Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 827 ggr
indra-bus
0

Beroende missbruk

Vad är skillnaden?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Gronstedt
3

Det finns kanske olika definitioner, men här kommer min:

Ett missbruk kan var frivilligt, medan ett beroende är någon man inte förmår sluta med även om man egentligen vill och vet att man borde.

Missbruk är när man använder något på fel sätt - till exempel dricker så man förstör för sig själv och andra i stället för att dricka på ett sätt som gör det trevligare för sig själv och andra.

Beroende är när man dricker på sätt som man inte borde och inte egentligen vill göra, men inte förmår låta bli.

Maria
1

Jag tycker det är en enorm skillnad.

Man kan ju vara beroende av t.ex insulin, om man är diabetiker, för att kunna överleva.

Man kan vara beroende av värktabletter för att kunna leva ett drägligt liv.

Missbruk blir det om man använder något medel eller annat bara för att man får en kick.

Om man t.ex tar värktabletter för att man vill känna den där bedövande känslan trots att man egentligen inte har ont.

Sedan finns det ju en mängd olika saker som passar inom missbruk/beroende och då kanske gränserna blir suddigare.

/Maria

LinaLj
0

Min tolkning är att ett beroende är något man är just beroende av men som inte påverkar ens liv negativt. Ett missbruk är ett beroende som gör att du inte längre har kontroll över och som påverkar ditt liv på ett sådant sätt att du offrar saker som du egentligen anser är viktiga.

Tex: Många är idag beroende av sin telefon, de känner att det vore katastrof om de tappade den, den blev stulen eller går sönder. Men de flesta kan leva ett "normalt" liv ändå. 

Men så finns det en liten grupp som blir telefonmissbrukare. De använder telefonen i situationer då det är olämpligt som tex under ett möte med cheferna, i kyrkan, när flickvännen försöker berätta något viktigt osv. Det gör att människorna i deras liv känner sig bortglömda och drar sig undan. Innerst inne vill missbrukaren inte att flickvännen ska göra slut eller att chefen ska bli förbannad men han kan inte låta bli att leka med telefonen.

Gronstedt
1

#2: Att vara behöva något för att överleva är en annan sak än "beroende" i den mening den här sidan handlar om. En diabetiker är inte beroende av insulin, hen behöver insulin. Vi är alla beroende av luft, men det är inte det samma som att vara beroende av till exempel alkohol.

Maria
1

#4 Det var därför jag skrev de två sista raderna😉

/Maria

indra-bus
0

Men man kan missbruka utan att vara beroende?

Gronstedt
2

#6: Ja, definitivt.

indra-bus
0

Tack snälla för era svar!