Mina ord om min diagnos
Jag har ADHD och håller på ställas in på Concerta. Fick min diagnos för ca 1 år sedan. Och många anser herre gud du har ADHD såna ska inte ha djur alls.. Man ska inte jämföra oss med ADHD med psykopater som verkligen är elaka etc. Okej som förälder till barn med bokstavsdiagnos vet ju vad ens barn klarar av och inte. För endel kan faktiskt djur vara lugnade, bra för barnet.
Jag får många ggr känsla av att folk blir rädd då man säger jag har detta. Kanske det beror på rädsla för ngt de ej vet ngt om, kanske de stött på en som kanske var extremt bråkig som slogs etc och drar då alla med ADHD över en kam.
Sedan lite fel jämföra en tjej med ADHD med en kille med detta. Ingen är den andra lik mer än vi har ADHD gemensamt.
Många vet inte om att de har detta, många kände ej till detta då jag var ung och gick i skolan. Många finner att de mår bra då de testat amfetamin men de tar ju större doser än vad de som får Ritalina utskrivet. Men har man anv narkotika etc så får man inte denna medicinska behandling av vad jag förstått. Eller om man är alkolist.
Jag lever med detta och det är inte så lätt fast jag borde ha 40 års vana av det. Man blir missförstådd och kan ärligt säga jag orkar inte alla ggr förklara om och berätta.
Vi blir arga men vi reagerar snabbare men blir inte arg för ingenting var det en som sa på en hemsida för några år sedan.
Jag brukar idag gå undan om jag känner jag blir så där väldigt arg och då ska de inte gå efter mig, vilket jag upplyser om. Bättre ta det man pratade om senare.
Jag är ingen slagskämpe.. Jag är bara en för snäll person som är missförstådd av samhället och av folk. Vi är inte dumma i skallen.
Vi som har detta saknar Noreladrenalin *ev felstavat* och Dopamin i huvudet. Aspergers som har det saknar serotiner.
Visst är det jobbigt då vi formligen kan explodera men det är lika jobbigt för oss..
Vi är rastlösa, impulsiva, gör först tänker sedan.. Visst vi sårar folk på vägen men det är ju ej med vett och vilje.. Vi kan inte känna empati men vi är ej känslokalla.. Vi har ont om tålamod och koncentration.
Var inte rädd för ta reda på saker ni inte vet nå om.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Tack, det var väldigt intressant att läsa. Denna rastlöshet, var ligger skillnaden till att vara stressad?
Idag är alla stressade och har problem. Alla gör väl minst två saker samtidigt och kommer nån och stör blir man lätt "vansinnig".
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag kan ej svara på det. Jag vet att själv så kan jag inte hantera stress, det sätter sig på humöret. Fast händer man stressar själv.. Svårt att undvika stress..
Vi är väl lite att kunna göra 1000 saker på en gång vilket ingen kan..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Jag har nyligen läst en bok somheter Flickor med ADHD och där berättas det faktiskt om skillnader mellan flickor och pojkar som har diagnosen. Så det kan man jämföra och jag rekommenderar den boken, den är verkligen läsvärd!
Elisabeth
Medarbetare på Övernaturligt iFokus, Sajtvärd på Gravid iFokus
Tack för tipset Elissabet.J den skall jag försöka läsa och se om jag blir klokare…
Numer pensionär i Nynäshamn