Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-anhöriga
Läst 2054 ggr
teezan
3

är detta en alkoholist?

om man druckit 6 folköl per dag (med få undantag) och starkare en eller två dagar i veckan i nästan 4 år, räknas man som alkohollist då? (vilket jag själv anser) på mitt jobb lärde jag mig att 6 folköl (3,5%) motsvarar en flaska vin och det lär ju, om inte annat, vara väldigt skadligt för hälsan. jag är orolig för en person i min närhet & skriver därför här för första gången i hopp om råd och för att kunna läsa om hur andra som är beroende eller lever med/har en anhörig som är beroende. hoppas jag ska sluta känna mig så ensam i det här för man är så hjälplös som anhörig. jag tror på något vis att detta är jobbigare för mig som ser på men inte lyckats göra någon skillnad, den frustrationen är hopplös.

[Yllhilda]
1

Jag tror att man utan att överdriva kan säga att personen är i riskzonen.

Har du pratat med personen om det? Hur reagerade denne?

Gronstedt
4

Alkoholism har ingenting att göra med den konsumerade mängden, utan bara med om vederbörande skulle kunna ändra sitt konsumtionsmönster om hen ville.

teezan
0

#1 ja, vi har pratat om detta många gånger men det är jättesvårt. ena gången möts jag av ett försvar i form av ilska och andra gånger förståelse och medgörlighet. jag är rädd för att tjata eller ställa krav, för jag vill inte pressa. och jag vet att personen själv vet att något måste göras men ingenting görs. hur kan jag hjälpa eller är det lönlöst så länge inte personen verkligen bestämt sig? (vet inte hur många gånger hen sagt att denne ska sluta helt och ta tag i det med beslutsamhet i sin röst men likväl sitter med en öl dagen efter).

Gronstedt
0

#3: Det är tyvärr lönlöst så länge personen inte har bestämt sig. Man kan stötta och hjälpa, men man kan inte styra och leda. Den där beslutsamheten blåser liksom bort till nästa dag, om den inte verkligen går hela vägen ned i blod och ben.

teezan
0

#2 jag tycker det är svårt med såna begrepp, jag lyckas alltid förminska allt och vågar inte använda för starka begrepp, men samtidigt kan det vara att ljuga för sig själv. denna konsumtionen är ett problem för den omskrivne och dess omgivning och därför anser jag (först nu visserligen) att det handlar om ett beroende. men jag förstår vad du menar med att konsumtionen inte är av så stor betydelse.

teezan
0

#4 jag får helt enkelt fortsätta hoppas på att något händer. men jag borde kanske göra klart för personen i fråga att jag inte väntar för alltid, då det tär väldigt mycket.

thenameless
5

#6 Gör klart för personen vad du anser om beroendet och vad du accepterar i din närhet, vad gäller intag och beteende. Ifall ni ska uppehålla er relation?  Om dessa önskemål inte godtas kan du lika gärna gå vidare i ditt liv.  Och bespara dig åratal av lidande.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

M A N I N A N
2

En person i min närhet drack minst sex folköl per dag i många år. Han blev märkbart påverkad av alkoholen. Jag var övertygad om att han var alkoholist. Men en dag för kanske tio år sen helt oväntat slutade han tvärt dricka alkohol. Det gick hur bra som helst. Nu dricker han lite vin eller öl till maten några gånger om året. Inte mer. Så man måste i vara alkoholist även om man dricker ett sexpack om dagen och lite mer under helgerna, men det är helt klart ett riskbeteende. Och det handlar om att klara av att minska/upphöra helt med sin konsumtion över tid som #1 skrev så man vet inte förrän personen drar ner på drickandet om hen har alkoholproblem eller inte.

[postmortum91]
1

#5 Fast alkoholist har en tydlig och riktig definition och i den definitionen står det inte att mängden har med saken att göra. 

Sedan kanske personen ifråga missbrukar alkohol, fast det behöver inte nödvändigtvis vara ett beroende.

thenameless
0

#8 Nej den personen var troligen mer av en missbrukare av alkohol kanske?  att det var mer av ett tvångssyndrom att drcka alla de ölen varje dag tills personen tröttnade.

Sådant händer ju, alla som missbrukar droger och/eller alkohol etc… är beroende hur konstigt det än kan låta.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….