Sockerberoende veganer efterlyses!
Jag blir lite tokig. Jag letar och letar efter sockerberoende veganer i tillfrisknande. Visst är stödet jag kan utbyta med folk med alternativt ätande, som köttisar och vegetarianer, av stort värde, men jag känner just nu att jag verkligen behöver VEGANER att byta erfarenheter, tips och trix med. För jag har ju ingen användning för tips om kött och ägg och ost och sådant. Jag har visserligen bra koll och jag funkar visserligen bra med min mat men jag saknar så folk att bolla med. Den enda jag vet just nu som kämpar med samma är min lillasyster och hon har kommit kortare än jag. Hon är fortfarande aktiv i beroendet. Vände mig nyss till en vegansajt där jag inte fann några utan bara möttes av oförståelse och ifrågasättanden som är så påfrestande. Nytt försök här.
Jag känner att jag vill hjälpa men blev helt stum när jag försöker komma på något bra…. Hm!!! Hoppas verkligen att någon kanske kan hjälpa dig här…
Hmmm… Det du behöver är fett. Det bästa fettet som är vegetabiliskt är kokosfett. Detta köper du på Hälsokostaffären, inte det som finns i en vanlig affär för det har dom gjort något med, tvättat eller raffinerat, jag minns inte.
Iallafall, du ska använda kokosfett när du känner dig sugen. Försök att få i dig minst 3 teskedar om dagen, lägg det på mat, gör "godis" av riven kokos, nötter osv. med kokosfett på och lägg i kylen. Det stelnar i kylen men smälter i rumstemperatur. Ät det godiset när du blir sugen på socker.
Sen kan du ha kokosfett i kaffe, te, grönt te och annat som du väljer att äta.
Och ät massor av det du äter, om du enbart äter grönsaker så ät massor av dom och ha massor av fett på: olivolja och kokosfett. Äter du smör så använd det men det är ju animaliskt så…jag vet inte hur hardcore du är.
Avocado är en superbra grönsak, fet och bra. Broccoli, blomkål, spenat, all sorts sallad är superbra grönsaker eftersom dom innehåller lite kolhydrater. :)

#2 Jag är 100% vegan. Inga halvmesyrer. Äter man smör är man ju ingen vegan. Jag köpte kokosfett häromveckan och har använt det istället för rapsolja i matlagningen. Funkar bra. Har inte varit nära att trilla dit på läääänge så jag tror inte jag behöver sådant där godisliknande.
Har nog lite svårt att äta stora mängder fett för det får mig att må illa. Har nu mått illa en eller ett par veckor av någon okänd anledning (och vårdguidens inloggning är nere >.<) så då känns det extra svårt. Tror inte jag behöver lika mycket fett eftersom jag fortfarande äter spannmål och bönor och nötter innehåller ju också en hel del kolhydrater.
Äter såklart inte bara grönsaker. Jag äter varierat från olika födoämnesgrupper såsom baljväxter (bönor, linser etc), frön, nötter, frukt och bär (med försiktighet) och spannmål. A propos mängd brukar jag äta tills jag är mätt och undvika att äta mer då. Enligt FAA är det viktigt att varken äta för mycket (vilket kan trigga) eller för lite, men jag har aldrig hållit på och vägt mat då jag tror jag ändå har rätt sunda stoppsignaler och känner när jag blir mätt.
Tack för dina tips! Önskar dock fortfarande veganer att dela med, som har koll på näring och vet att vegankost inte bara består av grönsaker, som har egna erfarenheter av vegankost och sockerberoende..
#3 Jag måste ha missförstått dig eftersom jag trodde att du var LowCarbare. :) Därav mitt förutsättande att du inte åt sådant som innehåller kolhydrater.
Det spelar egentligen ingen roll om man är kött-ätare eller vegan, samma princip gäller nog för alla sockerberoende. Generellt sett alltså.
Sockersug kan absolut triggas av nötter, ärtor, bönor och linser. Specielt majs är farligt. Frukt och bär är nog trots allt det värsta, om man ska bli av med sockersuget. Spannmål likaså fast det finns säkert sämre och bättre saker där också. Det du kan göra är att kolla i Livsmedelstabeller, där står det hur mycket socker och hur mycket kolhydrater saker innehåller.
Varför dessa råd? Jo, jag tror att kolhydrater och sockerberoende hänger samman rätt hårt.
Om jag vore du skulle jag ta en vecka och äta enbart grönsaker med långsamma och färre kolhydrater och kokosfett i en vecka, för att se om det hjälper mot sockersuget.
Men har du inte trillat dit på länge så är det kanske ingen risk just nu heller?

#4 Kör inte lowcarb utan hänger bara på kolhydrater iFokus av nyfikenhet och för att jag kan plocka en del vettigt därifrån. Som vegan bör man kombinera baljväxter med spannmål för att få i sig tillräckligt av alla aminosyror om jag förstått det rätt.
Vet att frukt och bär är i gråzonen, så jag brukar äta det i samband med en måltid.
Har faktiskt inte haft ett enda återfall sedan jag slutade äta socker, vitt mjöl etc för 1,5 år sedan. Yay!
Gah! Enbart grönsaker och kokosfett i en vecka!? Jag skulle ju få proteinbrist grande! Och min erfarenhet är att utan protein ökar sockersuget.

Samt att man inte kan leva utan protein. Särskilt inte om man tränar. Då bryter man ju bara ner musklerna utan att bygga upp dem igen.
Skrev ett inlägg här förut men det försvann i stora krachen..
Jo jag vet att Hopi på fibromyalig.ifokus är vegan.. Har ingen aning om hennes relation till socker, men hon verkar medveten och sund..
Pratat nåt med henne?
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade