Etikettberoende
Läst 1357 ggr
Kottis
2014-05-15, 12:18

Tarot och väglednings missbruk.

Finns det någon som känner igen sig?

Usch vilken ångest jag har. Jag har missbrukat igen och ringt betal sajterna. Flera tusentals kronor igen. Jag mår så dåligt av annat och nu också även av detta. Så är det i verkligheten det bara byggs på med mer problem. Tyvärr har jag vaknat till viss del nu men det är så många tusenlappar som är uppringda på en liten kort tid. Mitt hjärta skriker efter hjälp och så nu detta med allt materiellt, hur ska jag lösa det? Med facit i hand så blir du inte hjälp med sajterna i alla fall inte de flesta? möjligen om man har god ekonomi och inte blir fattig på kuppen men som låginkomsttagare och med livsproblem ska man nog inte söka hjälp hos tarot sajterna för att få råd och vägledning till livs kvalite.  När jag tänker hur stressen över minutrarna gnager och dessa rådgivare tjablar och maler ibland nästan om ditt och datt så man kan få ännu mera fnatt. Faktura efter faktura droppar dessutom in och inte ens en klump summa ids lägga på en faktura. Jag har betat av hög efter hög begärt uppskov för att jag är i nöd. jag har funderat här om det finns behandlingshem för sådana här problem. Jag vet inte var min Gud är när jag ramlat tillbaka till detta här. Jag hoppas att ljuset till mig återvänder så att jag kan åter i alla fall för en kort stund kan känna livsglädje och kärlek till livet och inte önska mig åter dit ner så jag slipper vakna upp mer.

Jag ber ber och ber./ Kramar till er som också är i en utsatt position

Gronstedt
2014-05-15, 12:57

Hej Kottis och välkommen hit!

Jag har inte mycket erfarenhet av just ditt problem, så jag hoppas någon annan här kan hjälpa dig.

Men det finns många vägar att hitta kraften att stå emot det man är beroende av. Efter vad du skriver så har du en religiös tro, en gud som du ber till. Är det egentligen mot din religion att söka hjälp hos medier eller liknande? Då kanske du kan söka stöd hos din församling.

Oavsett vad du väljer för väg är det viktigt att du frågar dig (dig själv, inte din gud) vad det är du vill få ut av att ringa dessa samtal. Du vill ha vägledning, men innerst inne vet du att du inte får det, att det kostar en massa pengar utan att du får det du vill ha. Dra fram den tanken och håll den tydligt framför dig när du känner "suget".

Prova att söka vägledning på ställen som inte kostar pengar. Inom dig själv, i första hand. Inom vården kan du få hjälp att hitta rätt. Även inom många religiösa samfund kan man få hjälp genom någon att samtala med. Det räcker långt.

Kottis
2014-05-15, 15:38

Hej och tack för välkomnadet. 

Att hamna igen i denna skuld fälla var ett återfall när mina sinnen fick distraheras av andra yttre problem som jag inte kunde råda över. Det var flera olika separationer och upplösningar av olika slag som utlöste detta med att ringa runt och få råd om vilken väg jag skulle ta. 

Jag glömde bort min tro och enligt den är det inte fel att söka hjälp  och vägledning. Det finns ju faktiskt de som är kärleksfulla och vill allas väl. 

Jag kommer att fråga mig själv bara jag hittar Gud igen som fyller på bränslet så att jag inte låter mig distraheras mer. Jag hoppas för allt i världen att han inte vänt mig ryggen igen så att jag hamnar med en massa problem. Tack

Kram

Ebolaa
2014-05-15, 17:03

Hejsan! 

Ja, det där behöver du VERKLIGEN sluta med. De personer du ringer har det där som antingen bi-syssla eller heltidsjobb och de tar några extra minuter av din tid bara för att du ska betala mera = lurendrejeri.

Det du skulle borda göra är att antingen söka dig till psykiatrin, eller försöka upprätta någon annan telefonkontakt med någon form av teraput eller psykolog. Eller så kan du ju helt GRATIS gå till kyrkans diakoni. De har ju samtal och liknande.

Nästa gång du tänker ringa en tarot-linje igen borde du ringa någon vän eller fast chatta på internet med någon främmande människa för att slippa hamna i ekonomisk kris bara för att du vill ha hjälp och stöd..

Kram :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

vallhund
2014-05-15, 17:34

Jag tycker det påminner en del om spelmissbruk. Du har fått flera förslag, tänkte  trycka på det där med kyrkans diakoni. De har utbildning för att tala med människor i kris o är inte dömande.

Nattetid o så så finns jourhavande medmänniska o jourhavande präst som man kan ringa till.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Gronstedt
2014-05-16, 08:48

#2: Jag är inte själv gudstroende, men jag tror ingen gud vänder sina bekännare ryggen när de är i nöd. Men du har rätt i att du behöver hitta styrkan inom dig själv.

Biami1.
2014-05-16, 09:34

Håller med ovanstående. 

Gud vänder dig inte ryggen! 

Om hen mot förmodan skulle göra det, är det ingen gud att ha. En kärleksfull Gud tar emot sina barn när de är i nöd. Hen hjälper en att resa sig när man fallit och erbjuder den vägledning som behövs. 

Har du behov av ett ickeprofessionellt nätverk att ringa när du behöver ställer jag gärna upp. Skicka i så fall ett pm.

Annars, precis som ovan, ta kontakt med någon inom den trosinriktning du bejakar för att hitta någon att samtala med. Om du behöver, var inte rädd för att ta kontakt med psykiatrin eller vårdcentralen (de har ofta någon form av samtalsstöd att erbjuda).

Kram

[HundMarilyn]
2014-05-18, 01:42

Hej Knottis!!

Du är bara en av tusental som hamnar i tarotfällan…. dessa telefonlinjer "lever" på människor som dig MEN det finns helt andra vägar att gå men det viktiga är att du vill gå. Svaren du fått ovan är bra för du behöver prata med någon men samtidigt söker du vägledning OCH det finns superduktiga medium, seriösa och som kostar 5-600 kr för 1 timme. Du kan gå och köpa dig en egen tarotlek, den svenska och enklaste och göra precis som det står i boken och genom detta få massor med vägledning men du måste ta dig ur stressen och forserandet om att finna snabba och enkla svar. När livet är som svårast är hjälpen som närmast men man ser det inte. NR 1: bestäm dig för att sluta ringa en gång för alla, du får inga svar där. NR 2: Tänk igenom hur du skall betala det du ringt om du fortfarande har skulder, så du släpper den stressen. NR 3: Satsa på att få komma till någon psykolog eller diakon eller vad du behöver (vet ju inte vad som är problemet) men någon som lyssnar på dig. NR 4: Lär dig och lek med din egna tarotlek (kostar 3-400 kr men köp den med en riktig "bok" till och inget häfte med några rader bara). Minns inte just nu på jobbet vad denna tarotlek heter. NR5: Stanna upp och lyssna ordentligt till dig själv och vad det är din själ skriker efter för det finns en djupare mening med allt som sker. Vet vad jag pratar om…..

Ha det gott med dig själv och stanna upp.

Upp till toppen