Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 1117 ggr
Limelight
2014-05-08 14:06
0

alkoholproblem?

Jag är en 19årig tjej som verkligen inte har ett sunt förhållande till alkohol. Dricker MINST 2-3ggr/vecka tillsammans med kompisar och fester. Och känner alltid för en omedelbar återställare när jag vaknar. Jag kan avstå från alkohol men om nån frågar omnjag ska hänga med osv. Så får jag sånt sug så jag kan skita i jobbet eller något annat jag planerat. Det har verkligen satt mig i skiten många gånger. Trots vilken hemsk bakfylla jag brukar få så lär jag mig aldrig. Jag vet inte vad jag ska göra eftersom jag ständigt förnekar att jag har problem. När jag får alkohol i mig känner jag mig oslagbar och självförtroeendet är verkligen på TOPP. Nån som känner som mig? Jag vill inte söka hjälp för jag vill inte behöva sluta helt.. Känner mig lite vilsen.. Kan även tillägga att när jag inte mår så bra så tar jag till alkoholen.. De känns som en räddare i nöden för mig.

Mephi
2014-05-08 14:20
1

Jag skulle nog säga att om du stannar hemma från jobbet för att kunna dricka så är du (på gränsen till?) missbrukare. 
Alkohol är ingen räddare i nöden om det resulterar i mer problem ;) Om jag var du hade jag kontaktat Öppenpsyk och bett om hjälp, med ditt mående eller alkoholen -om du nu vill få ett slut på det hela.

-

Maria
2014-05-08 14:22
2

Du har uppenbara problem med alkohol och framförallt visar det sig i att du inte vill söka hjälp för att du vill inte sluta dricka helt.

Det är som en inbiten rökare som tror att man kan bli feströkare och det fungerar ytterst sällan.

Mitt råd är att du erkänner att du har problem med alkohol, precis som din tråd redan antyder, och att du söker hjälp om du inte klarar att sluta på egen hand.

/Maria

[peter54]
2014-05-08 14:25
1

I mina ögon har du verkligen alkoholproblem och jag tycker absolut att du ska söka hjälp innan du är helt fast i missbruk.

Att söka hjälp för alkoholproblem innebär inte per automatik att du måste bli absolutist, du kan få hjälp att nå måttlighet, att inte dricka alkohol varje vecka, utan ha kontroll över intaget.

Det har du inte nu om man tolkar vad du gör eller inte gör för att få festa och dricka.

Em_
2014-05-08 14:40
1

Har du fler kompisar eller andra intressen än festargänget? Lägg mer tid på de i så fall. Mycket lättare att dra ner på drickandet om man har andra roliga saker att göra. 

Som student brukar jag ta med typ 200kr plus inträde, i kontanter. Bra för både plånboken och levern ;)

Vad händer om du stöter på chefen uppklädd och full när du har sjukanmält dig? Kollegor brukar fatta att man ljuger tillslut, det brukar inte vara populärt… Du riskerar att bli av med jobbet om du fortsätter! Ta tag i problemen innan det skiter sig ordentligt :)

Viktor1111
2014-05-09 21:19
1

Håller med alla till fullo! Min syrra höll på så där och hittade alltid olika anledningar till att festa. Därefter började det gå ut över arbete o.s.v . Inte bra. Att be om hjälp (förutom här) är ALDRIG fel

ingvar2014
2014-05-10 22:00
1

Hej, "De känns som en räddare i nöden för mig" för mig var det första glaset den bästa känsla jag haft, blev självsäker och väldigt modig, etc.

Så var det i många år tills jag fick konsekvenser av mitt drickande, jag drack i perioder, var 7:e 8:e helg drack jag , däremellan ingenting.

Till slut efter 15 år gick det överstyr för mig.

När jag väl tog det första glaset så fick jag ett fruktansvärt sug, de andra kunde sluta men inte jag. Ett tips är att du ska vara försiktig och och vaksam med din alkoholkonsumtion så att den inte går över styr med tiden.

Själv är jag nykter sedan 16 år tillbaka och det är det bästa jag har gjort, idag är jag med på fester o afterwork och behöver inte dricka alkohol. Finns information på nätet "ateens" AA för unga , där kan du få tips o råd. Önskar dig lycka till :)