Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1499 ggr
[Konstig]
0

Socker beronde.

Nu är jag så socker beroende, det är hemskt! hade lyckats vara ganska nyttig i några veckor sen fick jag värsta frossandet fann mig själv trycka i mig sockriga produkter så de värkte i tänderna och jag kände direkt hur sunkig min kropp kändes en hälsosam relation med socker vore något.. typ äta socker i små format, socker kan ju också vara från frukt och liknande i min mening bättre än att trycka i sig en stor semla speciellt vitamin mässigt, har någon av er tagit er ur ett sockerberonde hur tod ni er tillväga?

SegerSims
1

Tror det bästa är att sluta helt med sockret. Är själv sockerberoende har har just börjat med en Pulverdiet, har bara gjort det i en vecka och funderar numera bara på mat och inte godis …

[rumelle]
2

Det bästa sättet är ofta att helt utesluta socker i kosten en tid. Det är jobbigt som tusan de första 1-2 veckorna men senare blir det bara lättare. Man får vara noga med vad man köper och se till så att det inte innehåller tillsatt socker. Vissa är även så känsliga att de triggas av t.ex. frukt eller sådant som innehåller sötningsmedel.
Jag körde själv på detta i en månad, sedan gick jag över till att äta mat som vanligt men undvika sådant som helt uppenbart innehåller socker. Med tiden har jag också infört en dag i veckan då jag har lov till att äta godis eller något annat jag är sugen på. Jag tycker att det har fungerat väldigt bra och känner att det är jag själv som har kontrollen över mina matintag och inte suget som styr mig.

[Konstig]
0

Ja så är det ju! jag har slutat med socker säkert 20 gånger o det har hållt kanske högst 2 månader varje gång sen ger jag upp och då äter jag inte socker med måtta utan verkligen trycker i mig som om att jag aldrig ska få se det igen, lite hets 🤪

Men ska från och med imorgon nästintill sluta helt, det kommer resultera i viktnedgång hoppas jag också för jag vill förlora några KG själv personligen föredrar jag viktnedgång via nyttig mat och mindre portioner än pulverdieter känns så svårt och hålla fast vid det när man väl gått ner det man ville gå ner, men det är ju personligt och många lyckas med pulverdieter också.

SegerSims
0

#3 Jag får stöd och hjälp från sjukhus med pulvret som jag ska leva med i 12 veckor så jag hoppas verkligen att det kommer fungera för mig :-)

[Konstig]
0

Snuttgrodan jag håller tummarna för att det ska fungera, man måste vara stark i psyket bara 🤪

SegerSims
0
Ebolaa
2

Det här är bara en fundering… Någonting som jag har märkt, speciellt med sockerberoende-trådar är att till skillnad från andra beroenden så är det vanligt att folk väljer vissa dagar de får ta det som de är beroende av, i detta fall då godis elelr socker generellt..

Något som dock är tänkvärt är att det ofta kan bli lite av en mental stress, också neurologiskt (för hjärnan) att ha dessa dagar… nu till min poäng

Ni som väljer att ha den här dagen, blir ni inte att längta till nästa tillfälle och kanske till och med under veckan planerar vad ni ska äta just den dagen? Eller att ni ibland "står ut" en hel vecka utan socker för att ni vet när ni kommer få ta ert godis/socker igen?

Exakt liakdant resonerar personer som ska sluta med alkohol och narkotika också, sällan med framgång. Just därför att man inte slutar ta det man är beroende av. Istället blir det en berg-och dalbana; må dåligt de dagar du är utan - må bra två dagar efter att du senast käkat - osv.

Det är oftast bäst att sluta tvärt, även om det känns förjävligt. Jag har förstått att man kan få en hel del fysiska besvär av att sluta med socker om man varit sockerberoende. Men likt andra bstinensbesvär bör ni istället kanske kurera er för utträdessymtomen och faktiskt kanske sjukskriva er de dagar som det är psykiskt och även fysiskt påfrestande. Att hålla ut tills det börjar släppa. Vad gäller beroenden brukar det ta ca 2 månader innan man verlkigen förstår att man slutat, att man börjar bli sitt normala jag igen.. 8 veckor lär ska vara någon viss magisk tid för att vänja sig vid något, detta handlar både om att vänja sig vid något och att vänja av sig från något…

Vad gäller andra beroenden säger man att så länge du inte slutar ta det du är beroende av kommer du aldrig bli fri ditt beroende heller och alla de "sjukliga" beteenden som hör till…

Kram godingar !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Konstig]
0

#7 Jag tycker dock också personligen att socker tillhör en njutning i livet så jag skulle inte vilja sluta helt jo kanske under några månader för att sedan kanske bara äta 'mycket' socker 1 dag i veckan. Men det är ju jag… finns mycket annat gott utan socker och man uppskattar det mycket mer när man minskat på sitt sockerintag

Ebolaa
1

#8 Ja, socker hör definitivt till en njutning i livet, precis som droger och alkohol ses som en njutning av andra :P 

Du har, likt vilken beroendepersonlighet som hellst, den där önskan om att få "återförenas" då och då med sin drog. Vilket KAN vara farligt, eller så utvecklas ett sundare förhållningssätt med åren och man klarar av att ta det man en gång varit beroende av.. Men det kan vara bra att fokusera på vad som är bäst för dig själv i nuet istället för att planera för hur det ska eller önskar att det ska vara i framtiden.

Har man ett osunt förhållande/förhållningssätt till saker så krävs det rätt mycket att förändra det. Tror att det är viktigt att låta det ta tid och ha tålamod med sig själv och att inte släppa allt igen ifall du får ett "återfall" när du inte planerat osv. utan samla krafter igen och blicka framåt. Man lär ju sig ofta något om sig själv och vad man har för brister när man gör sina snedsteg. Det gäller att inte va för hård mot sig själv under tiden.

Ciao !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Konstig]
0

Ebolaa visst jag är sockerberonde men socker finns tillsatt i nästan allt till och med bröd och yoghurt och det som inte har tillsatt socker har ju naturliga sockerarter ?

Jag tycker socker tillhör en njutning, det finns få saker så gott som tillexempel en riktigt god kladdkaka med grädde skulle inte vilja sluta med det för resten av mitt korta liv bara för jag vill vara mer hälsosam jag vill bara kunna ha kontroll över mitt begär och det handlar mest om vilja och att kontrollera sitt psyke.