Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettstöd
Läst 1374 ggr
Kia
2007-08-19 19:48
0

Blickar

Varför får jag hela tiden en känsla av att folk tittar på mig? Tittar på mig nedlåtande. Tittar på min kropp? Gör dom det eller är det som jag inbillar mig.

Nu skriver jag något elakt usch skäms… Men jag tittar själv på folk som är stora och jämför dom med mig själv. Frågar mig själv om jag är större eller mindre än han eller hon. Det är ju rent elakt att göra så, jag vet . Vet inte varför jag gör sådär. Borde skämmas. Jag vet ju inte hur pass hon eller han lider av sin övervikt, om de har det som jag eller inte. Känner att jag dömer utan att jag vet något om den människan. Blir helt självisk i mina tankar för jag vill bara vara MINST i hela universum…

Vill bara krypa ner i ett hål vissa dagar och gömma mig. Hatar den känslan att någon ser på mig.

Linn
2007-08-19 19:57
0

Jag skulle säga att det bara är inbillning. Givetvis kollar folk på varandra men det behöver inte betyda att dom tänker så som du tror att dom gör. Om det är du på bilden så tror jag att dom tycker att du är söt när dom kollar. Skrattande

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Rita-S
2007-08-19 20:27
0

Jag skulle nog här säga "på sig själv kjänner man andra", misförstå mig rätt nu. Men jag tror du innbiller dig och fruktar att folk kikar på dig och tänker saker om dig, detta för att du vet du själv gjör det!

jag tror nog inte folk kikar mer på dig enn dom gjör på mig, eller min granne, eller på andra man träffer på gatan. och det är inte elakt att tänka på det sätt du gjör anser jag. Det vore elakt om du kommenterade det du tänkte HÖGT så andra hör! Att du tänker som du gjör, sammanliknar "är ajg större eller mindre, hon har nog större rumpa, men hon har mindre bröst då, men all in all, jag tror jag är mindre, ja det är jag nog", det har inget med elakhet att gjöra, det har med ditt önske att va bättre enn du är att gjöra, och omedvetet forsöker du hitta exempler för dig själv på att du är inte så fruktansvärd som du tror du är själv, för bara se, det finns värre!

et litet omedvetet knep för att kjänna sig bättre, det är vad det är. Och om folk runt dig inte vet vad som försiggår innaför din panna är det faktisk inte elakt. Det är kanske inte så optimalt att tänka så, det må va, men jag ville inte kalla det elakt :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Shaddow
2007-08-19 20:30
0

Hej Kia
jag vet precis vad du känner o upplever !!
har själv kännt så under många år och det jag har kommit fram till är att jag kände så eftersom jag hade dårligt självförtroende och var ej nöjd med mitt utssende…

Så det sitter i dig tror jag,,,Sträck på dig o om du känner att dom tittar titta bara tillbaka o tänk för dig själv JAG ÄR BRA PRECIS SOM JAG ÄR NU.

Kramar Shaddow

Kia
2007-08-19 20:38
0

Jag är ingen elak person och jag skulle aldrig säga dom tankarna högt *ALDRIG…. Det är annorlunda här på forumet för här tycker ingen jag är knäpp *S*….

Det är nog så att jag vill vara fin liksom och då är det lättare att försöka hitta fel på andra än att ta i dom man själv har… Men jag skulle aldrig vara elak och jag dömer aldrig människor. Det hela handlar ju bara om mig själv att jag inte är nöjd med mig själv…..Detta vet jag

Shaddow
2007-08-19 20:49
0

Hej Kia

jag menade absolut inte att du skulle säga det till någon annan utan till dig själv, för att stärka dig själv,,,när du känner att andra tittar på dig
Shaddow

Kia
2007-08-19 20:59
0

Shaddow. Det vet jag att du inte menade Skrattande

Ville nog bara förtydliga så Ni inte tror jag går runt och säger till folk. Vet att min inlägg är lite knäppt….:)

Vet inte var det kommer ifrån hela tiden att jag inte duger. Försöker komma på det där men det verkar ligga långt bak.

Kram

Denna kommentar har tagits bort.
problembarn
2007-08-19 22:19
0

Kia, du är inte ensam!! Jag har hela mitt liv jämfört mig med andra precis som du!!! Det jag har börjat (obs börjat…) att förstå är att det handlar (igen och hela tiden) om den dåliga självkänslan. Den som gör att man inte tror sig duga bara av den människan man föddes till. Bristen på den som gör att man ser sitt liv som mindre värdefullt eller betydelsefullt än andras… det som gör att man inte tror att man är värd att älska och oftast har svårt att tro att någon verkligen gör det.

Vad gör dig lycklig Kia? Som inte är något annat än du (alltså inte umgås med andra, shoppa, festa, dina barn eller så utan bara i själva livet, ditt liv)?

FlashBack
2007-08-19 22:41
0

Ingen som faktiskt konfronterat denne som "Visar så tydligt" vad som tänks om en? För just d att man "Ser'" ju att nån tittar såå otroligt nedlåtande på en,tror ja att väldigt många lider av.. För många år sen,så kunde ja inte låta bli att fråga " & Va glor du på?"  Tyvärr fick f*n plats i frågan ibland &sså..Svaren va aldrig d ja trodde mig få höra,..många blev nog väldigt chockade,speciellt dom som syna en från topp till tå..Dom som faktiskt inte bara va inbillning..=) D ja lärde mig av d va att även om nån "SerNer" på en,så kanske deras dag vart ett helvete,& d e d man ser..För väldigt ofta så va svaren raka motsatsen till d ja förväntat mig,.. Idag bryr ja mig inte såå mycke om dom blickarna som säger så mycke..för ja har blivit ganska duktig själv på att "ge" dom… Tror att d spelar nog ingen roll om man har bra eller dåligt självförtroende… Man "Ser" nog både ner & upp på dom flesta som passerar en..

Sovgott
2007-08-19 22:50
0

Jag kan oxå inbilla mig att folk stirrar på mig, liksom granskar mig. Redan när jag var 5 år inbillade jag mig att folk glodde just på mig. Det värsta jag visste var att följa med mina föräldrar på torget eller till nån affär. Jag skrek "folk tittar på mig!" och blev helt galen.  

Att gå förbi en uteservering full med folk… Det kan göra att jag känner mig hotad. Eller åka kollektivt när det är rusningstrafik… Men tack och lov har jag bra dagar när jag inte bryr mig alls. Jag är inte alltid sån här! Men jag lider nog av nån slags social fobi…

MariaJ
2007-08-19 22:55
0

Jag kan mycket väl fråga en vän om vi ser en kvinna som är lite storvuxen, om jag ser ut så i kroppen. Det är väl inget fel. Jag gör det inte för att jag skulle vara bättre eller ng, utan mer för att jag ska få en uppfattning om hur jag ser ut i min kropp. Ibland så ser man sig på ett annorlunda sätt än vad andra gör. Jag tror nog ibland att jag är smalare än vad jag är, det brukar vara så att -nä du är större om rumpan eller -nä du har kraftigare ben.. osv.. Ledsensanningen kan vara illa hörd, men det är bra att fråga vänner som säger sanningen iaf. Skrattande

Jag tror att det viktigaste ändå är att man accepterar sig själv och börjar älska varje del av sin kropp och sin själ.

Vänligen MariaJ:-)

Carpe Diem

Maria Johnsson

Reikimaster/lärare, kursledare och mässarrangör

problembarn
2007-08-20 00:21
0

Det är nog alldeles sant att det är det viktigaste… men det är ta mig tusan den svåraste utmaning jag hittills mött!! ;-)