Mackoman!
Jag har ett stort begär efter mackor, helst ostmackor. Får jag inte mina mackor under en dag blir jag jättekonstig. Jag är hellre utan mat än min mackor.
Vilket konstigt beroende man kan få till. Och summan av kardemumman har nu blivit en jätteövervikt.
Förra veckan tog jag faktiskt insiativet att ringa vårdcentralen för jag insåg att jag måste få hjälp.
Så nu går jag ett viktkontroll program som jag kan äta det mesta, men under kontrollerade former, samt motionera mera.Det är som tallriksmetoden.
Har tidigare provat alla möjliga dieter och gått ner lite och upp dubbelt.
Enligt kursledaren ska denna viktnedgång ta lite tid, men är istället bestående.Det är ju en lång vana som ska brytas, men jag behöver inte vara utan bröd.
Vi får väl se, jag har satt ett mål att till min 50-årsdag om två år ha gått ned så pass att jag kan visa mig i badkläder för då ska jag åka utomlands, hade jag tänkt.
Det är aldrig för sent att ta tag i problemen. Jag har också gillat mackor. Lycka till!
Suck.. mackor är nog orsaken till min övervikt också. Det är verkligen ett tufft jobb att arbeta bort ett sådant beroende. För mig har det varit viktigt att hitta något som jag kan ersätta begäret i huvudet med. Jag brukar kalla det för de "glappande" receptorerna som bara vill ha mer.
Idag var jag så fruktansvärt godissugen. Jag brukar inte vara det, men jag har en ganska tuff vecka bakom mig så det var väl någon slags behov av avkoppling som dök upp när jag skulle in och betala min bensin.
Ut kom jag med 3 dl vispgrädde som jag drack upp hela i bilen. Det har aldrig hänt innan, men jag tänkte jag skulle testa en gång och det hjälpte faktiskt.
Eftersom jag vet att jag går upp i vikt av kolhydrater och inte av fett, tänkte jag att 9g kolhydrater i 3dl vispgrädde är mindre än nästan vad som helst i "godisväg" oavsett hur nyttigt jag väljer.
Projektet lyckades och jag mådde bra igen efter en stund. Det är länge sen mitt matberoende slog till så där överrumplande, så jag blev nog lite chockad först och var väldigt nära att trilla dit.
Numer pensionär i Nynäshamn
Tatsu… tillåt mig rekommendera en fantastisk sajt. Kolhydrater.ifokus
Jag lovar dig att det kan sätta stopp för ditt macksug. Det bästa är att man inte blir sugen på samma sätt mer. Kolla in där :)
Jag är en föredetta mackoman men sen LCHF har jag inga problem med mackor längre.
Håhåjaja, dessa mackor! De i gott sällskap med pasta gav mig nästan 40 kilos övervikt innan jag blev "nykter mackoman" förra sommaren. Jag är bara glad att jag hittade Skaldemans "Ät dig ner i vikt" just då och innan jag hunnit bli diabetiker som min pappa, samt att jag hittade till kolhydrater.ifokus i samma veva. Nu återstår bara spillror av mitt mack/pastasug, även om det fortfarande lurar där i bakgrunden, och jag har bara 10-15 kg kvar att beta av. Hjärnan känns så oerhört lugn nu mot tidigare, då den ständigt led av sockerklåda! Jag hoppas du mår lika bra på din kost som jag på LCHF, lycka till!
När jag flyttade hemifrån levde jag i stort sett på mackor, istället för att laga mat. Jag gick upp jättemycket i vikt, fick problem med högt blodtryck osv. Sen bestämde jag mig för att nu får det vara nog. Jag äter regelbundet, lagar mat och äter max 4 mackor/dag. Det går om man vill, det är bara att konstatera.
#läste i en tidning igår om en tjej som la om sitt liv och gick med prommisar ned i vikt.. hon hade ett mål att gå 10000 steg varje morgon (nu får man ju anpassa hur/när man kan ta promenaden) det är nästan 1 mil! hon började i sin takt och ökade farten allteftersom hon blev duktigare.. sedan så bytte hon bort alla lightprodukter och åt enbart riktiga produkter ex. smör, standard mjölk etc.
När hon blev småhungrig/suger på något fett som typ pizza eller priog eller nått som gick snabbt att micra.. så visste hon att kroppen behövde fett och då köpte hon avokados och upptäckte att det täckte behovet, när hon kände godissug så var det brist på kolhydrater.. då åt hon frukt typ apelsin..
Hon hade nått sin målvikt på ca 8 mån hon hade 14 kg som hon hade gått ned och hållt vikten.. hon var 48 år så hon trodde inte hon skulle gå ned allt.. men hon fann sitt sätt att äta utan att bli hungrig.. det hon hade uteslutit helt var potatis.. annars åt hon allt även pasta med då endast fullkorns..
Känns som ett bra sät.. funderar på om jag ska ta steet och närma mig hennes sätt…
Det måste kännas bra att göra bestående framsteg!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus