Beroenden iFokus

Beroenden

Etikett: narkotikaberoende
Läst 28870 ggr
finska_pinnen
10

piller,knark,sex,mat,spel. morfin

döda mig, de är så jag känner. 

skadar mig sen jag vart liten, skadebeteendemönster av att jag börja missbruka alkohol redan vid 13 års åldern, folk tyckte man va häftig när man drack så mkt, drack varge helg , och inte med måtta utan så ja vart dyngrak, sen gick jag klart skolan, började dricka varge dag istället, 1,ring osv,känner paniken när man vaknar, hur ska jag ha råd med en fylla när jag kommer hem från skolan,? annars går ju dagarna så sagta, kommer på att jag gömt 3L vin och hoppas på att killen/x,etjobbar natt så ja kan bli dyngrak. Ångest av skam,ångest att ja vet att ingen,som jag känner i min egen ålder är som mig. Börjar sedan miss bruka imovane på dagarna, petar väl i mej en karta om dagen, det gör jag även nu. sen börjades de med benso, oxycontin, sexmissbruk, OXYCONTINET gör så ont, att sluta med skiten, jag försöker nu , har verkligen MISSbrukat dom ett halvår cirkus nu å jag är 23 år nu. jag försöker verkligen sluta med dom, suget att ja vet att ja har dom här hemmagör att ja vill gå å ta en, men är rädd att ja ska va tvungen att gå egenom1-2 förstadags ATN igen, inte kul, jag luktar,illa, lederna GÖR SÅ ont, svårt att röra mej, skiter vatten, orkar inte städa, ja ser verkligen förjävlig ut. jag undrar SNÄLLLA

NÅN som har tips på att sluta med oxy? ska man sluta tvärt eller ska man trappa ner? har såå ont så ja är sjukskriven, kan ju inte gå igenom oxy at flera gånger, å va sjukskriven då tror dom ju de är nå fel om ja är hemma heeela tiden liksom.

ps,jag dricker bara på helgerna nu, vart ren(ren å ren)från alkoholen nu en månad, eller ah, dricker lite på helgerna, snälla, kom med hjälp och tips. skulle vara önskvärt. <3

Denna kommentar har tagits bort.
Freke
8

Ebolaa? Varför drogromantiserar du? Och torrpundar eller dricker?

Du har aldrig funderart på att verkligen ta tag i dina problem?..
Du skriver upp dig som ja jag vet inte vad? Men du ger ju inte direkt något bra eller seriöst intryck, vill du forsätta torrpunda, eller vill du verkligen lägga av?

Hur gammal va du?

Ifrån en som druckit sedan jag var 8, narkotika sedan jag va 11(olagligt), lagligt brukande sen 5års åldern, varit ren ett tag nu, frånsett lagligt brukande med medicinering..

Till TS: Du bör trappa ner Oxycontinet, inte lägga av direkt.. Då går man under. Sen är det fruktansvärt lätt att ersätta ett bruk med ett annat, så det du borde göra, är att bearbeta dig själv..
Missbrukargenen säger till en att söka annan ersättning, tyvärr..
Men ditt förnuft borde säga! söka hjälp, stöd.
Nu är jag inte insatt i hela din medicinska historia? Så råden är inte allt för lätta att ge..
Men har du testat stödgrupper? Nån polare som vågar säga vad dom tycker? För där såg jag de största felen, att alla va rädda för att säga till en när det började glida iväg..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

vallhund
3

Tack Freke.

Jag har valt att ta bort Ebolaa´s kommentarer i tråden. Drogromantik hör inte hemma på den här sajten.

TS, jag vet inte var du bor, men du behöver hjälp för att ta dig ur ditt missbruk, kolla vad kommun o landsting har att erbjuda i form av avgiftning o stöd. Kolla oxå RFHL.

Om du är frisk för övrigt är det inte farligt att sluta tvärt med opiater, men inte så trevligt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Ebolaa
4

Jaha, förlåt för min drogromantisering som jag inte såg själv.

Mina tips till dig som går igenom denna skit är att ta immodium för diarrén, det är någon form av opiat som inte kommer ut i blodet så din kropp tar inte upp den och du blir inte hög av det. Men diarrén brukar vara en av de värsta symtomen, iom att man inte håller den vätska och näring man behöver så det är ett mycket bra tips. och jag tror att det är receptfritt..

De ovanstående tog bort mina tips antagligen för att jag skrev att starkspriten och benz är det enda som brukar kunna ta bort de värsta akuta smärtorna, men det här måste du kunna bedöma själv om du pallar ta någon shot utan att dricka hela flaskan och bara ta ett piller till kvällen för att lugna sig innan läggdags.

Men om vi återgår till en hel nykter avgiftning så ska du verkligen försöka ha någon magmedicin hemma(den bästa i ditt fall är ivf immodium), sedan är långa bad och duschar helt nödvändiga för att slippa cold turkeyn lite. Man brukar ju också känna sig lite lugn efteråt så det är bra.

MEDITATION är väldigt bra innan du ska försöka somna in för det får din hjärna att koppla bort kroppen och du kan faktiskt bli helt smärtfri under tiden du mediterar, så det är riktigt bra när du verkligen vill sova men har ben som bara sprätter och när det bara spänner i hela kroppen.

(upprepa långsamma in och utandningar samtidigt som du verkligen tänker det "Andas iiiiiiiiiiiiiiiinnnnnn, andaaas uuuuuuuuuuuuut" och hålla på så ett tag. Du kommer märka att opiatenabstinensen kommer från hjärnan iom att så fort du kommer in i meditationen försvinner smärtan..)

Likt de andra två som svarat är det bra om du verkligen börjar prata om dina problem med någon du verkligen vågar prata med och kan vara ärlig mot.

Jag har gått igenom buprenorfinabstinens (från subutex/suboxone) tror också att de flesta opiatabstinenser brukar vara riktigt jobbiga de första två veckorna sedan börjar man lite återgå till det vanliga, men du kommer ha ett ökat sug för alla andra substanser när du väl tagit dig ur den värsta abstinensen. Så va på din vakt och tänk på hur duktig du varit. Opiaterna får en att känna sig som världens sämsta människa under tiden du slutar, både fysiskt och psykiskt men ge inte efter!! 

Kram och lycka till

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

finska_pinnen
0

tack för alla svar, nu har jag inte tagit oxy på 2 dagar, har för mig att ATN borde komma som idag efter 2 dagar, jag ska iväg och jobba nu. jag hoppas jag inte får at, eftersom ja gick igenom den största plågan av at på typ en vecka nyss, men tog oxy på fyllan nu i helgen, jag läste om mitt inlägg jag skriver väldigt osammanhängande, förlåt, har alltid gjort det, vet inte själv vad jag skriver ibland.   men men, hoppas inte jag får at, eftersom jag har ett tungt jobb blir de ennu jobbigare att jobba. men en fråga, hur kan immodium å sånt hjälpa mot atn? alltså på villket sett? :o är det bara för när man skiter och det ? :o

jag vart full i helgen tyvärr, ångest ångest. och jag förstår inte varför inte antabusen funkar på mig?! jag blir inte ens rödflammig, ingenting .

Sen har jag ätit lyrica i 2 dagar nu, för en kompis sa att det kunde hjälpa mot oxy abstinens, jag vet inte om jag kännt nån skillnad alls. mvh

Ebolaa
0

Immodium hjälper endast mot dina magproblem, inget annat. Du kommer slippa skita vatten hela dagarna om du tar dem. Under AT´n kommer du känna dig lite starkare bara, diarrén är ett symtom som brukar vara ganska viktigt att behandla just på grund av att du skiter ut allt du äter för snabbt så din kropp hinner inte ta upp näringsämnen och vätskan.

Det där med lyrika, benz och alkohol för att lindra smärtan är en ganska diffus grej. Vissa känner mer lindring än andra av det. Grejjen är ju den att det finns ingenting som bara tar bort opiatabstinens, man kan bara ta saker som lindrar smärtan och symtomen. Men abstinensen är alltid där, det spelar ingen roll hur många piller man tar eller hur mcket man dricker så kommer man fortfarande känna att man har abstinens.  

Inom vården ger de alltid opiatberoende catapresan, det är ett blodtryckssänkande medel som har visat sig ge effekt på just opiatabstinens. Den medicinen ska göra hela opiatabstinensen mindre besvärlig, liksom att alla symtom lindras. Om du tar kontakt med öppenvården kommer dom slänga på dig catapresan, men det är ingen wow medicin direkt och den meningen delar jag med de flesta som gått igenom abstinens och testat dessa piller. Jag kände ingen större skillnad, andra tycker medicinen funkar någorlunda i varje fall. Ditt allmäntillstånd ska bli bättre (alla symtom på abstinensen ska lindras) om de funkar.

Allt är som vanligt så himla individuellt när det kommer till abstinens och vad man tycker att är bästa lindring etc. Det går rätt mycket energi till att ha abstinens och försöka hitta på något som lindrar. Jag lider verkligen med dig när jag hör att du måste springa på jobb och sånt, det är tufft att hålla på springa runt när man går igenom abstinens med allt psykiskt och fysiskt som pressar en. Det är svårt att va "normal" och glad mot sina kolleger när man går igenom skiten.

Jag vet tyvärr ingenting om antabus, kanske någon annan har någon synpunkt. Du måste ju i alla fall ta upp det med din sjukskötare/läkare snarast, att du inte går och gör något du ångrar nu när du vet att du kan dricka fastän du har tagit antabus.

Hang in there !

finska_pinnen
6

åkte hem från jobbet, pallade inte va kvar. nu sitter jag här hemma. kommer säkert bli sjukskriven en vecka. är sååå sugen på oxy sitter med en karta breve mej, stoppade nyss in två i munnen men spotta ut dom. å fan ja vill verkligen trycka i mej dom, för att våga gå till affären och få orken till att städa här hemma. fan villket suug jag har efter skiten. =( ja tog ju inte oxy under en at på typ 5 -6 dagar förra veckan, sen drack jag i helgen och då åt jag oxy. tror ni man kan ta 2-3 st oxy idag, utan att få sån kraftig AT igen? alltså om ja bara tar 3 idag, å sen spolar ner resten ? vill verkligen inte va beroende av dom, men känner mej verkligen underlägsen , oxyn tar över mej på nått sett.

finska_pinnen
1

tack för svar .. jo ja hoppas läkarn kan hjälpa mig med nått imorn, vad menas med öppenvård? alltså är det som " husläkarn" ? ja vill inte klassas som pundare, alkoholist heller, fast det kanske jag redan gör innom vården, jag vet inte när man får stämpel på sig, jag har ju vart på avgiftningar för alkohol några gånger, så ja kanske redan är klassad, och endå har jag inte fått antabus av psykiatrin, inte av husläkaren heller, jag har fått av vänner. mvh

finska_pinnen
1

FAN! varför sitter jag här och"väntar" på att ta dom, det känns som jag redan gett upp liksom.. att ja vet att ja kommer ta dom, och om jag spolar ner dom, så finns det ju utanför min lägenhet i princip. 

Känns jobbigt "om" man kommer in på ett behandlingshem. 

ringde behandlingshem i fredags, då sa dom att ja måste gå via soc i min kommun, ja ringde soc i fredags helt väck, på allt , vet inte vad. dom skulle iallafall ringa mej i veckan angående en behandling, den är på 5 veckor, öppen så man får dra om man vill. endå försöker jag intala mej själv att jag klarar av att bli ren på egen hand. så kommer jag med flyktvägar, hur ska jag kunna ha bullimi där inne liksom, iofersej skulle ja skita i de, eller ja skulle typ inte äta alls. eller ja vet inte. ja vet inte nått. fan, sitter här å gråter å tycker synd om mej själv. å hur ska ja kunna ljuga för min chef, ja sa idag att ja kanske ska in på behandling för ätstörningarna, ah visst, sen kommer jag ut å ser lika dan ut , lr fetade lr smalare å behandlingen inte hjälpt nått alls. hatar att behöva ljuga. Snälla ge mig tips på hur jag ska gå tillväga, ja vill inte va " knarkstäplad" i kommunen.  tror ni jag kan ta 3 oxy nu? min kropp skriker att den behövs nu.  å sen köra på nertrappning? kanske en halv oxy om dan i en vecka, lr två?  kram

Gronstedt
6

#11: Det låter som om du kör den beroendes standardrace - att be någon annan legitimera bruket så man ska känna att det är OK att bruka. Det har vi nog alla gjort mer än en gång. Men tyvärr funkar det inte så, vi måste alla ta ansvar för oss själva.

Försök läsa på om hur du bäst trappar ned och lägg upp ett schema för nedtrappningen. Kanske någon här kan råda dig, men det bästa är om du kan få hjälp med det inom ramen för ett behandlingsprogram.

finska_pinnen
0

legimitera bruket på oxy eller på alkoholen den där standardrace du kallade det? förstog inte riktigt :) 

Ja nån här här får gärna hjälpa med hur nedtrappning funkar, jag har läst en massa, står olika överallt, så vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga

Gronstedt
6

#13: Alla som är beroende har väl någon gång försökt få någon annan att säga att det är OK att ta vad det nu är man är beroende av, bara för att vi ska slippa inse och ta ansvar för att vi tar det vi tar för att vi själva väljer att göra det. Att se den mekanismen hos sig själv är ett väldigt långt steg mot att lära sig hantera beroendet Blinkar.

Ebolaa
4

Alltså, kasta bort skiten du har hemma. Det du ska sluta med måste du ha utom räckhåll. Så fort du inte kan sova sen på 3-4 dan så kommer du bärja leta efter dem och du kommer aldrig släppa tanken på att ta dem så fort du börjar tänka på hur lätt det skulle va. Du jävlas med din hjärna, och det gör saken bara värre, opiatsuget är oftast starkare än viljan under abstinensen så det där är inte bra. Det är elakt mot dig själv bara…  

Helt ärligt kommer det kännas bättre redan på 7:e 8:e dagen utan, men du måste stå ut tills dess för de akuta smärtorna kommer efter 3 dagar (eller 2 om du nu har kollat upp det) och håller på i ca tre-fyra dagar dagar.

Att du känner dig sämst hör till opiatabstinensen, lägg dig ner och meditera när du bara vill gråta och dö. Lägg dig i duschen och tänk dig bort från din kropp och din skit. Fokusera :P Tänk på att ta kontroll över din hjärna, för just nu kontrollerar den dig och den kommer inte sluta fucka med dig förrän om några dagar !

Stay strong !!

Ebolaa
0

Jag kan säga att jag själv gick och letade efter opiater hemma när jag låg vaken eller tyckte saker och ting blev "för jobbigt". Jag gick och räknade timmarna från att jag tog min senaste dos. Det är opiaten som gör sådär med en.

Jag hade gått igenom hela lägenheten innan jag skulle sluta för att försäkra mig om att jag inte skulle ta något återfall i hemmet under det värsta, för det skjuter bara upp abstinensen. Och då drar du ut på lidandet bara. Nu har du varit utan i två dagar. Tar du inget från och med NU kommer din värsta abstinens vara över om en vecka, du är ju liksom redan på vägen.. annars kommer du igen om 3 dagar ligga och må som du gör just nu. Då har du ju gått miste om 3 dagar. 

Det är såhär opiaterna funkar när man slutar, ditt centrala nervsystem hatar dig just nu men det är din kropp så låt det komma bara och va stark..

Ebolaa
3

Skit i städnignen i en vecka !! Det kan vänta, det handlar om en vecka och det kommer va stunder du vill pyssla lite fastän du har akut abstinens. Släpp dina måsten och fokusera på dig själv !

finska_pinnen
1

FAN TACK SOM FAN för alla svar.men FAN att ja inte läste det här innan. ja fick panik när ja pratade med mamma i telefon om behandlingen, då fick ja panik efter samtalet, då gick ja å tog 5 st oxy endå, för att lugna kroppen, för att kroppen SKREK om det, nu känner jag mig ännu mer värdelös. Allt ni skrivit va ju verkligen den bästa peppen, och mycket liksom hur jag ska göra, hur kommer det blir nu ? när ja tog 5 st ? ska ja spola ner skiten nu eller ska jag trappa ner, de är som ni säger att nu är ja tillbaka på ruta ett eller? eller  hur kommer min abs bli nu ? starkare eftersom ja redan har haft helvetets oxy avtändningen förra veckan å klantade mig i helgen? å sen nu 5 st. Åh =( varför, jag hatar när piller styr ens psyke, ja känner mig så värdelös. jag vill va som dom "flesta , ska inte skriva ordet normal" men nu gjorde jag de okså.  

Jag pallar inge mer, jag har vart en börda för min kära familj hela livet, brorshan sa upp bekantskapen med mig för ett år sen, sen ville han börja träffa mig lite mera, å nu har vi skit bra kontakt, förutom att han inte vet att ja håller på med piller å skit men att jag lagt ner alkoholen ( inte helt ) men minskat väldigt mkt, om han visste jag håller på med det här? va skulle han göra då? jag blev våldtagen och misshandlad av mitt ex, år 09, pappa även misshandlad. efter det, vet ja inte vem jag är ingenting. liksom piller piller,social fobi, billimi, agression, självskadebetteende, alkohol, imovane, stillnoct, sub, men nu typ bara oxy å imovane benso lyrica ibland …..  å sen BEHANDLINGEN, hur ska jag va som människa, utan NÅGON SUBSTANS alls i kroppen? hur kommer ja va ? kommer jag gråta? kommer ja skrika om medicin, ja vet inte hur ja ska förklara, jag bara skriver här, för att få skriva av mig, hoppas ni förstår vad jag skriver. å förlåt för mitt fula ordskrivning lr vafan man säger, ja svär i verkligheten hela tiden tyvärr, jobbar med gubbar, kanske därför jag blivit som dom, men aah, TACK för alla bra tips å att ni svarar, jag är ny på den här sidan, har inte rikitgt lärt mig den än. alla svar är bra å vill järna få ennu mer svar av likasinnade .

kärlek till er alla. 

Vill inte va den jag är, =(

finska_pinnen
0

Föresten, nån som har nån koll på, Jag ska träffa husläkarn imorn, han kan jag ju inte säga att jag har oxy abstinens? eller kan jag göra det? eller ringer han min chef då typ å säger att jag är en pundare eller vad får läkare göra egentligen eller kan han bara skriva mig vidare till missbruksenhet eller hur funkar sånt här? jag har noll koll på såna grejer, eftersom jag är rädd för att ta tag i sosiala grejer. 

vill verkligen inte att min chef ska få reda på nått , vad kan min husläkare sjukskriva mig för, innan ( om nu soc ger mig behandlingshem) men det blir inte fören 2-3v max, (såfall om det nu blir av ) ?

Ebolaa
3

Aah, fyfan jag känner igen det där alltså.. psyket fakkar ur och ingenting fungerar.. Men vafan du är ju här och du kan fixa dig ett liv som passar dig, låt det ta tid även om du själv är otålig och trött på din situation. Det suger att må som du gör men ta bara en dag i taget nu när det är som värst alltså..

NU när du tagit fem stycken så skulle jag (om jag var du) fundera över om jag vill påbörja abstinensen hemma för mig själv eller på ett behandlingshem när du nu fått alternativet. 

Om du vill göra det på behandlingshem ska du försöka hålla dig på såna doser som bara gör dig frisk och inte kasta i dig mera bara för att du har eller kan.. Det gör bara de akuta smärtorna värre sen, en veckas nedtrappning hjälper säkert lite + att du också har hållt på lite fram och tillbaka med att sluta under veckan vilket säkert har en god inverkan om du försöker gå på ytterst lite från och med nu. (med ytterst lite menar jag så lite du bara kan för hålla dig någorlunda frisk om du nu är sjuksrkiven fram tills dess (??)..)

Om du vill påbörja abstinensen för dig själv innan behandlingen borde du förbereda hemma lite, gå ut och köp mat som inte är jobbig att tillaga och diska undan lite så du kan va bekväm med att ligga i sängen/duschen de kommande dagarna. Det låter fånigt men jag duschade några timmar om dagen när det var som jävligast och försökte meditera när jag låg i sängen, ibland skrek jag rakt ut i rummet och grät och sa till mig själv att jag inte orkade längre. MEN håller man ut så blir det bättre, och det är ALLTID VÄRST I BÖRJAN, då vet man inte riktigt vad man ger sig in på och man får sån ångest om man skall göra det eller ej, men sen funkar det helt otroligt nog. Tyckte det släppte redan efter 5:e dagen då hade jag börjat fatta att jag faktiskt tyckte det var helt okej att sluta.

Gå ut på en liten promenad kan vara bra till exempel, så fort man anstränger sig blir man svettig så inte överdriva me någon jogging. Utan helt bara gå ut och ta lite luft och röra på benen. Man e ju likblek så det är bra att sjukskriva sig för annars tror folk att man är hög eller konstig eller sjuk eller någonting annat…

Immodium har jag fått bekräftat av alla mina opiatmissbrukarvänner att är den bästa magmedicinen man kan få tag på i och med att det är en opiat som man inte tar upp i blodet så din tarm borde funka som den har gjort när du gått på opiater (jag hade dock ingen tillgång på det här, men min sambo hade när han slutade)

Ja, det finns en hel del tips som jag dragit med mig under tiden jag slutat, är på 6:e månaden utan buprenorfinet efter att varit beroende i 2 år.. Har fortfarande lite dålig mage faktiskt så vissa symtom är mera utdragna än på andra. Efter opiatmissbruk brukar man dras med en depression eller apatiskhet som kan vara mellan 3-7 månader. Efter det brukar man se vilka problem som är bestående och sin egen problematik liksom. 

Kram !

Ebolaa
1

Nejfan, du säger att han måste skriva en sjukskrivning för depression och akuta ångestbesvär. Inte någon opiatabstinens för det får dig att se dålig ut, OM du måste säga att du har det.

Annars får du väl säga att saker och ting verkligen kört ihop sig och du måste vara borta från jobbet, att du varit i kontakt med psykiatrin osv…

finska_pinnen
0

Tack så mycket mycket bra svar =) Jo jag har gått igenom den där extrema ATNförra veckan,då va ja okså sjukskriven, tror de va 2 -4 lr 5,e dan ja klarade mej till lr om det va 6 dagar, vet inte. blandar ihop dagar med veckor och månader känns det som, då låg jag och skrek jag okså, sov med dubbla mjukiskläder för jag frös så mkt, men endå va kallsvettig sket vatten typ. 

har ju sagt till chefen idag att ja kanske ska in på behandling för bullimi, men vet inte vem det är som sjukskriver mej, senare asså om de är behandlingshemmet eller om det är husläkarn, de blir husläkarn som får skriva ut sjukintyg imorgon, då kanske han kan skriva, extrem smärta i lederna och magproblem inklusive extrem ångest pga av bulimi, men det intyget lär ju han ba kunna sjukskriva mej för en vecka? å nu skulle jag tydligen träffa en ny läkare, hört dåliga saker om henne. bara nervös om ja ska in på hem vem som ska skriva det då. vill ju inte att chefen ska få reda på att jag ljugit "hälften" iaf, har ju bullimi, men det är ju inte den sortens hem jag ska in på. bra tips det där med maten och disken, för när jag klev av oxyn sist såg lägenheten ut som skit i en vecka inklusive mig, duchade inte ens, kom inte ens upp ur soffan och NU är jag livrädd, känns som jag bara inväntar samma AT igen, det va bland det värsta jag vart med om, önskar inte ens min värsta finende den smärtan, smärtan fysiskt va 1000 gånger värre än psykiskt, nån som känner igen sig? nu ringde jag soc men dom svara inte, så ja prata in å sa : ringde i fredags, å ni skulle ringa i veckan, men ja vill skynda på det här nu, å jag tror det bara är ett godkännande från er som gör att ja kommer in på behandling, å ja vill att ni skyndar på innan det blir försent. Så sa jag typ. å jag är såååå rädd, jag är duktig på hålla minen och så, men känns som där inne : utan NÅN SUBSTANS, vem kommer jag att vara :( rädd rädd rädd. hur ska jag betee mej bland andra där inne, hur ska ja kunna äta / skita där inne.  jag är så nervös inför allt. allt med papper, sjuk skrivning ( har ej fast jobb ) men jobbat där 2 år. kanske pga jag är adhd, Borderline okså , och gör väldigt sjuka impulsgrejer ibland. älskar mitt jobb såå mycket. och vill inte förlora de, känner mig värdelös nu när jag ljugit till jobbarkompisarna å sagt att det bara är pga av bullimi jag kanske ska in på "rehab"  =( Fan va ledsen, menlös, ja känner mig. 

ja kanske aldrig skulla slutat supit, de va då jag fick min bullimi tillbaka ( den kommer å går ) å ja går ner i vikt av tradolan, så ja knaprade väl en 20 st tradd å sen vart de för svagt så kom en kille å sa testa de här, ah visst, vart sold på oxyn direkt. ett gift som gör en lycklig å man mår bra, klarar av saker. fyfan, åh kan inte beskriva. fan fan fan. 

Simma lungt alla där ute<3

Ebolaa
0

Alright, ja allting känns så mycket bättre när man går på opiater, det är klart. Men den tar ifrån en så jävla mycket inser man när man slutar med det. Så länge du tar varannan var tredje dag håller du bara abstinensen borta så du vet. 

Om du lyckades hålla till 6:e dagen har du nog vunnit lite i varje fall, den akuta abstinensen håller i sig i max 7 dagar sen börjar du må lite mindre dåligt kan man säga. Och det känns lite lättare för varje dag som går typ.. Ja det är i varje fall ett rent helvete, har faktiskt glömt bort redan hur intensivt jobbigt det var vid det här laget. Men efter att läst lite om abstinenser hittade jag en jävligt bra förklaring på hur det kan se ut.. haha

En på flashback förklarade opiatabstinensen så jävla bra (höll på dog av skratt, känner igen den sista.. fyfan)

"En superlindrig abstinens är väl lite oro, rastlöshet och sug.

En lindrig är väl ovanstående plus lite kallsvettningar, kanske lite dålig mage också. Det känns som om man håller på att bli förkyld.

"Normal" abstinens… Ovanstående fast mer intensivt, alltså kallsvettningar och dålig mage. Man kanske känner sig lite febrig också, allmäntillståndet är inte bra. Nu känns det inte som att en förkylning är nära utan det känns som man har en, man snorar lite. Man vill helst ligga men man klarar fortfarande av att göra det viktigaste.

Fullblodad abs… Ovanstående fast mycket värre. Man ryser konstant, ögonen rinner pga tvångsgäspningar, näsan rinner. Det värker i hela kroppen, både i skelett, skinn och leder. Man kan inte dricka eller äta något… varje klunk vatten rinner rakt igenom och "kissas" ut från fel hål. Magkramper och kräkningar. Psyket är så trasigt att man inte ens vill leva. Ingen sömn över huvud taget… 1 dygn känns som 3 typ. 

Typ sådär kan det väl se ut… Hur länge en abstinens varar är lite olika men man brukar väl säga typ 3-7 dagar, sen ska det värsta vara över."

Precis så funkar en opiatabstinens; desto högre dos du gått av från + tiden du missbrukat kommer spela in på hur jobbigt det blir när du går av. Sen kan man göra mycket med nedtrappningar, men det är mera komplicerat. Man ska ta mindre och mindre tills man står på det milli man ska trappa ut från och sen så lär abstinensen bli av de lindrigare formerna.  

Det löser sig alltid i slutändan ändå, du har kommit en bra bit på vägen. Du borde kunna sjukskriva dig på de grunder du har. Säg att allt är fucked up, att du varit i kontakt me psyk och väntar på ett beslut från soc och helt enkelt inte pallar jobba på grund av ditt psyke..

Lycka till!

finska_pinnen
0

Tackar.. hur menar du med att om du tar varrannan var 3edag? alltså jag har ju tagit oxy varge dag rätt länge, tills jag insåg vad en af på oxy är och att ja insåg att " nu måste ja verkligen ta tag i det här, tiden har gått så fort och jag har inte fattat fören nu att jag är torsk"  har ju tatt varge dag, sen fick jag at typ 6 dagar eller va , ja de nu va för dag, sen tog jag igen, sen upehåll nån dag, sen tog jag idag. kommer min at om -2-3 dagar va lika smärtsam som innan helgen? eller kommer den vara mildare för att jag tog dom där hemska 6 dagarna? eller kommer den att vara värre? :O 

Åh herrejusses, jaaa den där AT,n du kopierade stämmde riktigt in. fyfan, man kan inte beskriva de bättre, eller ah, förutom ledvärken, att det känns som nån drar i ens leeeder som en gummisnodd. urch, vill bara spoooola fram dagarna. Hoppas läkarn sjukskriver mig iaf, å tackför svar

Ebolaa
0

Jag kan inte svara helt säkert på hur din abstinens blir när du klipper igen. skulle bli förvånad om du kände lika mycket som första gången helt enkelt..

finska_pinnen
0

börjar fundera på om det här kan va den värsta av AT;N fast ( ah ingen AT ) eller både och , lederna med ATN, och detta med magen  vad tror ni? hade en ny vidrig läkare jag ville slå idag, hon fick mig att gråta å hon kom inte fram till någonting alltså. hon slog mej ty bara i ryggen flera gånger, å sen fick jag antibiotika för inflammation i kroppen av bröst piercing och omeprasol för bulimi, undra om hon var praktikant. tack för svar vad tror ni om bukgrejset?

Ebolaa
0

Ja alltså Oxikodin som du gått på hör till de starkare formerna av opiater så det brukar kännas riktigt jobbigt för de flesta att sluta. Det hör nog till de extrema ovanligheterna att magen är i skick under abstinensen. Som sagt jag har varit utan i 6 månader och under den här tiden har jag skitit kanske 10 "intakta" bajskorvar, annars lös mage. Så här är det, welcome to the opiat-withdrawal !! Då har jag också varit en person med "hård-mage" och aldrig några magbesvär, senast idag hade jag sjukt jobbiga kramper i magen. Men det är sånt man får dras med under en period efter. Mitt fall är lite extremt kanske.

Du borde nog vända dig till någon beroendeklinik så de får hjälpa dig att förstå dig på hur symtombilden ser ut och hjälpa dig med lindring. Har läst att personer med personlighetsstörningar har extra svårt att klara abstinensen i och med ångest och självskadebeteenden och dylikt. Du kanske till och med borde läggas in tills du får komma till ett behandlingshem och få prata med professionella som förstår sig på vad du går igenom.

Take care !

finska_pinnen
0

tack för svar :) Joo jag märker att min mage är som du beskrivit, fast nu denna dag har jag kunnat skitit helt okej. förutom att det här måste vart den "värsta dagen av smärta" jag försöker ju fasta så ofta som möjligt okså, å sen när hetsätning kommer gåre åt helvete. brukar inte ha svullen mage, bara efter hets-attack. å nu har ja läst massa om de där bukspottsinflammation, å de står att man ofta har svullen mage och så, så de är nog tänkeg en ren blandning av plåga för magen, både piller och svält/hets. hoppas jag blir bättre av omaprozolen. fanns det att köpa receptfritt okså? någon som vet ? 

tänkte om man kunde mosa på ett gäng tabletter av omaprozol åt gången istället för att ta en om dagen ( känns fjuttit ) när man pulat/pular i sig"fortfarande" en 20 andra starkare tabletter om dagen. så tänker jag i förebyggande syste att det kan ju inte skada att äta dom. jo jag borde nog få hjälp med att sluta med egentligen allt pillermissbruk, men skämms sååå otroligt å nu vart jag nästan GLAD av att det måste vara bukspottsinflammation, ( för då har jag en anledning att knarka vidare på opiater och fortsatt nedviktminskning) sjukt tanke sett jag vet. varför är det såhär egentligen, hela gårdagen grät jag mig tills sömns, å skar mig i armarna i rent tvång, å idag nästan glad ( kanske för jag är smått påtänd av oxy okså ) av att de måste mest va bukspottsgrejset. och tänker även att när jag börja ta de lungt med spriten så kommer denna åkomma, hade jag fortsatt dra i mig en box vin varge dag så hade ja inte fått dehär? är det nån som vet hur länge bukspottsinflammation sitter i? jag googlar runt men hittar inget vettigt/riktigt svar, om någon har erfarenhet av det?  skönt det vore om man inte va torsk på någonting och att man va fri från ätstörningar, men vad ska man göra. plågas vidare eller ta tag i fighten? har redan nått botten. men det pendlar , ena dan är botten nådd å andra dan är det nästan som att man trivs i sitt missbruk och störningsbeteende :S känner mig sjukt klyven när jag tänker på det. kram på er , om en timme sitter jag väl här och gråter :O

Ebolaa
0

Ja, alltså vad jag förstått av ditt skrivande är ditt missbruk någonting som du inte verkar trivas med. Klart att det går att knarka, så tänkte jag med. Varför inte liksom? men sen vad GER det dig egentligen? Att du trivs lite bättre i ditt eget sällskap när du är ensam? Ja, kanske det. Men samtidigt lever man en stor lögn, måste HELA TIDEN LJUGA för alla om hur man har det och varför man måste hem så snabbt eller varför din telefon ringer och bla bla bla… Ibland när folk tycker att man ser ut att må bra så tänker man oftast bara.. Yeah right, om ni bara skulle veta hur det egentligen ligger till..

Det du hållr på gör nu är att hitta på anledningar att legitimera ditt missbruk, jag tar det här för att bal bla bla. Det är riktigt nonsens tyvärr, bruden… Just nu ljuger du för dig själv för att inte tappa en "kompis" som gett dig trygghet när du behöver och smärtlindring osv.. Men den tar ifrån dig allting i slutändan, ju längre tiden går desto svårare kommer det bli att göra sig av med din "kompis"… 

Det du håller på med gör ALLA som är beroende, försöker in i det sista komma på utvägar för att slippa gå igenom abstinensen. Det är bara kasta grejjerna i toaletten och ringa en beroendeklinik imorgon skulle jag säga :P

Emel
3

Att gå av opi är inte så lätt, speciellt inte på egen hand om du(man) tänker ge sig på det, men det finns hjälpmedel som gör ATn liite mer uthärdlig. Tänker dela med mig av lite tips!

Trappa ner mängden oxy under, säg, en vecka. Sista dagen av nedtrappningen ska du vara nere på en dos som inte ger dig någon ruseffekt utan bara så mycket att du inte mår piss.

Köp Loperamid/Dimor som faktiskt också är en opioid men säljs receptfritt på apoteken eftersom den inte på egen hand passera hjärnbalken. Man kan hjälpa Loperamiden att ge "effekt" (inget rus men fungerar att lindra de värsta symptomen). Drick riktig grapefruitjuice, ett stort glas. Stoppa i dig 3-5 piller. Efter några timmar bör det fungera lite, om inte drick lite mer och peta i dig någon till. Testa ta i några dagar till en vecka, trappa även här ner doserna sista dagarna.  Loperamiden hjälper iallafall garanterat bra mot magproblemen vid avtändning.

Benso (ej z-analoger och helst inte benso med lång halveringstid) är bara en bra ide om man ser det som en medicin för att sluta med opi. Det är ju inte meningen att man ska byta ut sitt beroende mot nåt annat. Glöm inte alla barn där ute att benso kan vara lika tufft eller tom jobbigare att sluta med än opi. Så benso bör du ta 3 första dagarna, säg 1-2 mg xanor morgon och kväll.  Sen 1-2mg/dag i 1 vecka när det passar dig under din dag. Mot slutet av veckan bör du ha en dag utan medicin och sista dagen/dagarna bara ta kanske 0,5 mg. FAST benson hjälper som fan så don't do it om du inte är helt säker på att du klarar att hålla ett schema och inte spåra ur eller börja missbruka det.

Lycka till, du kan pma om det är nåt!

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

vallhund
1

Läkaren får inte kontakta din arbetsgivare. Din arbetsgivare behöver inte veta vad du har för diagnos, du kan stryka över det på sjukintyget. Försäkringskassan däremot behöver få veta det.

finska_pinnen
0

tack emil, det verkar va sunda eller mindre brutala grejer. ska verkligen försöka på mig den "dieten" nu har jag dock bara 4 oxy kvar, eller tog en nu, å tänkte ut på jakt efter mer så man kan försöka med det där chemat. men funkar dimoren , ju mer man tar  ? eller har det samma effekt om du tar 3 som om du tar 30 stycken, och en fråga till om ni kan svara på den.. kan man inte köpa på sig en 50 st 100mgs traddar å käka i en vecka, tror ni det funkar istället för oxy? jag har inte riktigt tänkt in i berusandet om ni förstår . tack

finska_pinnen
0

föresten.. jag har jätte svåra sömnproblem, och hade ingenting att sova på eller ah har inte haft det på typ en vecka, när jag tar typ cirka 15-20 stycken lergigan på kvällen, så är det som att jag noddar nått otroligt hemskt. och jag hör massa konstiga ljud blir paranoid och tror det är massa folk i lägenheten och allting :O erfarenheter?

vallhund
0

"Överdosering

Toxicitet

200 mg till 2-åring gav letal intoxikation. 50 mg till 2½-åring gav efter ventrikeltömning lindrig, 100 mg till 3-åring gav måttlig och 200 mg till 3-åring gav allvarlig intoxikation. 200 mg till 6-åring som ventrikeltömts gav måttlig intoxikation medan 200 mg till 12-åring gav allvarlig intoxikation. 250 mg till vuxen gav måttlig, 500 mg gav måttlig till allvarlig, 2,25 g gav allvarlig intoxikation. 50 mg intramuskulärt till 2 mån barn gav allvarlig intoxikation."

http://www.fass.se/LIF/product?11&userType=0&nplId=19550711000021

En vacker dag hamnar du i bästa fall på MIVA med dylika överdoseringar.

Har du testat Propavan, Theralen, Atarax, Melatonin?

finska_pinnen
0

vadå är själva "toxccinet" ett namn för överdos?jaa jag har propavan men måste äta en 5-6 st för att somna på dom, så det blir alltid så att ja blir utan typ 2 veckor  för jag äter mer än jag ska. theralen funkar inte, såfall måste ja ta lika många av rosa som lergigan typ och dropparna kan jag inte prata dagen efter

Ebolaa
1

Jag har också fått hörsel- och synhallucinationer på höga doser av Lergigan. Hade nog ätit lite allt möjligt till dem också. Men joo, jag låg och pratade med människor som inte fanns där och såg dem i lägenheten och höll på så i många timmar, det var en av de värsta piller upplevelserna jag haft. Gillar att få hallucinera men inte på det där viset, man fattade verkligen ingenting. Hade också proppat i mig en 15 (eller en näve). Lergiganet verkar inte ha någon bättre effekt för att man tar mera.

Emel
0

Ja om man tar 50 får man definitivt bättre effekt men då kan man riskera tarmvred och stuff.. Petade i mig 70st en gång tillsammans med grape och svartpeppar (glömde nämna att svartpeppar är ännu bättre, speciellt i kombo med grapen), då gjorde min mage ganska jävla ont. Visst kan du ta trad men det skjuter upp atn lite. Man kan ju köra några dagar tram sen övergå till loperamid.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Ebolaa
0

Haha, tjejen verkar redan proppa i sig så mycket piller och kämpar med att komma underfund med hur hon ska ta tag i sitt oxikodin beroende, så är nog bäst om hon försöker på egen hand utan någe skitpiller. Har också känt av krypningar i kroppen som är väldigt lika de krypningarna man har under abstinensen när jag tagit Lergigan. 

Min sambo tyckte inte alls om de pillrena under abstinensen, han hade redan så svåra krypningar så han blev helt galen efter Lergiganet.

Ett annat tips är Quetiapin. Det är någon form av psyk-medicin som har rätt god effekt på opiat-abstinens.

Men Finska_pinnen, se till att trappa ned ordentligt nu under tiden innan behandlingshemmet så kommer du märka stor skillnad på hur du mådde första gången du lade av. Tramadol hör till de svagare formerna av opiater så det skulle säkert vara bra om du trappade ner på dem istället för oxikodinet. Men Tram är så mycket svagare så det kan hända att din kropp kommer skrika efter mera tram i början. Men du får va din egen försökskanin, så kan du uppdatera oss så får vi lära oss något nytt kanske.. heh

Lycka till !

vallhund
1

Mer känt som Serequel. En medicin mot Schizofreni.

Ebolaa
0

Tror den medicinen används på ett rätt stort område, inte bara schizofreni. Funkar rätt bra mot ångest och såna saker, min sambo tyckte dom funkade rätt bra under abstinensen.

finska_pinnen
0

hehe tack för svar, ja får serequel utskrivet, men blir heeelt manisk på den , jag får testa med traddar en stund, när dom kommer fram till dörren, och klarar jag det bra, så går jag inte in på behandling

Ebolaa
1

Okej, ja lycka till. Skriv igen bara om du har någe frågor kring abstinens eller behöver lite extra pepp så du inte går tillbaka igen :)

Hej så länge

finska_pinnen
0

tack :)<3

Emel
1

Samma här. Genomgått x antal avtändningar på opi och experimenterat hur man gör dem så trivsamma (vilken ironi) som möjligt.

finska_pinnen
2

bara tagit 15 mg imorse. nu börjar atn kicka på riktigt, dom andra dagarna har ja ju kasta i mej ett gäng.

tung i huvet, ont i lederna, dock inte magen, minns inte om magvärken eller lederna kom först förra gången`?? :O> för sist spydde jag å sket som en gris, så tänkte passa på att gå å och handla godis nu, å passa på njuta av det om man nu kan kalla det njuta haha om man blir illamående å skitnödig nån gång, så behöver man inte trycka ner hela armen i munnen när man ska spy sen, haha asså sjuka tanke sett , men ahm, villken ordning kommer eran AT i  ? typ

1,illamående, 2, panik, 3, ledvärk,4,spyr å skiter, 5, kan inte sova, 6 kan inte sova, 7 ja vill döda nån, 8 eller se till så nån annan dödar mig, 9, knarka vidare å passa på med en fylla.  

är grymt sugen folk öl nu fan

Emel
2

Tycker paracetamol fungerar ovanligt bra vid just opiatvärk. Min at börjar med rinnande näsa, dålig mage och kraftig"träningsverk" vi benen. Sen går det bara utför. Sömnlösheten är det jobbigaste för då kan man inte ens glömma bort skiten en sekund samt det håller i sig längst av alla abstinenssymtom… Därför har jag vid de flesta tillfällena poppat benso för att sova lite iallafall under första och värsta veckan.

finska_pinnen
1

okey tack för svar, får kirra lite benny imorn om ja ligger sömnlös inatt för nu orkar ja inte ha hallisar varge natt .

Ebolaa
0

Håller med om paracetamolen, hade glömt bort det. Åt nästan maxdos varje dag när jag slutade med buprenorfinet. 

Jag satt med ett shotglas och drack brännvin + poppade ett par benz om dagen och försökte innerligt meditera för att "komma bort" en stund innan jag skulle somna. Tog också paracetamol, men inget annat än det faktiskt.

Redan efter 12 timmar utan så fryser man ju lite och det byggs ju på hela tiden desto längre man håller sig utan och sen hade jag "tuppskinn" hela dagarna i princip. Sen börjar jag gäspa och ögonen svullnar upp som fan och rinner konstant, samma sak med näsan. Diarrén kom ganska snabbt också, jag spydde dock ingenting men hade jobbiga kramper i magen. (Har det fortfarande efter snart 6 månader utan!!wtf) Jag har aldrig haft så himla jobbiga ben, utan mina krypningar kommer från nacke och rygg så jag låg och bara kasta mig i sängen och kliade mig på ryggen.

Sen mår man ju absolut skitdåligt psykiskt, man tror att man är den sämsta människan i världen som inte kan göra någonting rätt, och man hade ju hela tiden tankar om att "ska jag ta igen? eller inte.. ska jag? eller inte .." typ..

finska_pinnen
0

12 timmar? :O  

Jag drack 2 folköl och käka 700 mg lyrica igårkväll, som en "tröst" och mådde rikitgt bra av det, inga känningar idag. 

Trodde typ AT va över? för att jag bara tog 15 mg oxy igår morse och att riktiga atn inte kommer komma tillbaka, för att jag gick igenom den som värst förra veckan? 

Nu hitta jag 2st 00mg oxy som jag tog, ingen maxdos som två kartor som de kan blivit förut. 

En fråga . Eftersom jag hade den mardrömslika atn förra veckan, å klev på det igen på helgen tsm med alkohol, å sen kändes de inte så mkt. va ju endå utan flera dagar med kramper, diarre, socialfobi, panik, magvärk,ledvärk, sen tog jag igen men runt 5-6st på fredan, sen efter det bara gått på LOW doser. tror ni jag kommer få lika hemsk AT eller kommer den vara som den är nu, ett tag då menar jag ( lite avskräckt från verkligheten känner jag mig, låst in mig ett tag å känner en trivselgrej med det, SUGET efter att ba bryta upp en karta å kasta i mig, svag i lederna, sugen på annat för att dämpa ( alkohol, godis, mat, )  är detta en slags avänjning oxå , eller håller jag bara på att vänta in helvetet som va förra veckan?

Sjukskriven för magen och för att ja ska få hela ATN att bli klar, å hoppas verkligen jag INTE får de där helvetet igen, specielt inte när ja börjar jobba , i mitten på nästa vecka.. tungt jobb + att behöva träffa folk å springa å skita på sej, går ju inte. va därför ja fick gå hem sist. 

nu känns det verkligen, som att jag som ni säger "missbrukare gör " bekräftelse på att det är OK. Men jag vill mer ha bekräftelse på hur ni TROR min AT är, / kommer bli, ?:o tack för svar. kärlek till er alla som kämpar med skiten å ni andra.

Emel
0

Tror nog tyvärr atn kommer vara nästan lika hemsk :( fan jag från mild at om jag tar h/opioider 2 dagar i rad nu för tiden och om dagarna går och jag råkat punda opi i typ en vecka är jag screwd.

finska_pinnen
0

okeey :O men vadå fast jagäter tram? nu har jag ätit 13 st 50mg tradd, visst de är ju inte samma känsla som oxy, men de är som ett pl¨åster på såren. nu har jag inte tagit nå oxy idag å har inga hemma heller, å de är tomt på gatan för tillfället, så nu gäller det att plågas bara. känner inte av nån ABS en, men de kanske är för att ja tog sista dosen ifgår morse på bara 15 mg? . ha de

finska_pinnen
1

Jag är  posetiv. jag har faktist inte haft nån så där agrresiv at av oxy igen, det tackar jag gudarna för..klarat mej på imovne, folköl, lite lyrica

Emel
0

Härligt. För många verkar lyrica hjälpa men jag mår fan bara kassare på det :/

Mår själv inte som en kung nu men den som ger sig in i leken får leken tåla, heter det visst :P

Ebolaa
0

Skönt finska pinnen, jag hejjar på dig ! ;)

Ebolaa
0

Finska pinnen, hur har du haft det på senaste? Testade du att sluta eller hur gick det med allt det där ?

Kramis

finska_pinnen
1

det går upp å ner, inte tagit oxy på jävligt länge vet inte ens hur längesen det va! trappade inte ner eller nått, fanns ba inte på gatan! va ett helvete! men man klarar allt bara man har viljan! Iofersej så är jag blandmissbrukare å tar till andra saker tyvärr. Kom nyss hem från avgifning fråån 91an. tyvätt aldrig mer IBITZA