Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 3723 ggr
[Älskamig]
2014-03-09, 14:54

Sockerberoende

Hej hej!
Jag har ett jätte'vanligt' problem. Jag är jätte sockerberoende. Dock har jag godis & chipsförbud, så det enda som har socker i sig är kakor och torkad frukt, även popcorn & saltade nötter (men dem har en viss salta istället). 

När jag är uttråkad blir jag lätt sugen på saker.. :/ Vill inte gå upp i vikt igen, då jag trivs så bra med min vikt nu.

[Indexs]
2014-03-09, 15:30

Jag har bytt ut ganska mycket av "snask" mot gurka och paprika med dipp, mycket godare tycker jag, och man kan också äta det utan dipp.

Jag gör precis som du att jag äter när jag får tråkigt, väldigt dålig vana men så är det, men nu går jag och skär upp en halv paprika vid de tilfällena och sitter och knaprar på det istället :)

[Älskamig]
2014-03-09, 17:30

Jag brukar äta grönsaker med dipp. Käkar läkerol, inte heller så bra, men det lugnar sockerberoendet lite… 

Vill kunna ha en dag i veckan, då jag får äta vad jag vill.

Gronstedt
2014-03-10, 09:57

#2: Om man äter socker en dag i veckan kommer suget aldrig att lägga sig, eftersom man matar det hela tiden.

[Älskamig]
2014-03-10, 17:59

#3: Vill ju kunna unna mig en gång i veckan iaf.

Cahira
2014-03-11, 04:46

Bestäm dig för lördagsgodis eller liknande för ett tag så då du är sugen säger du bara "Nepp det är inte lördag!" och jobba på självdisciplinen. Då du kommer till den punkt då du vill minska kan du göra det och vill du sluta helt kan du göra det då. Skriv en lista på vad du tycker är acceptabla "unna dig" saker och vad du vill undvika helt. Skriv också hur mycket du tycker är acceptabelt, typ "bara äta mellan 19-20 på lördagkväll" eller liknande. 

Men då måste du utesluta annat med socker resten av dagarna om du verkligen vill göra nåt åt beroendet. Optimala vore förstås att sluta allt socker helt men är själv en gottegris och vet hur svårt det är att ens tänka tanken att sluta helt och tvärt. 

Så att trappa ned till en okej dag innan man eventuellt slutar helt är nog en bra metod. Men då får du vara hård mot dig själv med.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Gronstedt
2014-03-11, 07:36

#4: Gör det då, det gör du som du vill med.

Lonewolf
2014-03-23, 16:16

Tyvärr är det nog som så att om man vill bli av med ett sockerberoende så funkar det inte att bara äta lite för varje gång du äter lite så matar du ditt sockermonster med det som den vill ha och det tar drygt 1 månad innan kroppen är avgiftad från allt socker. Lycka till

MrsGoldfire
2014-03-23, 21:49

Åhh, känner igen mig. Jag måste sluta helt NU. Det är mycket socker i många drycker, även i joser.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

vallhund
2014-03-24, 20:46

Ja juicer innehåller ofta höga doser fruktsocker.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fpsen
2014-03-31, 20:33

Min sambo har det väldigt jobbigt med sitt sockerberoende, är det någon som vet vart man kan få hjälp? Finns det någon hjälp att få? Vad gör man om man inte klarar av att sköta allting själv?

Många säger, ja, byt kost bara så fungerar allting jätte bra. Börja motionera regelbundet och bla bla bla, vad fan gör man om man har ett jobb då från 09:00-19:00 6 dagar i veckan? Hur fasen ska man kunna äta regelbundet och motionera då? Är det någon här som har tips om vart hjälp finns att få under dessa omständigheter? Hon mår dåligt och vill ha hjälp men jag tror inte hon klarar av det själv. Får hon inte socker så kommer humörsvängningarna och huvudvärken och hon blir jätte trött. Det måste finnas hjälp att få, hoppas någon har något vättigt att säga annat än det gamla vanliga alla redan vet. Jag lagar bra mat, använder alltid färska varor osv osv. Hon kan bara inte styra över sitt socker intag alls och det påverkar henne mer än jag har trott.

Tack

[Älskamig]
2014-03-31, 21:12

#10: Hon kan ju se till att träna innan jobbet? Det ger henne energi till resten av dagen, och då kanske hon inte behöver det sockret för att hålla sig pigg? Brukar oftast vara så. Hon kan äta frukt. Det innehåller också socker, men det är bättre med ett äpple än t.ex choklad.

Bläcket
2014-05-03, 09:58

10 och 11

Är inte risken om hon tränar att blir ännu värre eftersom hon blir hungrig? Tycker det låter som en konstig lösning på hennes problem, att gå ut och springa och sen jobba 10 timmar, sex dagar i veckan. Det låter plågsamt och om jag vore i den situationen så lovar jag att jag skulle vräka i mig sötsaker för att orka. Vore det inte bättre om hon försökte trappa ut sockret istället? Långsamt byta godiset mot sundare alternativ. Ofta handlar det bara om dåliga vanor, som (turligt nog) går att bryta.

Framåt
2014-06-16, 18:47

#10 Vänd er till Bitten Jonsson och läs hennes bok innan: Sockerbomben samt även Gunilla Sahlins bok : Vitt begär

lovesnake
2014-06-22, 21:03

Man blir ju mörkrädd när man hör vilken dålig kunskap folk har här.

Bitten Jonsson är bästa behandlaren i Sverige men kostar pengar. Gratis alternativ är Anonyma överätare och Anonyma matmissbrukare. OA är även aktivt på Facebook. Boken sockerbomben är en bra start.

Gronstedt
2014-06-23, 09:46

#14: Vad är det mer exakt du blir "mörkrädd" av?

Upp till toppen