Annons:
Etikettvi-som-överäter
Läst 2758 ggr
idailsk
2/9/14, 10:50 AM

Matmissbrukande känsloätare?

Finns det fler som jag? Eller det vet jag att det gör, men här kanske? Jag tampas med mig, mitt hetsätande och känsloätande. Ett stort beroende. Jag läser för tillfället boken Constant Craving av Doreen Virtue, en bok som träffar rätt! Det är till och med en förklaring till varje maträtt, livsmedel, godis etc vi har sug efter och stoppar i oss. En emotionell förklaring. Stämmer så bra.. Jag tänker varje kväll "i morgon, då ska jag klara det" och varje dag misslyckas jag…

Kram Mila Kär

Annons:
Niiinah92
2/9/14, 10:58 AM
#1

Här är fler, känner väl igen mig…..

idailsk
2/9/14, 11:00 AM
#2

#1

Tack, en tröst.. Det tog mig flera år att inse vad jag höll på med. Jag visste inte ens att det gick att "missbruka" mat, jag åt ju bara tyckte jag.

Kram Mila Kär

Niiinah92
2/9/14, 2:18 PM
#3

Står det nått i boken om hur man tar sig ur det?

Blodfot
2/9/14, 10:53 PM
#4

här är en!

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

Biami1.
2/10/14, 9:55 AM
#5

En fundering bara. Skulle det hjälpa att bryta ner dagen i mindre delar? Typ från det jag stiger upp fram till fm-rasten (eller någon annan lämplig tidpunkt på morgonen/fm) ska jag klara det. Sedan kan du kanske förlänga tiden med 10-15 minuter/dag, eller varannan dag. 

Eller om du behöver ännu mindre tidsblock. Ta en timme åt gången. Första timmen jag är vaken ska jag bara äta det jag behöver. Vad som händer efter den timmer spelar ingen roll. Klarar du den timmen utan att känsloäta kan du förlänga med en timme till. Äter du, så är det inte hela värden. När du ätit färdigt fattar du ett nytt beslut på 1 timme. 

Du förstår nog hur jag tänker, att bryta ner tiden till hanterbara enheter. 

Kram

idailsk
2/10/14, 4:01 PM
#6

#3

Jag har inte kommit så långt i den ännu, men det handlar om tankemönster, att bryta det. Tex:

Ost - beredd på det värsta, uttröttad, utmattad, känner sig tömd på energi. En önskan om trygghet och förnyelse. Tankar om det allra värsta som kan hända, katastroftänk, trötthetskänslor.

Affirmation till det - Min energi skiner med starkt ljus inom mig. Jag ersätter tankar om rädsla med känslor av kärlek. 

Den är på engelska så jag har översatt det, men jag hoppas du förstår kontentan?

Kram Mila Kär

Annons:
idailsk
2/10/14, 4:02 PM
#7

#4

Då är vi fler! :)

Kram Mila Kär

idailsk
2/10/14, 4:04 PM
#8

#5

Vilken bra idé! Jag ska pröva det och se om det går, man måste testa olika sätt innan man hittar det som passar en själv :) Jag tror att det låter som en bra idé.

Jag lyckades med att sluta röka, men det är inte alls lika besvärligt… för mig. Och annat jag missbrukat, dock inte knark. Men väl tabletter, sex, kärlek, shopping etc..

Kram Mila Kär

Biami1.
2/10/14, 4:26 PM
#9

Vilken kämpe du är! Då kommer du att klara detta också, det är jag övertygad om. Fortsätt gärna skriva om dina försök och erfarenheter.

idailsk
2/10/14, 4:52 PM
#10

#9

TACK!

Envis med lätthet för att ge upp, hur nu det går ihop. Men jag kan misslyckas många gånger men skulle aldrig ge upp, om jag säger så istället :) 

Det gör jag gärna.

Kram Mila Kär

MatildaSjöberg
4/19/14, 4:12 PM
#11

Började med tuggummin, funkade faktiskt! Lurade hjärnan att jag "åt" ngt. Det var efter 20 kg uppgång pga choklad beroende under min gymnasietid… :-P

: )) kram
5/13/14, 10:23 AM
#12

Jag har ALLTID varit oralfixerad. Med det menar jag att jag ALLTID måste äta på något för att klara av att leva helt enkelt. I skolan åt jag jämt på nåt, när jag satt med läxor åt jag jämt på nåt, när jag jobbade åt jag jämt på nåt, här hemma äter jag jämt på nåt och om jag umgås med någon så måste jag äta på nåt, ser jag på tv och film så måste jag äta på nåt. Jag måste alltid äta på nåt. Jag står inte ut annars. Jag vill inte veta VARFÖR jag är så oral jag vill bara få vara den jag är och äta på nåt. Jag känner mig som en vandrande livsmedelsbutik : D

Hjärta

: )) kram
5/13/14, 10:25 AM
#13

Jo. Jag bör tillägga att jag har en missbrukarpersonlighet. Det är nog därför jag är så oral med att äta.

Hjärta

Annons:
Upp till toppen
Annons: