Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2917 ggr
michellepetersson95
0

Monster Energy

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu vill jag sätta stopp för mitt beroende. Det är skit dyrt, och mår inte bra av det alls. + jag har inte råd. Och orkar inte med och höra allas tjat över att jag måste sluta. De som syns på bilden jag skickar är vad jag köper på 2 veckors tid. Några som har bra tips och ge?

molnflygare
3

Det ser inte ut som att det är överdrivna mängder som du sätter i dig; det kan vara så att ditt beroende är lika mycket av sockret som koffeinet. När man har ett konsumentberoende så kan det vara bra att hitta en ersättningssak/aktivitet. T.ex. kan du ge dig ut på en promenad (motion är blodsockerstabiliserande) eller ersätta med nyttigare dryck (t.ex. kolsyrat vatten, ger samma känsla i munnen). Sedan kan det ju vara bra att fundera på vad du känner du fysiskt får ut av att dricka Monster? Om det är energi är motion åter en bra ersättare, om det är för att du känner dig uttråkad kan ju en nyttigare ersättningsprodukt hjälpa.

michellepetersson95
0

Inte äverdrivna mängder? Häller i mig 3-4 st om dagen. VARJE dag. Ursäkta mig, men låter det normalt!?

vallhund
5

Om det är 3 - 4 stycken om dagen så är din bild av 2 veckors konsumtion felaktig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

molnflygare
4

#2 Jag utgick endast från din bild, som du kopplat samman med två veckors konsumption som #3 påpekar. Ingen anledning till att anta en sarkastisk ton.

michellepetersson95
0

Suck.

Ebolaa
1

Nå det är du själv som avgör om detta är något som inte är bra för dig. Och ja, energidryck är lite beroendeframkallande tack vare både sockret och koffeinet. Energidrycket är något jag tycker skulle kunna strykas helt från livsmedelslistan. Tycker inte att det finns någon som hellst nytta med dem när det både finns kaffe och läsk som ger samma effekt.

Om jag var du skulle jag också (som #1) försöka ersätta dina drycker med något annat hälsosamt livsmedel. ELLER avstå helt och hållet från dom, och suget kommer MED TIDEN att avta (Dock är detta individuellt hur länge det tar) Man kan räkna in hur länge du haft denna vana + riskfaktorer som psykiskt mående och hur din omgivning ter sig..

Liksom #1 kan du ju fundera på vad dina energydrycker GER dig, då får du veta vad som saknas och eventuellt vad du behöver arbeta på för att hålla dig från dem :)

Hur ser din vana ut? När köper du dina energidrycker? 

Ciao :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

PrincessMelpomene
1

Kan dock inte att det låter som väldigt mycket heller. Känner folk som dricker väldigt mycket mer än 3-4 stycken om dagen också. Samtidigt vet jag att man måste vara minst 15 i vissa butiker för att få köpa då det är påvisat dåligt för dig.

Själv lider jag av ett orytmiskt hjärta och kan därför inte dricka sådant då det är väldigt dåligt för mig. Men det ökar även risken för friska personer att få hjärtproblem. 

Men känner du själv att det är ett problem och att det inte är bra för dig kan jag tycka att det är bäst att du försöker sluta. Skulle inte rekommendera att du bytte ut ditt beroende mot något annat. Utan försök istället varje morgon tänka "Idag ska jag inte dricka någon energidricka alls" och sedan kan du öka dina dagar och sedan försöka med en vecka, flera veckor osv. Har hört att det hjälper att sätta upp mål.

Lycka till.

Some days are just bad days, that's all. You have to experience sadness to know happiness, and I remind myself that not every day is going to be a good day, that's just the way it is!

michellepetersson95
0

Jag köper dom när jag upplever abstinens. Och för att jag mår skit just nu och att dricka dom gör mig lite gladare och att mitt liv känns lite lättare och stå ut med

Ebolaa
2

Hur beter sig dina abstinens, vilka symtom får du ? Tänkte ifall du på något sätt kunde försöka lätta på symtomen. Så kanske du skulle borda öppna dig för någon och prata om hur du mår och känner dig just nu ? :)

Ciao

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.