Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2095 ggr
Alexej
0

Definitionsfråga

Funderade idag en del över det med missbruk och beroende osv. Det finns en annan tråd om det här som jag inte hittar mer.

Mina tankar idag:
Det finns bruk, missbruk, beroende (psykisk eller fysisk). Glömt nåt?
Men var finns gränsen?
Vissa saker, som mat, måste man ha. Där är bruket legitimt. Alkohol i mindre mängd är inte skadlig, men cigaretter är alltid skadliga. Cannabis gör inte fysisk beroende, men som allt annat psykisk beroende. Varför fastnar vissa människor på mat, andra på droger eller på tv eller idrott? Eller varför tex många tablettberoende aldrig skulle fastna i andra droger eller matmissbruk?

Varför blir man beroende öht? Finns det så mycket destrukivitet och självförstörelse inom oss eller är det "bara"gener"?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

AnneN
0

Många bra frågor som tåls att funderas på

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

supermoccine
0

Jag gillar definitionen i Sockerbomben, men jag har letat och letat och hittar inte boken >.< Där beskrivs bruk, felbruk, missbruk och beroende.

Minns det ungefär såhär (blandat med egna tankar):

Bruk: oproblematisk relation till drogen. Den kan användas ibland och det urartar aldrig till några enorma mängder och finns inget sug eller behov efter.

Felbruk: Lite på gränsen här mellan bruk och missbruk. Man kanske använder drogen någon gång som tröst, stressdämpning eller liknande ibland, men relationen till drogen är inte helkeff ännu.

Missbruk: Här har det pajat ur. Kanske man börjar med lite av drogen och kan sedan inte kontrollera det utan det blir jättemycket och man gör dumma saker man ångrar senare.

Beroende: Man har ett sug efter drogen. Tar man inte sin drog får man abstinensbesvär. Drogen kontrollerar personen även om personen ofta kämpar förtvivlat för att kontrollera drogen. Har man hamnat här får man dras med det livet ut och är tvungen att låta bli drogen helt för att kunna leva fritt.

Jag tror att bruk kan leda till felbruk som kan leda till missbruk och sedan till beroende, men att man också kan gå från felbruk direkt till beroende utan att utveckla ett missbruk, vilket man eventuellt gör senare. Jag tror att både felbruk och missbruk åtminstone för vissa kan "repareras" så pass att personerna senare kan befinna sig i kategorin brukare, men att det inte går för beroende.

Jag tror verkligen på att detta har med biokemi att göra. Hur det funkar med våra signalsubstanser och receptorer i hjärnan. Sedan tror jag att det finns mycket man kan göra för att undvika att hamna i en beroendesituation även om man har generna för det så att säga, genom att leva hälsosamt både kroppsligt och själsligt. Äta bra, sova bra, gosa med partner, umgås med vänner, klappa katter, motionera, vara i naturen osv. Mår man dåligt fysiskt och psykiskt är det nog lättare att falla in i ett beroende. Sedan underlättar det ju såklart om man håller sig ifrån alla psykoaktiva substanser om man vet att man är i riskzonen för beroenden.

supermoccine
0

Det är intressant detta varför olika människor fastnar för olika droger. Kan tänka mig där att det beror på hur de olika drogerna påverkar hjärnan. Har man t.ex. brist på serotonin och en drog sätter sig på de receptorerna eller gör att hjärnan släpper ut mer serotonin är det nog troligt att man väljer den drogen före en som är mer på dopamin-hållet. Detta då med utgångspunkt i biokemiskt tänkande.

Kia
0

Det som jag då tycker är väldigt intressant i denna frågan är hur vi sen bytar beroende när vi är av med ett.

Det är allmänt känt att till exempel alkoholister ofta hamnar i sockerträsket när de blir nyktra och att sockret då blir ett lika stort problem som faktiskt deras drickande var.

Jag har stött på många alkoholister på mina möten som just hamnat i sockerträsket. Jag tror det är vanligt att man missbrukar en drog och sen bara går till nästa. Är man beroende så är man och då är det beteendet i sig som man måste göra sig av med och vara uppmärksam på att inte det nya beroendet tar över. Kanske hitta ett beroende som man inte tar skada av. Men också att lära sig ordet LAGOM…. Svårt ord det där kände jag nu när jag skrev. Jag vet inte ens om jag vet vad Lagom är. Hm!!!

supermoccine
0

#4 Jag tror att sockerträsket är väldigt vanligt att hamna i när man byter från en annan drog, just för att det inte räknas som en drog och folk inte har en försiktighet med sockret därför. Men kanske är det vanligare för alkoholister som brukar inta sin drog genom munnen och nikotinister som också gör det, även om de sedan drar ner drogen i lungorna eller stoppar upp den under läppen. Men det är munrelaterade droger allesammans. Kanske något?

Alexej
0

Den gamla förklaringen att man inte fick bröst tillräcklig länge??

För mig är missbruk alltid baserad på ett stort hål innom oss, ett stort sår som inte går att uthärda. Det är då man försöker hitta en självmedicinering för att klara av smärtan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Margareta
0

Jag tror absolut att amningsperioden kan finnas med i sammanhanget, hur stor del den spelar vet man väl inte.

Sen tror jag att resten av ens föräldra-barn-period spelar roll eller som man brukar säga, man ärver inte bara gener utan även matvanor…(drogvanor)

Numer pensionär i Nynäshamn

Alexej
0

Förr mig är det lite konstigt. det fanns tider där jag drack alldeles för mycket och för länge. Efter alla regler borde jag har blivit alkoholist, men blev det aldrig. Kunde liksom dricker veckor i sträck och sedan vill jag inte mer och då slutar jag. Utan minsta problem. Dagen innan får jag panik när ölen tog slut och sedan inget. Vill jag inte, vill jag inte oavsett hur många öl jag har kvar eller om det är fest. Därför undrar jag hur mycket beroende är genetiskt eller inte. mina föräldrar drack sällan, inget missbruk nånstans i släkten.

Kia
0

#5 Det värsta av det där är och Ni får gärna rätta mig om jag har fel. Men i AA säger man till och med att man ska ta något sött eller äta kolhydrater för att slippa undan suget efter alkohol. Det där är gammal skola enligt mig som man måste börja ändra på när man nu vet vilka negativa effekter sockret har. Sålänge sockerberoende inte är klassat som en sjukdom kommer det heller aldrig sluta rekommenderas sådana tokigheter.

Jag läste i en folder häromdagen om att sluta röka och då var tipsen i den att ät kolhydrater. Personligen måste jag säga att kolhydraterna tar mer död på mig än cigaretterna (kanske inte sant) men så känns det iallafall.

Jag tror också att man ärver vanor. Jag tror och detta har inte ens med beroenden att göra. Men är jag slarvig till exempel i hemmet så blir mina barn det också. Det är vanor och seder som att äta bullar till fikan som gör sitt också. Men att det är genetiskt ärftligt det tror jag absolut. Se på de som röker bland när det är fest. De gör det alla år och skulle aldrig tända en cigg när det är vardag medan de röker som tokingar på fester. jag tror visst det att alla blir inte beroende för det ligger inte i deras gener helt enkelt.

Alexej
0

Skrev lite fel där uppe, mina föräldrar drack inte. Men min far var storrökare och det är jag också…Kanske jag kan skylla på honom nu?Flört

Kia
0

#10 Skrattande Stod ju i en artikel för ett tag sen att man skulle skylla sina laster på släkten :)