Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2716 ggr
SirLazyalot
0

Avsluta beroende

Hej!

Jag tycker att det talas alldeles för lite om hur man blir av med sitt beroende.

Min utgångspunkt är att allt beroende härstammar från samma ställe i hjärnan nämligen dopaminreceptorerna. Den genetiska förutsättningen spelar här också en viss roll. D4DR-genen (detta står för "D4 Dopamine Receptor") finns i en lång och en kort modell. Människor som är bärare av den långa modellen av D4DR-genen tenderar till att vara sökare efter spänning och nya upplevelser. Bärare av den korta genen tenderar istället till det motsatta, det vill säga karaktäriseras av en försiktig personlighet. Detta kan kanske förklara vilken drog som man blir beroende av i livet.

Om vi nu tar upp tre vanliga beroenden som alkohol, nikotin samt socker så gör en överkonsumtion av dessa att man överstimulerar dopaminreceptorerna. Hjärnan vänjer sig snabbt vid de ökade dopaminnivåerna och man hamnar således i ett beroende. När då stimulin upphör (man ska sluta med sin last) börjar hjärnan istället utsöndra noradrenalin vilket är en följd av abstinens. Efter en längre tids rökning kan dopaminet sjunka så lågt som till 20 % under det normala. Detta kan leda till depression, nedstämdhet och initiativlöshet. Den fysiska abstinensen av dopaminberoende kan sitta kvar ett par veckor innan den försvunnit medan den psykiska abstinensen, vanan att inta, kan sitta kvar betydligt längre.

Nu när vi då klargjort vad som vårt "dumma" beteende gjort med vår hjärna så förstår vi kanske att detta måste få ta lite tid innan balansen är återställd. Bara vetskapen tycker jag hjälper till. Det är alltså en helt normal reaktion att bli deppig när man försöker att bryta sitt beroende och tyvärr är detta en process man måste ställa in sig på.

Vad kan vi då göra för att hjälpa vår hjärna att må så bra som möjligt under tiden?

Jag tror att vi här ska försöka att höja serotonin nivåerna i hjärnan samt tänka på balansen i kroppen. Stress är väldigt illa under denna period och motverkas bäst genom fysisk träning. Nu menar jag inte speciellt hård fysisk träning om man inte vill det (Styrketräning har dock visat sig väldigt bra) en promenad räcker.

Mat som stimulerar serotoninhalterna är också bra. Banan, mörk choklad, nötter mm. Man ska nog också försöka att ta vitamintillskott med främst b-vitaminer och magnesium.

Fyll gärna på med egna idéer….

Lycka till!!!

Mymlan
0

Borde ju jag ej vara sockerberoende då vi med ADHD saknar dopamin och noradrenalin i hjärnan.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zeretki
0

Inte för att jag vill vara taskig, men att ge banan till en sockerberoende är inte särskilt smart… :(

Mörk choklad finns det vissa som klarar. Jag får t.ex inte sug av det men bara om jag ätit ordentligt innan den. Nötter är lite svårare med.

Mymlan
0

Bananer som är så gott, de ihop med vaniljglass..

Mymlan
0

Sedan de som har Aspergers syndrom de saknar ju serotiner i hjärnan.

Mymlan
0

B12 och folsyra det äter jag extra varje dag då jag har brist på detta.

SirLazyalot
0

Nä, man får kanske skilja lite på de olika typerna av beroende när det gäller att komma ur dessa. Huvudspåret var att det antagligen är dopaminreceptorerna som strular till det för oss.

Hur man sedan tar sig ur de olika typerna av beroende är upp till er att fylla på med goda ide'er…

Banan kanske inte passar alla, men det kanske man är medvetan om vid sockerberoende.

Mymlan, det är kanske bristen på dopamin som gör att du får sockersug?

Kia
0

SirLazyalot, Tack för denna informationen. Mycket läsvärd tycker jag. Det klargör vissa saker helt klart.

Margareta
0

Jag upptäcker ju helt klart skillnad på min son (ADHD) då han inte får i sig socker/kolhyrater utan smör/vispgrädde istället.

Han blir kollugn och utan aggressioner/utfall.

LCHF-kost kallar vi det på Kolhydrater iFokus.

Numer pensionär i Nynäshamn