Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-överäter
Läst 2118 ggr
Karmatarerskanise
0

Information om LCHF

Kan man få information om LCHF på sin vårdcentral? Eller var hittar jag det? Hittar info om det på nätet men inte riktigt hur jag ska gå till väga.

problembarn
0

Har du varit inne på "systersajten" kolhydrater i Fokus? Hela den sajten handlar om LCHF och där finns den mesta info man kan behöva samt en rad luttrade LCHF:ätare som kan hjälpa till och svara på frågor.

Lycka till Hera!

Margareta
0

Tänk vad underbart den dagen vårdcentralen kan undervisa om LCHF - undrar när det kommer att inträffa…

Välkommen till oss på Kolhydrater iFokus Hera. Vi hjälper dig gärna om du ställer dina frågor om kosten där.

Numer pensionär i Nynäshamn

slumra
0

Jag har lärt mig det mesta jag vet om LCHF på Doktor Dahlqvists blogg, gå in där! och genom läsa Skaldemans "Ät dig ner i vikt" förstås, ett måste!

Läkare utför hellre fetmaoprationer på 12-åringar än att lära ut om LCHF! Kommer att ta många år innan läkarna kommer fatta något…

Karmatarerskanise
0

#3 Det är just det som får mig att tveka angående LCHF.. Om det nu är så bra, varför råder inte fler läkare till de?

Kia
0

Svaret Hera är nog inte så enkelt men här är min uppfattning…..

Tänk dig att man gett kostråd till människor i 30 år (livsmedelsverkets rekommendationer) och det visar sig att de har haft fel då folk blir bara större och större och fler och fler missbrukar mat /socker på olika sätt.

Kan du föreställa dig vad det skulle innebära för läkarkåren när de blir utsatta för att ha haft såååå fel alla dessa år. Hur de är orsaken till en av de största hälso problemen som finns i i-länderna idag. Hur de i i exempelvis rekommenderat alla att äta light produkter som i USA där det finns katastrofalt många överviktiga människor. För de blir triggade att äta mer och mer pga sötningsmedel och socker….

Ärligt jag tror inte läkarna riktigt vågar. Dietisterna skulle få skolas om helt och tänk dig kostnaderna. Jag tror att man istället hellre pratar om dålig karaktär osv osv. Men en sak är säker att jag har inte stött på någon som är sockerberoende/matmissbrukare som kan säga att det enda sättet att dels må bra men och att också gå ner i vikt är om man äter mer fett. Alltså mer LCHF…

Så tror jag….

problembarn
0

För att inte tala om läkemedelsindustrin som lever gott på fetma, diabetes och diverse magmedicinförsäljning (bland annat)! Eller brödindustrin, eller margarin… osv osv osv. Hela livsmedelsindustrin skulle ju får ställa om sin verksamhet om (!!??!!) detta är riktigt…

Pengar är en otäck men enorm drivkraft och de som tjänar pengar på både att sälja maten och att sälja medicin till de sjukdomar som maten framkallar är knappast intresserade av att vi ska bli friska och inte behöva dem längre!!

Karmatarerskanise
0

Jag kanske är blåögd, för jag har alltid trott att läkarna vill vårt bästa …

Vet inte varför just jag har så svårt att tro på att fett inte täpper igen blodådror eller orsakar hjärt prob.
Känns väl bara konstigt att alla skulle ha så fel.

Margareta
0

Hera: Det finns massor av läkare som tror som vi och inte alls bara Annika Dahlqvist.

• Googla på följande namn: Uffe Ravnskov (Lund) - han har skrivit en hel avhandling om Kolesterolmyten.

• Jörgen Vesti Nielsen - han forskar på dibeteskost med mindre kolhydrater och mer fett i Karlshamn

Vi är många här som läst på om detta i flera år och som kan det på våra fem fingrar, men det tar TID att skriva det i olika forum och om igen - allteftersom nya som Du kommer och vill veta. Om Du går in på Kolhydrater iFokus och väljer fliken upptill för länkar och läser igenom de länkar som finnns.

Eller så går Du in på Annika Dahlqvists blogg och läser länkarna som finns till höger.

Det finns MASSOR SKRIVET AV ETT FLERTAL LÄKARE i ett flertal studier om detta. Det är inget vi bara hittar på.

Det stora problemet är att Livsmedelsverket inte fattat ännu för att det ligger massor av prestige i detta. Därtill kommer att en hel del forskare/läkare mvl är sponsrade av Livsmedelsföretag osm kommer att gå i konkurs om detta slår igenom till Sveriges befolkning.

Läs boken "Ideologin Pengarna och Kostråden" så blir du kanske lite klokare på varför man inte kan gå på Vårdcentralen och fråga om LCHF. Svenska folket är grundlurade kort och gott.

problembarn
0

Men det beror ju (väl??) på vilket fett man talar om… dåligt fett gör ju precis det du säger, täpper igen och ger hjärtproblem.

Eftersom det är pengarna som styr så innehåller det mesta vi köper (bröd, kex, kakor, såser, dressing, halvfabrikat av kött, fisk, potatis och annan mat exempelvis) dåligt fett eftersom det är så oändligt mycket billigare!

Idag innehåller maten vi äter så lite näring jämfört med förr och därför blir vi mera hungriga, äter mera (dåligt mat) och blir sjuka!

Men det här är precis som med miljön och klimatförändringarna, miljökämparna har talat för sin sak sedan i mitten av 80-talet och de allra tidigaste var ännu tidigare. Och först idag när det gått så långt så att det hotar oss alla tas det på allvar.

Detta med maten kontra hälsan kommer att gå samma väg… när det blir FÖR dyrt att vårda alla pga den usla kosten DÅ måste man agera. Det har ju redan börjat bubbla i läkarleden eftersom många av dem inser att ekvationen inte riktigt går ihop!

Tror jag alltså (som varit aktiv i miljörörelsen i över 20 år och sett alltihop ;-)

Anterrabae
0

En liten detalj från boken "Ideologin Pengarna och Kostråden" är att livsmedelsverket (som våra läkare och dietister följer) Inte skapades för att främja hälsan hos befolkningen. Livsmedelsverket bildades för att främja jordbrukarnas intressen, för att stötta och främja jordbruksverket…

Jag tror inte alla läkare vill oss illa.. långt ifrån. Men det som dom har fått lära sig (i sin 10-åriga utbildning och sina massa års praktiserande) är fel i grunden. Man skulle kunna säga att det är eg inte läkarna det är fel på, utan deras utbildning…. Både vad gäller näring och vad gäller helhetssyn…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Alexej
0

Min teori är att det är ohälsosamt med en massa kött, ägg och ost istället för grönsaker, frukt, mörkt bröd, bönor osv. Min lever skulle slå ut av allt fett.

Men samtidigt visar sig det att det inte räcker för många människor. Istället för att äta sunt, vegetarisk mat vräcker allt mer sötsaker, kakor , vitt bröd osv i sig. Ingen vill tugga på en massa morötter hela tiden.

Och nu har det visat sig att många människor mår bättre av att äta mer (bra) fett. Det är mer mätande. Sockerbehovet minskar och kroppen mår bättre. Ibland får man helt enkelt tänker om. Stämmer det så?Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anterrabae
0

jag kan ju bara tala för mig själv.. Även om jag skulle äta sunt vegetariskt så skulle det bli för mycket kolhydrater för mig. Dels skulle jag få svårt att kontrollera min diabetes och dels skulle jag bli triggad att fortsätta äta sånt jag går igång på. För mig som sockerberoende så kan jag lika gärna gå igång på en fullkornsmacka med bra pålägg som på godis, det ger samma effekt i min hjärna. Samma som magma skrev nån stans att hon inte gick igång på godis och kakor utan på pasta och bröd.. på Mat.

Ja jag tycker att det du skriver i sista stycket stämmer.. Mer nyttiga fetter som man håller sig mätt på, ger mer näring och därför mindre "drogbehov". Men det är klart.. det är inte lätt att tänka om.. Man har blivit så itutad vad som är nyttigt och sunt att annat helt enkelt inte kan vara det..

Nu ska jag göra ungsstekt lax, med hollandaisesås och smörkokt broccoli. *mumsisch*

Skrattande

//Ida

Elajsa
0

#11  För 20 år sedan blev jag vegetarian väldigt strikt. Uteslöt inte bara kött utan också sånt som koffein socker mjöl och alla E ämnen och blev frisk och smal! Jag trodde då att det var det uteslutna köttet som gjorde det men efter några år började jag äta allt det där skräpet igen (men inte kött) och min övervikt och mina ledbesvär kom genast tillbaka!  Försökte då viktväkta mig smal…."Först så går det ner och sen så går det upp och sen så går det ner….." Tjockare och tjockare och tillslut sockerberoende….hmmm….vilken bra diet…..

Det tog mig 15 år att inse att det var allt det andra och inte köttet som var felet i min diet 

Numer är jag tillbaka och utesluter socker, mjöl koffein E ämnen men idag äter jag HELT Tvärtom mot vad en viktväktarvegetarian gör.

Tänk om nån hade sagt till mig för några år sen att jag i framtiden skulle leva på det jag så frenetiskt uteslutit i 15 år: KÖTT och FETT. Ja man kan verkligen ändra sig.

//EE

Margareta
0

Glad Starkt att våga inse och testa! ni är några jag känner här på iFokus som gjort den där resan och jag beundrar er verkligen.

Karmatarerskanise
0

Skyll inte på viktväktarna att du gick upp igen. Jag uppfattar det som att du gör det.
Börjar man med viktväktarna, ändrar man sina matvanor som med alla andra viktminskningprogram. det betyder att man etfer viktnedgången inte kan plötsligt äta som man gjort förut igen. SJÄLVKLART går man då upp igen.

Vill man hålla sig smal, får man äta med huvudet och träna.
Inte skylla på dieter.

problembarn
0

Klart att man kan skylla på viktväktarna… de sabbar ju folks normalsyn på mat och vad som är nyttigt! Hela deras pointssystem rekommenderar ju skräp som lightprodukter och annat. Jag tror i alla fall inte en sekund på att kroppen mår bra att proppas full med en massa kemikalier och annat konstgjort skräp! Det finns såklart en orsak till att en mycket hög procent av alla de som viktväktat går upp i vikt efteråt igen.. och igen.. och igen! Det kallar inte jag ett hållbart livslångt sunt förhållningssätt till mat. Det kan liksom inte vara fel på så många… Men men, var och en får förstås tro vad de vill! :-)

Margareta
0

Jag håller med problembarn. Det viktväktarna lär ut är inte särskilt sunt och leder till problem, särskilt för såna som jag som följt deras kostråd i ca 25 år eller mer. Inte vart jag smal av dem… vilket väl var syftet?

magma
0

Instämmer med Problembarn och Margareta. Har inte så mycket mer att tillägga, de fick med allt:)

Karmatarerskanise
0

De som går upp är som sagt de som börjar äta som förut. Jag känner folk som gått ner 30kg med viktväktarna och hållt sig där. Det valet gör man ju alldeles själv.

Och ni tror det är onyttigt medans andra tror LCHF är onyttigt.

Kia
0

Känner att jag måste skriva något här :) VARNAR det kommer bli långt när det handlar om Viktväktarna *ler*

Hera, för att möta det du skriver måste jag bara säga att du har helt rätt att följer man en diet livet ut så javisst då kan man också hålla vikten. Du skulle i princip som vår käre Rössner säger kunna äta dig smal på hallonbåtar och stanna att bli smal om du fortsätter att äta just detta. Men vad blir det för kvaliteé?

Nu skriver jag om mina egna erfarenheter om Viktväktarna. Jag har varit med jag skulle gissa 15 gånger utan att överdriva och ja jag har gått ner som mest med dom 30 kilo men sen har jag precis som de andra skriver gått upp allt igen. För jag kan inte hålla den dieten som viktväktarna beskriver pga. mitt beroende av socker/kolhydrater. Viktväktarna plockar inte bort sockret i sin mat och då menar jag även sådant som blir socker i kroppen typ potatis, pasta osv osv. Det är tillåtet att äta hur mycket potatis du vill för 3 points. För mig blev det ett helvete eftersom min kropp skrek efter mer och mer. Eftersom mitt beroende kom in här. Att tro att jag som sockerberoende skulle klara av en diet som Viktväktarna förespråkar är nästan ett skämt då deras kost ständigt triggar mitt blodsocker upp och ner och det gör att jag i mitt huvud då inte kan stoppa ätandet. Resultatet blir att jag mår skit hela tiden för jag inte kan hantera maten jag ska äta.

Jag har sett människor som har gått ner av Viktväktarna och hållit det och verkligen Grattis till dom men jag skulle samtidigt vilja säga att de har inte en beroende personlighet och det är därför de kan klara ut att leva på den kosten. Det måste vara fantastiskt att kunna äta allt men jag har kommit till en punkt i livet där jag inser att jag kan inte äta allt. När jag fick nys om att jag var sockerberoende och fick en diagnos vad det var för fel på mig och fick lära mig om LCHF så insåg jag att det finns inget annat val för mig än LCHF om jag någonsin ska kunna sluta äta. Och om jag någonsin ska kunna leva i tillfrisknad. 

Jag har varit arg på Viktväktarna för jag inser idag att de skulle aldrig kunna hjälpa en människa som mig med den problematiken som ligger bakom mitt ätande. Det finns inte en chans att jag skulle klara ut det. Min sista gång på Viktväktarna så var vi 15 personer i lokalen och när konsulenten frågar om det är någon där för första gången räcker inte en enda upp handen. Alla var återfall. Jag kan inte låta bli att undra vad är det för fel på oss som ständigt kommer tillbaka och tillbaka??? Svaret var enkelt när jag insåg att det finns något som heter sockerberoende och att man verkligen kan missbruka detta. Det är självklart att håller jag mig inte till LCHF så kommer jag också att gå upp för då äter jag socker igen som jag blir så sjuk av. Men LCHF gör att jag inte blir sugen. Jag blir mätt och det gör att jag kan hantera mitt matintag på ett sätt jag aldrig någonsin kunnat tidigare i mitt liv. Så LCHF blir för mig ingen diet utan jag äter det för det finns inga andra alternativ för mig och tro mig när jag säger jag har prövat dom alla. Men de spricker förr eller senare. Nu äter jag inte LCHF för att gå ner i vikt (även om det är en bonus och väldrigt trevligt att jag gör) utan för att jag har fått mitt liv tillbaka med den kosten. Eller egentligen fått ett liv som jag aldrig haft.

Jag var besatt av att räkna points och aldrig någonsin fokuserade jag så mycket på mat och hela mitt liv kretsade runt mat när jag var med i Viktväktarna. Jag tänkte inte på något annat och det kallar jag inte sunt. Det sprack varje gång efter några månader för då tog beroendet över eftersom jag ständigt letade efter substitut till sött. Jag åt alla viktväktareprodukter i affärerna jag kunde hitta. Speciellt typ viktväktare muffins, viktväktare karameller. Problemet var att eftersom där är socker i dom så kunde jag inte sluta för det triggade igång mig totalt sen var det kört. Idag letar jag inte substitut till godis/kakor osv. Jag måste acceptera att jag inte kan äta sådant och då är det skönt att jag med LCHF kan äta sådant jag blir mätt på så jag slipper det suget som kommer av socker och sötningsmedel.

För mig är det rent vansinne att uppe i lokalen på viktväktarna säjer de dessa substitut. Viktväktare barer / Godis osv….. Varför äta en massa substitut när det är utan det vi ska vara. Att hansla godis på viktväktarna var något jag såg fram emot varje vecka att det nästan blev sjukligt. Jag hann inte hem innan jag ätit upp det i bilen för jag kunde inte hantera det.

Med detta blev jag också träningsnarkoman för jag var tvungen att träna som fan( ursäkta svordomen) för att kunna få så många points som möjligt så jag skulle kunna äta alla dessa substitut. Jag tror att klarar man av viktväktarna så har man som sagt inte de problem som en missbrukare/sockerberoende har. Det är klart det finns överviktiga som inte har sockerberoende men de missbrukar fortfarande maten på något sätt tror jag och jag tror i princip alla överviktiga kan säga att de känner att de inte kan sluta äta alltid.

Men bakom ett beroende ligger det ofta andra saker än bara det beroende man har. man väljer drog helt enkelt och mipn drog har råkat bli mat. En som klarar viktväktare, de får tillräckligt med dopamin till hjärnan som gör att de blir nöjda. En sådan som jag som totalt har brist på det kan inte sluta förrän jag mår illa och inte ens då slutar jag.

Att rekommendera oss att äta light produkter är något av det mest galna vi blivit rekommenderade . man kan titta i USA där de gav rekommendationer till light produkter och det bara exploderade i USA. Idag, så finns det inget annat land (fast de andra snart är i kapp) dom det finns så många överviktiga människor och det måste ligga något i det tror jag.

jaja, jag VARNADE att det skulle bli långt…. Hoppas Ni orkade läsa hela vägen. Kände jag gick igång här *S*

Kram kia

Margareta
0

Hera… jag gick aldrig ner trots att jag varit med i så många år…

Denna kommentar har tagits bort.
Karmatarerskanise
0

#21 då är du verkligen den första jag träffat som inte gått ner. Och du menar på att du höll dig innom pointsen? Det tillhör ovanligheterna.

Kia: Men är man matberoende och äter LCHF, kan få problem som med vilken diet som helst. Alla känner sig inte mätta på fett, jag är en av dem. Jag skulle kunna äta hela dagen med det.

Ni lovprisar denna diet, men jag ser inget bra med den. Kränga fett, äta ensidig kost osv. Det för mig är inte hälsosamt.

Dessutom verkar inte många träna när de äter enligt LCHF, och det kan verkligen inte vara bra.

Kia
0

Jag äter inte ensidig kost. Det finns oändlig möjligheter. gjorde igår pizza på mitt sätt helt utan kolhydrater. Blev jättegott.

för mig har LCHF varit räddningen för annars skulle jag ha ätit ihjäl mig så är det bara. det är jag säker på. För mig finns ingen annan väg. För med LCHF slipper blodsockret fara upp i taket varje gång jag äter och jag kan på det sättet hålla mig lugn.

jag tränar och har alltid gjort. Jag kan bara tala utifrån mig själv.

Men jag tror Hera att är man sockerberoende måste man göra något åt det och då är LCHF ett alternativ som definitivt är bra i mina ögon. man måste dock ge det en chans tror jag

Karmatarerskanise
0

Jag försökte ge det en chans, men hela kroppen säger att det är fel. Den dagen då alla läkare säger att det är bra och inte skadligt, kanske jag vågar tro på det..

Kia
0

jag kände samma i början för jag var så fettskrämd av alla de år utan fett men jag inser också att det inte finns någon annan utväg för mig och jag är tacksam att det finns denna utväg så jag kan leva i tillfrsknad från mitt beroende.

den dagen då alla läkare säger så kommer inte komma tror jag. Men det är fler och fler som får upp ögonen.

Karmatarerskanise
0

Om det nu är så bra, varför skulle då inte alla göra det en dag? De känns du som om ngt inte stämmer då?

Karmatarerskanise
0

Det borde ju spridas med ilfart som allt annat med viktnedgång gör :)

Kia
0

Nja så enkelt är det inte tror jag. Det är ju trots så att i 30 år har man pratat om andra kostråd och de har i princip varit samma . Tänk om alla dessa läkare har haft fel. Hur tror du det skulle se ut. Väldigt Illa tror jag. För hur man än ser det under dessa åren har vi bara blivit fetare och fetare så något är inte rätt här. Men det skulle innbära många kostnader och tyvärr styr sådant alldeles för mycket.

Alla kommer inte bli övertygade så är det nog bara tror jag

Karmatarerskanise
0

De läkare som är läkare för människans bästa lär ju hänga på om det inte är ngt fel på LCHF. För nog måste det finnas rätt många ärliga läkare?

Kia
0

ja det tror jag med. Och fakta är att jag tror fler och fler av dessa ärlig läkare hänger på. en vän till mig gick till en läkare som blev helt betagen i hans problem och om kosten. Det krävs bara studier som är riktigt långa för att bevisa att det inte är farligt att äta så. Men det kommer ju med åren. Det finns studier idag men jag tror personligen att de måste var längre..

det ska bli spännande att se.

Karmatarerskanise
0

Ja, allt tar sin tid :):

Anterrabae
0

Hera: Här har du en till som inte gick ner hos viktväktarna.. snarare upp.. Och ja, jag höll pointsen.. Jag gick tom upp av cambridgekuren… Orsak: Fel sorts kalorier, även om de var få. De bestod till största delen av kolhydrater.

Ett annat exempel. Min mamma gick ner jättefint med VV, har hållit sig till deras program och kroppen anpassade sig. Så plötsligt blev hon inte mätt längre på mat som hon mådde bra på förr. Går upp i vikt på mat som hon tidigare gått ner på.. Kroppen anpassar sig.

Jag är jätteglad för alla som kan hålla vikten på VV:s koncept.. Men tyvärr känner jag många som inte klarar det.. Även om de inte går ifrån programmet.. Till slut ledsnar man när man vecka efter vecka på vägning efter vägning får höra att man fuskar, inte har karaktär, absolut inte kan ha hållit piontsen för att man går upp.. Det är förnedrande…

Jag håller delvis med dig.. De kg man har är något som man tuggat i sig alldeles själv, man kan inte skylla andra för det. Men man kan skylla dieter för att gå ut för att vara ett universalmedel.. och alla som faller utanför normen gör fel.. Eftersom konceptet inte kan vara fel.. Det är det resonemanget som jag motsätter mig emot gällande VV, tillsammans med alla deras sockrade produkter..

Har en väninna som gick ner 25kg med cambridge.. Grattis till henne. Nu måste hon leva på "påse" resten av sitt liv, som hon ser det.. för annars går hon upp igen. Går ner muskler och upp fett för kroppen är inställd på svält. Samma gäller där: Har man börjat på en diet kan man inte frångå den utan viktuppgång..

Det här är inte alls menat som ett påhopp.. Jag hoppas du inte tar det som ett sånt.. Många av oss har provat det mesta, LCHF är det som funkat.. Många av oss har provat det mesta med följden sjukdommar av div slag.. Klart man blir bitter när det som förespråkas som hälsan ger en en förstörd mage, en annan hopplös ångest, en tredje värk och begynnande organsvikt… För att de inte tålde det som var så sunt…

//Ida

Karmatarerskanise
0

Det är en stor skillnad på pulver diet och på VV. På vv äter man helt normal mat.

Men tydligen passar det inte alla dådå. och fett vågar jag mig inte på. Vettitusan vad jag ska göra.

Margareta
0

Hera!

Så fort Viktväktarna införde potatis och andra kolhydrater gick jag upp av deras kost. Jag räknade varenda point och utvecklade till och med ett eget beräkningsprogram (typ CalCounter) eftersom jag trodde det var mig det var fel på. Jag har aldrig varit med om något som varit så knäckande för viktsjälvförtroendet som när en konsulent anklagade mig för att vara uppe och äta på nätterna. Hon sa precis som Du ALLA går ner av den här maten.

Vi är massor av folk inne på Kolhydrater med samma erfarenhet som jag och Anterrabae så vi är inga unikum precis. Vi gjorde en underssökning om det för cirka ett år sen och det var tröstande läsning för oss som varit med om det.

Eftersom VV bygger på fel princip dvs kaloribantning är det inte så konstigt att man inte går ner om man är tex insulinresistent som jag.

Vikten regleras  genom insulinmängden i blodet och inte med kalorimängd. Vi är inga vedpannor, vi är levande människor som är hormonstyrda. Dessvärre är inte alla medvetna om det.

problembarn
0

Jag inte heller hållit vikten på vv-mat! Och helt oventenskapligt så skulle jag nog tro att det finns ganska många därute som har den erfarenheten! Annars är vi ju tillbaka i resonemanget att övervikt handlar om karaktär… pust!! Jag har ätit oerhört fettsnålt och sunt (enligt vv och andra traditionella kostråd) i hela mitt vuxna men aldrig någosin varit smal i ordets rätta bemärkelse!

Men man kanske kan jämföra en sådan här utveckling med exempelvis synen på homosexualitet… även det har ansetts som guds straff, sjukdom och annat och inte är läkarna de första att vända skeppet! De är oxå människor fulla av fördomar och bestämda traditionella åsikter, varför skulle de ha lättare att ändra på sig än alla andra som inte heller vågar tro på nya saker?

Karmatarerskanise
0

Det handlar väl inte riktigt om att våga, det handlar väl om att det känns som om ngt e fel eftersom inte fler doktorer råder en till det.

Jag har alltid fått lära mig att mättade fetter, sånt som tex är i smör är det som ger hjärt och kärlsjukdommar. Nu påstår ni att det är fel. Det rimmar illa i mina öron.

zeretki
0

Jag tänker bara säga en sak: Det spelar ingen roll hur högt upp bland vetenskapsmän och experter man kommer. Det är sällan som ALLA har samma åsikt och samma råd till folk.

Alltså får man avgöra själv vad som funkar och vad som inte funkar.

Kostråd har varierat i alla år och detsamma med hälsoråd. Varför? Därför att det inte FINNS en sanning som stämmer för alla. Vi har ännu inte kommit fram till allt om oss själva, om våra kroppar och våra själar. Det finns INGEN människa på jorden som vet ALLT eller vad som är 100% sant.

Alla har vi vår egen väg att vandra och vi kommer kanske till samma mål ändå.

Själv kan jag bara säga att LowCarb är det enda som funkat för min viktnedgång, min hälsa och mitt sockersug. Och jag behöver ingen läkares tillstånd för att äta så här, det har folk gjort i alla tider och mått bra på kosten.

Om 100 experter säger att jag mår bra, hur hjälper det mig när jag mår dåligt?

För 100 år sedan ansågs utvecklingsstörda vara utan själ, som djur - att dom inte kunde känna smärta. Det gällde för både djur och utvecklingsstörda människor alltså.

Hade inte EN person vågat säga annorlunda så kanske vi fortfarande hade haft den synen?

Karmatarerskanise
0

Det där är lite skillnad. Forskning har ju visat att mättade fetter täpper igen ådrorna. Folk har ju blivigt sjuka och fått ändra kost , medans ni tar åt er den kost som anses vara farlig för hälsan. Det är det jag tycker är kosntigt.

De kan ju faktiskt titta in i ådrorna och se fettet som ligger där.

problembarn
0

Tänk om det skulle vara fel då… det finns ju faktisk forskning som visar rakt motsatt! Tycker inte du att det är konstigt att så många som varit sjuka och följt de kostråd som läkare och dietister gett dem inte blivit friskare utan tvärtom? Men hur de sedan plötsligt blir friska från alla möjliga och omöjliga sjukdomar (som inte ens går att bota enligt vården) genom att sluta äta kolhydrater och börja äta mättat fett? Det MÅSTE ju finnas en anledning till att folk blir friska av den kosten… eller vad tänker du?

Det bästa du kan göra om du verkligen är intresserad av att lära dig istället för att bara köpa rakt av vad den traditionella forskningen påstår, är förstås att läsa på. Läs och läs och läs och SEN kan du bilda dig en egen uppfattning som bygger på de slutsatser du tycker verkar rimliga utifrån de fakta som finns Glad

Karmatarerskanise
0

Jag har läst. Men det finns mer mot lCHF än för.
Och hjärtsjuka blir inte sjuka av att strunta i fett?

Margareta
0

Jag har inget fett i mina ådror och ett triglyceridvärde UNDER 1,0 (har nyss testat) efter 3 år på den här kosten.

Sten Sture Skaldeman har ätit ännu längre och har ännu bättre värden än jag har.

De forskare jag har kontakt med säger motsatsen mot de Du Hera säger…. Läs tex

http://www.fatlies.net/

Jag har många fler länkar om du ids läsa

Karmatarerskanise
0

Ok. Jag kanske vill testa, men jagbehöver väldigt mycket stöd och väldigt bra riktningar…

Margareta
0

Klart Du får stöd - det är ju därför vi har Kolhydrater iFokus!

magma
0

Hera: Du sökte information: här hittar du det mesta du kan önska tillsammans med hänvisningar till forskarrapporter om jag inte minns fel.

Kolesterolmyter

Dr Annikas blogg (där finns en massa hänvisningar till många olika slags studier på LowCarb)

Tidningsartikel om tvivelaktiga kostråd

Toxiska epistlar

Mervi
0

Bra sammanfattning av LCHF-kosten

på Annika Dahlqvist blogg idag.

Kia
0

Hera, kolhydrater i fokus är verkligen en fantastisk sida. Jag brukar förundras över att när man skriver där för att få veta något har man inom några minuter hur mycket svar som helst och det är väldigt positivt kan jag känna.

Hade varit kul om du prövade. :)

Kram

suda
0

Vill lägga till en länk som hjälpt mig mycket med förståelsen, förutom de ovanstående alltså.

http://home.brikks.com/xje00/health/om_kosten.htm

Jag har precis som många andra först testat VV. Det gick jättebra till målvikt och lika fort upp igen eftersom jag var hungrig, trött och inte orkade räkna points hela tiden.

Nästa vända jag överhuvudtaget orkade testa blev GI-viktkoll. Har kört deras strikta variant i 1.5 år, den är väldigt lik LCHF. LowCarb men mycket mindre fett i kosten (ca 35 E% fett). Det har varit en utmaning att få till god mat utan vare sig kolhydrater eller fett.

Döm om min förvåning när jag testar LCHF med närmare 60-70 E% fett i kosten och tappar ett kilo på tre dagar? Dessutom på riklig och god mat. Kul! Säkert ren nybörjartur men i alla fall…

Lycka till!