Beror på vilken frukt man äter, och mängden. Viss frukt är bättre än andra. T.ex banan är sådär. Så beror helt på.
Vissa fungerar det på, andra inte. Som sagt, handlar om viljan och personen.

[JollyJustin]
0

Jag äter frukt varje dag !

Men jag har iaf ett annat problem också..

Det är så att vi äter SAMMA mat HELATIDEN! Det är fettigt, tröttsam o tråkigt!

De vi äter varje vecka eller månad är:

Pasta o köpa köttbullar/pannbiff

Kötfärs o spagetti

Hamburgare

Pittypanna

Det är så tråkig mat asso! De hinner typ inte laga mat 

Jag har sagt till flera gånger!

thenameless
9

#6 Du kanske skulle börja engagera dig i matlagningen hemma? Det kan ju vara kul att hjälpa till och så kan du då påverka vad ni skall äta nästa gång och vad dina föräldrar behöver köpa hem?

Mer varierad kost nyttigare ingredienser mm… Prova jag skulle tro att de bara blir glada om du vill hjälpa till.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Fizzy
3

Som #7 sa :) Engagera dig i matlagningen. Leta upp recept på saker du vill äta. Föreslå saker.

Matlagning är väldigt kul. Kasta ihop lite saker och få det att smaka gott är även en rolig utmaning. Älskar själv att laga mat till folk.

May the Gerbils be with you :3

emseli
0

åh, vad jag känner igen mej! har haft precis samma problem. vare sej det är choklad (min största last), chipspåsen, mattallriken eller dylikt. bodde i fosterfamilj (hos en sur ensam tant) och köpte glass varje dag på väg hem dit efter skolan. hade konstant en godispåse vid datorn och fick nästan panik när den började ta slut. mådde dåligt, knappt några riktiga kompisar, orolig, allt var bara upp-och-ner.

för ett år sen insåg jag att mitt beteende var helt sjukt. hade köpt MASSOR av godis och gottiga saker. skulle egentligen bara äta lör-sön men det fanns kvar godis på måndagen. då åt jag upp det för att "inte störas av dom sen…" som du skrev. mådde illa, magont, ångest, låg självkänsla. hade hört talas om boken Sockerbomben (läs den!) och fattade jag att jag är sockerberoende. vet inte om du är det, men det låter som att du är på väg dit. jag gjorde som du i samma ålder men det dröjde 10 år innan jag tog tag i det (och under tiden blivit sämre).

kapade socker rakt av. undvek allt som ens påminde om fika, godis och såna saker. det var extremt jobbigt MEN DET GICK. tror att det var tipsen man fick i boken och det fakta att DET INTE HAR MED DISCIPLIN ELLER SJÄLVKONTROLL ATT GÖRA!!! allt sitter i den delen av hjärnan man inte kan kontrollera. i så fall så hade vi ju aldrig påbörjat den där godispåsen som vi inte kan sluta äta av. det underlättar att veta.

istället ska du vara förberedd när suget kommer och ha en backup-plan. få annat att tänka på. gå promenader om du älskar det. kompisar, film, dans… vad gillar du att göra?

själv så virkar jag mycket och kan försvinna in i den världen i timmar. gör sånt som du verkligen älskar!

maten påverkar också mycket. bra mat ger mindre sockersug. mindre kolhydrater och mer fett hjälper. säg till dina föräldrar att du vill ha annan mat och att du kan hjälpa till. då får du ju chans att äta sånt DU vill ha och mår bra av.

lycka till och många kramar!

tips: bitten johnssons föreläsning på youtube

[JollyJustin]
0

Okej tack så mycket.

När jag är med djur äter jag inte godis xD Det är ju nt bra om de fpår godis o chips på sig liksom.

emseli
0

haha, det är bra att du inte vill att dom ska få sånt på sej. umgås med djur så fort du känner det där förbannade suget. då släpper det efter ett tag.

[babsaan]
0

Det enda jag kan säga är att du borde ta hjälp av en förälder med det, det är så lätt att något går fel i så ung ålder.

Men annars kan du ju alltid byta ut godiset mot tex sockerfritt alt, mörk choklad.. tja du förstår vad jag menar. Och låt bli att köp hem sånt som är onyttigt, ät istället något som ger din kropp näring istället för tomma kalorier. 

Att äta regelbundet hjälper också, te är också bra om du gillar det, även promenader brukar hjälpa.

Och eftersom du är så ung bör du inte ta bort kolhydraterna ur din kost utan samråda med läkare eller dietist. 

Ta hand om dig, och prata med någon vuxen. Dom kommer förstå dig, och även om det känns jobbigt så kommer det kännas bättre sen.

Fridaaaa
0

#12 Ts är inte kvar på iFokus.