Ni kanske känner mig, men ....
(höll på att skriva i fel forum hehe)
Hej
Ja. Ni vet att jag är alkoholist och bor i skelefteå. Men det jag inte berättat är att jag lider av "selektiv mutism". Selektiv-mutism innebär att man KAN, men man kan ändå inte prata. Man vill prata men man kan inte, även fast man har alla möjligheter i kroppen att göra det. Jag drabbades av detta när jag var 9 år och en katastrof (för mig) inträffad och har inte pratat sedan dess..
Anledningen till att jag berättar detta för er är för att detta är ett "beroende" som jag vill verkligen bli av med. Jag har inte kunnat leva ett normalt liv sedan dess.
Men beroende? tänker ni.. Och det är just de det är. Jag har inget fel med stämbanden, halsen eller munnen. Utan allting sitter psykiskt. Hade förmodligen varit bättre att vända sig till en psykologisk del, men det finns inte här. Och jag har varit runt på sådana forum på annat håll.
Och sedan tror jag att ni kanske är lite nyfikna, så jag slänger upp denna tråd. Ni får fråga vad som helst osv..
En annan grej jag måste säga: I hittekatter.ifokus så skrev jag endel i en tråd som hette "troll(nånting)" och erkände att jag var ett troll på internet. Det stämmer, och jag tänker försöka förklara varför nu när ni vet detta:
När man inte kan prata IRL, eller te.x göra "normala" saker, så strävar man alltid efter att kunna göra det. Man vill vara normal verkligen. Och på nätet kan jag vara normal, för ingen vet att jag lider av mutism.. Jag kan hitta på vad jag vill. Och det känns jäkligt bra för stunden.. MEn den stunden varar inte länge.. Sen får jag ångest för att jag ljugit os.v. Men detta är inget jag gör på iFokus.. visst, vissa smågrejer.. Men här känns det som jag kan öppna mig, och alla är så trevliga och hjälpsamma.. Som jag också vill vara
Hade kunnat posta någon annanstans men detta kändes vettigast.. Är något berusad och deppig, men någon sa att jag kunde skriva av mig här om jag ville.. Hoppas det är ok, annars är det bara att deleta
Tack för att du delade med dig :) detta var nytt för mig.
Hur har det gått i skolan för dig, med vänner och så? Hur komminucerar du irl?

#1 I mellanstadiet trodde folk att jag drev med dom o försökte vara "cool". Men i högstadiet var folk ganska öppna, även fast dom inte visste vad som var fel. Jag kommunicerade med kroppspråk och text då, och det är vad gör nu också. Med mina vänner pratar jag i MMS, och då med kroppsspråk och text. Men mina bästa vänner har börjat förstå mig och vi behöver knappt använda text längre faktiskt.
Skolan har gått sådär.. Rektorn på högstadiet har to.m berättat för mig att han inte ser mig som en "speciell" elev och tänker inte behandla mig annorlunda. För jag kan som sagt kommunicera med text.. Men skolan har gått sådär och jag har hoppat av nu.. Pallar inte längre med nya folk som försöker förstå mig och nya/gamla lärare som vill få mig att prata.. Jag vill liksom vara i skolan för att lära mig, inget annat.
Nu blev det konstigt. Men känslorna for in hehe.
Edit: Jag hoppade av skolan i 2an på gymnasiet pg.a ovan. Jag jobbar just nu på ett ålderdomshem.. Städar dock
Snabster…. Jag skulle ALDRIG deleta ett så starkt inlägg som du skriver här då du är så modig och stark som vill och vågar dela med dig av detta.
Att du skrivit på hittekatter det visste jag innan :) Men då jag vet väldigt mycket om att vara troll på internet så spelade det inte så stor roll för det är ju inget som säger att när man väl sträcker ut en hand och vill ha stöd så får man inte det för man kanske inte varit ärlig innan. Du är verkligen jätte välkommen här och du får lov att vara dig själv bland oss här på sajten. den är till för att stötta.
Jag är också lite nyfiken då hur du kommunicerar.
Tack igen för du delade och jag skickar en styrke kram till dig…../Kia
Jag hade en kompis för länge sedan, som inte pratade. Han kunde prata, men med ytterst få personer. Jag vet dock inte om han hade någon diagnos på det.
Får du någon hjälp för ditt hinder? Jag vet inte hur jag ska säga, men jag tycker det känns fel att säga sjukdom. Hoppas du inte har någonting emot det. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson
Vilken tur att du har vänner som förstår dig :) Synd bara med skolan. Själv hoppade jag också av gymnasiet. :)
intresant, problem måste jag säga. Det är ju som med allt annat att ta första steget o börja prta med någon, de första orden…..
Pratar du med dej själv när du e ensam? kan du överhuvudtaget prata längre? låter kanske som en dum fråga men har man inte pratat på länge brukar atämbanden bli lite "oelastiska" o talförmågan avtar etc

Starkt av dej att dela med dej av detta till oss.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3 jag tackar för det. Det är just darför jag öppnar mig här, alla är så öppna. Du kanske inte hann se mitt andra inlägg: Skrev där hur jag kommunicerar.
#4 Har inget emot att du säger sjukdom.. För det är det, även fast det bara sitter i huvudet (tror jag?). Ja, jag får hjälp. Men inget som har fått mig att göra direkta framsteg.. Och nu snackar jag om mediciner. Har en medicin som jag ska ta när jag vill "skrika". Detta är en "nödmedicin" som får hela min kropp att slappna av, och den kallas Tradolan. Tydligen ganska ovanlig i detta sammanhang, men tydligen ska den få mig att kunna skrika när jag vill.. Det funkar inte riktigt dock.
Som svar på Beavis fråga kan jag säga att det händer.. Men aldrig skarpa ord.. Jag kan göra illa mig och skrika till.. Jag kan vakna på natten och säga "FYFAN!" efter en mardröm.. Men det som kommer ut är aldrig tydligt, utan väldigt blygt - även fast jag är i chock.
Hur fungerar det när du är onykter? Kan du få ut ord lättare då? Var det någonting specielt som utlöste din sjukdom?
Förlåt om jag frågar mycket, men det här är nytt för mig. Intressant och sorgligt på samma gång. Svara gärna Ja, Nej eller Pass på frågorna om du tycker de är för personliga.
Önskar dig allt gott,
- Jim

#9 Ja, det har hänt att jag sagt(låtit) saker när jag varit onykter vid tillfällen jag annars inte hade gjort det. Kanske sagt "AAAH" eller "EHH", det är sånt. Det är inte ofta det är ord, men det händer faktiskt.
Ja det var något speciellt.. Jag vill faktiskt inte gå in på det här publikt.. Men ni som vill veta kan PMa mig så kan jag försöka förklara..
ingen fara, det var ju faktiskt darför jag berättade detta.. För att höra åsikter och få frågor

Hade du katt? Jag tänkte att du kanske tycker att det är jobbigt att försöka prata med folk då du är ovan att prata men det kanske skulle kunna funka att försöka träna på katten? (bara en idé)
_**/Mvh Anne

#11.. Ja jag kan fräsa åt katten eller harkla.. Thats it. Men det är faktiskt en bra idé det du säger.. Dock har jag försökt med honom eftersom att vi ofta är ensamma och så.. Men det går inte. Men jag måste erkänna att ibland har det gått "bra".. jag har alltså fått ut nånting jag vill.. Te.x "A".. när jag vill få ut "A" och inte "o" som det blir ibland.. Och det är just med katten
Tack för att du berättar. Det är väldigt intressant att läsa. Jag har hört om det där tidigare. Som jag förstår det är det inte ovanligt att en traumatisk händelse utlöser det. Jag tror att det finns någon (minst) film som handlar om ett barn med det där problemet. Nu kan jag inte komma på titeln.
Vänliga hälsningar
Niklas
En stor kram från mig!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jag tycker att du verkar vara ovanlig och stark! Din svårighet ställer ju högre krav på dig i alla typer av sociala sammanhang så jag kan tänka mig att dina spänningar är stora. Kanske inte helt konstigt att du sökt dig till alkoholen för att kunna slappna av… vilket i nästa steg visar på en stor styrka att du vill försöka minska på den med!
Stå på dig!! ;-)
man behöver inte prata förrän man känner sig redo. Men om du vill öva så pröva nåt ord som innehåller a eftersom det verkar som om du klarar den. Apa är ett bra övningsord. Lycka till! Släpp dina krav på att kunna prata igen för kommer det så kommer det och som sagt vill du öva så ta ett ord i taget tills du kan säga det med normal röst och inte väsa fram det. Tryck på från magen när du vill försöka och inte ställa fram ljudet från enbart halsen- ungefär som en framkallad suck vid utandningen
Oj, tack för att du delar med dig.. Mycket starkt gjort. Jag har oxå hört talas om selektiv mutism, men inte fattat i praktiken vad det är…
Jag tycker att du är jättestark!
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vissa kan inte se, andra inte höra eller prata. Sånt händer!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#18 Ja det stämmer väl. Fast detta är det ända man inte kan för att hjärnan inte vill.
Tack för alla svar :)

Men din hjärna är det uppenbarligen inget fel på :-) det syns i det du skriver om dina tankar!!!
Jag menade för andra. Gillar man personen kan man ta en handikapp.

#20 hehe :) tackar
#21 ahh. Ursäkta.. missförstod då

Vill bara inflika att om man googlar på selektiv mutism så kan man hitta många intressanta informations sidor.
_**/Mvh Anne

#23 japp. Finns många bra ställen att läsa lite om det. Men skillnaden från mig och andra vanliga fall är att jag inte ens kan prata med familjen. Men kan få ut smågrejer för mig själv som sagt

#8 Tradolan är ruskiga grejer. Om det inte hjälper dig något vidare värst kan det vara en idé att skippa det. Du vet kanske redan, men jag skriver ändå. Tradolan innehåller tramadol som är ett morfinliknande ämne som är beroendeframkallande och inte är särskilt lämpligt att ta med tanke på alkoholberoendet. Dessutom har jag hört att andningen kan upphöra om man blandar morfin eller morfinliknande preparat, som tramadol, med alkohol. Förstår att du inte använder det ofta om det är en "nödmedicin" men det kanske kan vara värt att utvärdera om medlet är värt de riskerna att ta.

En stor kram till dig Snabster!

#25 Ja, jag känner till det mesta om den. Men när jag tar den så ligger jag på en hyffsat låg dos, och jag tar den nästan aldrig.. Bara när jag är upprörd eller något som kan göra att jag får ut ord. Låter kanske lite skumt.. Men enligt läkaren ska det funka.. Men tydligen har det inte gjort det.. Och sedan tar jag den aldrig i samband med alkohol. Men jag använder som sagt nästan aldrig
#26 kram =)
Förövrigt så hade jag en intressant natt. >Först hade jag en dröm som jag kunde kontrollera, och i den drömmen så kunde jag prata och jag hörde min egen röst, så som jag tror att jag låter :) men sedan till det sjukare.. Då "vaknar" jag upp.. och inser att jag är i en sömnparalys. Ni som inte vet vad det är kan söka på "Sömnparalys" eller "Sleeping paralysis" på google. Och även i den kunde jag skrika/prata. Men annars är sömnparalys riktigt läbbigt.. Och detta har hänt förut att jag kan prata i drömmra och i sömnparalyser
ditt undermedvetna pratar med dig Snabster- lyssna på det för den har något viktigt att säga.

vad skönt att det finns kroppspråk.. annars skulle jag nog inte klara mig länge. Känns så skönt att man kan kommunicera med folk utan att använda ord i "vanliga" situationer utan att dom tror man är konstig.. Te.x på affären om man handlar något.. Lé nicka, och kanske röra på munnen, ge pengar. Tur man har alla bitar på plats i kroppen iaf