Annons:
Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 2386 ggr
foxyrose
6/21/14, 11:01 PM

Energidricka och Sockerberoende

Tjena! 

Kände att jag var tvungen att skriva av mig lite här.. Jag har två beroenden som går hand i hand. 

1. Jag är extremt sockerberoende. 

2. Jag är beroende av energidricka. 

Hur ska jag hantera dessa beroenden? Mitt sockerberoende började när jag var väldigt ung.. runt 10års åldern har jag för mig, är 18år idag. Jag har alltid känt att jag har varit tvungen att ha något gott hemma. Annars får jag liksom inte ro. Jag måste ha glass, choklad, energidricka eller någonting sött hemma. Har jag inte det blir jag riktigt deppig (haha, det är sant)! Det är lite sjukt när jag tänker på det men om jag inte har något sött hemma så känns hela dagen tråkig, det finns liksom inget gott att käka hemma. Det är svårt för mig att koppla av och mysa en lördagskväll som denna utan något sött. Jag får abstinens och har svårt att slå mig till ro.. sockret är allt jag tänker på. Jag måste ha det! Endast då blir jag belåten och kan koppla av. Mitt sockerberoende var inget problem för mig när jag var yngre, jag åt vad jag ville och brydde mig inte om utseendet. Men nu på senare tid har jag börjat bli allt mer utseendefixerad och håller koll på min vikt. Jag styrketränar på gym några dagar i veckan och har även börjat springa ute i skogen nu. Är 170cm lång och väger 59kg-60kg så jag är inte överviktig och har aldrig varit men jag försöker att bli lite "tonad" runt vissa områden, t.ex. magen och bygga lite muskler. Men det känns verkligen som mitt sockerberoende sätter käppar i hjulet för mig. Hur ska jag nå mina mål om jag inte kan hålla mig borta från sockret? Energidrickan vill jag verkligen sluta med men det är så svårt för jag älskar den söta smaken av godis. Ni andra som är/har varit sockerberonde, vad har ni gjort för att försöka bli av med detta beroende? För det finns väll inte bara socker i godis utan i mat som potatis också, eller är jag helt fel ute? Känns som om det blir omöjligt att komma ifrån sockret då jag inte vill ändra min kost. Orkar inte heller påbörja någon jobbig diet, tycker det är jobbigt men framförallt synd att disciplinera sig ifrån alla godsaker. Jag vill äta vad jag vill och njuta av alla goda maträtter, efterrätter och snacks, ja ALLT! Haha.. låter verkligen som ett riktigt matmonster nu men jag njuter verkligen av god mat. Det är ingenting jag vill skära ner på eller begränsa. Ja… Nu blev denna texten jäkligt lång men ni får gärna bidra med era tips kring vad ska jag göra för att få bukt med mina beroenden.

Tack! 🌺

Annons:
Gronstedt
6/22/14, 1:04 PM
#1

Så länge du äter socker är det svårt att komma ifrån sockersuget. Det hålls uppe så länge du matar det. Frukt innehåller lika mycket socker som godis och matar suget lika mycket.

Lyckligtvis finns det massor av mat som är delikat utan att vara sockerstinn. Man behöver inte bli extrem LCHF:are för att dra ned på sockret, men man kan välja till exempel en välkryddad kycklingfilé av bra kvalitet med blomkålsris i stället för pressad potatis. Minst lika gott och tillfredsställande och sockermonstret får svälta Blinkar.

thenameless
6/22/14, 3:00 PM
#2

Precis, Sluta med godiset och energidryckerna. Det är sockret i energidryckerna ihop med kofeinet som gör dig stissig och sömnlös och matar på sockersuget.

Det ör svårt att sluta helt kanske? Men börja ät långsamma kolhydrater, Hårt bröd fulkornspasta med mera,Undvik läsk och saft.

Titta efter de matvarorna med lägst kolhydratinnehåll.

Bor du hemma med en handlande förälder? be att få hjälpa till eller ta över matinköpen

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ebolaa
6/23/14, 9:09 PM
#3

Jag håller också med båda föregående talare. När man har ett beroende är det extremt svårt att bli av med det om man dagligen får i sig av det man är beroende av. 

Potatisen som du frågade om handlar mestadels om kolhydrater, den innehåller "mycket" kolhydrater. Men kolhydrater är också viktiga att få i sig, det vet du kanske redan. Jag kunde tänkia mig att potatis är en av de bättre källorna till kolhydrater. Men att potatis i sig skulle innehålla socker har jag inte hört. 

Idag är det väldigt svårt att hålla sig borta från socker när det smygs ner i det ena och det andra. Men lägg ner lite tid på att försöka komma på något livsmedel eller någon dryck som du kunde tänka dig som en sorts form av "substitut". Att du har något hemma i nödfall när det extrema suget kommer. Jag antar att suget inte kommer mättas av något livsmedel som inte innehåller socker men det kommer kännas lite bättre i varje fall. Sedan har jag förstått att man kan få huvudvärk, så de är väl viktigt att du har lite vanliga smärtstillanden i väskan med dig ifall det blir jobbigt, och en vattenflaska också.

Att du inte vill ändra på din kost är ett lite motvilligt argument, då socker är något du får i dig genom din kost. Så det är mestadels din kost du bör ändra på och sedan lite mentala övningar kanske för att jobba med suget och tankar kring sockret, som meditation till exempel.

Ciao ! :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Gronstedt
6/24/14, 8:56 AM
#4

#3: Alla kolhydrater är socker av olika slag.

Upp till toppen
Annons: