ADHD medicinering av smÄ barn
ISIS anhÀngare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
VÀrd pÄ Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis pÄ Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Men herregud! Hur vÄgar man ge sÄ starka mediciner till sÄ smÄ barn?! Det hÀr Àr nog helt uppÄt vÀggarna, kanske man istÀllet kunde ge barnen mer rutiner och dylikt och mer positiv uppmÀrksamhet istÀllet för att slÀnga in mediciner för att barnen Àr hyper. Man fÄr vÀl hÄlla tummarna att medicinerna inte skall störa utvecklingen⊠Hujj
BÀttre att tÀnda ett ljus Àn att förbanna mörkret.
Dom Àr ju mycket för quick fixes over there.
SĂ„ smĂ„? det lĂ„ter orovĂ€ckandeđ€
~ mayolica ~
Barn ĂR hyperaktiva! vissa mer Ă€n andra. bara för att man Ă€r energisk som sĂ„ liten sĂ„ betyder det inte att man har en diagnos! herre gud vad arg jag blirâŠ..
VÄr verklighet Àr alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta.
Ja det ser inget vidare ut nÀr man lÀser om det,fast Ä andra sidan sÄ vet vi ju egentligen inte hur saker och ting faktiskt ligger till pÄ riktigt?
Mina erfarenheter Àr att media vÀldigt ofta vinklar sin bild av "sanningen"felaktigt. sÄ man ska nog inte ta för givet att allt tidningarna skriver stÀmmer med hur verkligheten ser ut.
Framförallt nĂ€r det gĂ€ller ADHD/npf diagnoser och medicinering har det bedrivits sĂ„ vĂ€ldigt mycket falsk skrĂ€mselpropaganda genom media vilket gör att jag har lite svĂ„rt att ta det helt seriöstđŽ
~ mayolica ~
Vad har de med beroende att göra?
Jag Àter inte mina vÀnner. Djur har rÀttigheter. Djur vill oxÄ leva.
#6 Medicinen Àr i allmÀnhet Amfetamin vilket Àr narkotikaklassat i hela vÀrlden och vÀldigt beroendeframkallande.
SÀrför Àr artikeln relevant dör denna sajt.
All that is left are memories, and the pieces of a shattered existenceâŠ.
Jag tycker tvÀrtom, att det Àr felaktigt och icke relevant att röra ihop begreppen Narkotika ,missbruk, beroende med ADHD medicinering Oavsett om det Àr metylfenidat (som ofta förekommer i sverige och ej bör förvÀxlas med amfetamin ), strattera (ej narkotikaklassat) ,amfetaminbaserade preparat eller nÄgot annat vad som helst?
ADHD medicinering Àr vÄrd och behandling. Missbruk /beroende av narkotiska substanser, i annat Àn medicinskt syfte Àr inte samma sak och bör ej förvÀxlas.
Möjligtvis kan det höra samman till viss del pÄ sÄ sÀtt att,utredning faststÀlld diagnos , rÀtt stödinsatser medicinsk behandling i tid (nÀr det behövs ) kan förhindra framtida missbruksproblematik.
~ mayolica ~
#7 Nej de Àr inte i allmÀnhet amfetamin. Du fÄr nog lÀsa pÄ lite.
Ja Ă„t ritalin i 8 Ă„r o blev INTE beroende. Har slutat av etiska sjĂ€l. Ăr sĂ„ attans trött pĂ„ dessa fördomar.
Detta Ă€r fullstĂ€ndigt vedervĂ€rdigt och kan inte förstĂ„ detta över huvudtaget! Man kan undra vad detta kan leda till om sĂ„ smĂ„ barn ska behandlas? FĂ„r man inte vara barn lĂ€ngre? Jag mĂ„r lika illa som Vallhund hĂ€râŠ
*Jag tror mer pÄ Ufo, Àn pÄ Sifo*
Barnen har troligen blivit utredda, och det har framgÄtt att de verkligen har adhd. Det Àr skillnad pÄ att ha adhd, och vara aktiv som barn.
Vet inte riktigt hur det ligger till i USA men det Àr lite som vallhund skrev, "quick fixes" Àr nog inte ett okÀnt begrepp för just USA. TyvÀrr började det bli lite Ät det hÄllet Àven hÀr i Sverige. Helt plötsligt hade var och varannan unge ADHD. Kan inte svara för hela landet men i SkÄne var det pÄ grÀnsen en epidemi ett tag. Tror att det lugnat sig lite nu i och för sej.
Sen hur vidare Adhd medicin ska diskuteras hÀr eller inte, förstÄr jag de olika Äsikterna. Har sjÀlv Concerta och vill knappast att det förknippas med ett drogmissbruk, samtidigt finns just det och Àven Ritalin ute pÄ marknaden för missbrukare. Vet en del som vÀljer att skjuta Ritalin de gÄnger det finns tillgÀngligt. Och det kan man i heller inte bortse ifrÄn
Jag ser stor en fara med att blanda ihop ADHD medicinering, med LĂKEMEDELSMISSBRUK som det brukar heta nĂ€r mediciner (oavsett sort) missbrukas. Vi mĂ„ste vara noga med att skilja pĂ„ vad som Ă€r vad.annars blir det helt fel Ă„t bĂ„da hĂ„ll. đ€ą
~ mayolica ~
#13 Du har rÀtt men denna sajt gÄr under namnet "beroende i Ifokus" Oavsett om det Àr lÀkemedel (Àven adhd medicin), mat, alkohol eller andra droger Àr det ett beroende. Och eftersom concerta och ritalin, ,Àr kÀnt i vissa grupper av missbrukare,kan man ju inte blunda för det. SjÀlvklart gÀller det andra lÀkemedel ocksÄ.
#14 SjÀlvklart bör man vÀl kunna fÄ diskutera lÀkemedelsberoende och lÀkemedelsmissbruk, ,precis som vilket annat substansbruks-syndrom som helst. Problemet som (jag upplever det) Àr att just begreppet adhd medicinering adhd diagnos, allt för ofta blandas samman med missbruk beroende.
Min egen erfarenhet Àr att antidepressiva medicinerna var mycket svÄrare att sluta med Àn ritalin. Av soloft hade jag vÀldigt besvÀrliga utsÀttnings-symptom i över ett halvÄr,den var hemsk att gÄ av,medans ritalin i bara var att sluta med utan problem.
~ mayolica ~
Hm..var fastlĂ„st i mitt tĂ€nk dĂ€r lite. Jag sjĂ€lv hade förut perioder nĂ€r jag höll upp med concertan,för att experimentera lite, fick dĂ„ inga av de besvĂ€r mĂ€nniskor beskrivit med andra lĂ€kemedel .Samma gĂ€llde med ritalin, som jag hade utskrivit i början innan medicineringen var rĂ€tt instĂ€lld. TĂ€nkte mer pĂ„ att det finns ute pĂ„ svarta marknaden för missbrukaređ
# 16 Ja! det Ă€r just dom olika sakerna, som jag anser vara viktigt att hĂ„lla isĂ€r.đ
En sak jag har reflekterat mycket över dom senaste Ă„ren, Ă€r att utsatta patientgrupper som just adhd patienter, och patienter som har substitutionsbehandling allt för ofta utpekas som mĂ„ltavla för smutskastningspropaganda. Just dessa medicinerna benĂ€mns ofta som "knark" och medicineringen omnĂ€mns vĂ€ldigt ofta som " att dom har "det" som medicin. đĄ
Medans jag aldrig har hört benĂ€mningen ha "det" som medicin",nĂ€r det handlar om nĂ„gon annan patientgrupp som anvĂ€nder narkotikaklassade lĂ€kemedel. Cancerpatienter tex brukar fĂ„ sĂ„dant som ren morfin,fentanyl och/eller andra mycket starkare narkotikaklassade mediciner, Ă€n medicinerna som anvĂ€nds i underhĂ„llsbehandling och mot adhd. Trots att tex fentanyl-överdoser har varit en vanligt dödsorsak senaste Ă„ren, sĂ„ kan jag inte minnas att jag nĂ„gonsin har hört nĂ„gon annan benĂ€mning Ă€n "smĂ€rtstillande mediciner" eller sjĂ€lva namnet pĂ„ dom aktuelle medicinsorterna nĂ€r man pratat om cancer-patienters mediciner,eller vilken annan patientgrupp som helst Ă€n dom tvĂ„ utsatta? đ€
~ mayolica ~
Du har sÄ rÀtt
Adhd medicin Àr inte beroende framkallande. Har sjÀlv Àtit den i 8 Är o blev inte beroende. DÀr i mot Ät ja narkotika klassade substansen morfin i ca 3 mÄn dÄ blev jag beroende o de var inte roligt att sluta med.
# 1 VadĂ„ stark medicin dos efter Ă„lder o vikt. Ja barn Ă€r olika aktiva men de Ă€r inte bara hyperaktivitet som Ă€r enda problemet med att ha ade hd att sĂ€ga mer rutiner o anklaga förĂ€ldrar för att de inte ger den uppmĂ€rksamhet. De mĂ€rks att du inte har en aning om vad du pratar om. Ănskar att du fick leva med adhd eller ett barn med adhd en tid.
Sen visar studier att barn som fÄr medicin klarar si mycket bÀttre frÄn missbruk de behöver inte sjÀlv medicinera.
Det Ă€r INTE amfetamin, medicinen har vissa egenskaper som kan liknas med amfetamin men om man ska dra det hĂ„rt sĂ„ liknar det mer kokainâŠ..
Iallafall sĂ„ har personer med ADHD en neurologisk defekt/störning som Concerta osv. (Metylfenidat) kan hjĂ€lpa personen med genom att ge en LUGNANDE effekt och att ge personen förmĂ„gan att fokusera lĂ€ttare pĂ„ en sak i taget och att slufölja den saken innan personen pĂ„börjar en annan sak och en annan sak och en annan sak eller impulsivbrottar ner en bokhylla osvâŠ
Ăven vuxna kan fĂ„ denna medicin utskriven "Off Label" (Googla off label om du inte vet) men medicinen riktas just nu frĂ€mst mot personer under 18 Ă„r.
Men hallÄ, det handlar om barn. Kan man inte istÀllet öva pÄ koordinationsövningar samt skaffa en stödperson Ät barnet, om det nu verkligen Àr sÄ hyper. Att diagnostisera ett smÄbarn med ADHD för tidigt kan fÄ förödande ffekter i famtiden. Kanske skulle vara pÄ sin plats att anvÀnda sig av sociala fÀrdighetsövningar och dylikt och mer uppmÀrksamhet Ät barnet istÀllet för att bara "lunga" det med medicinering. Vem vet ens vad metylfenidat har för lÄngtidseffekter och vad det kan ha för förÀndringar pÄ ett barns hjÀrna under de olika utvecklingsfaserna?
Jaa jag hĂ„ller i alla fall med dig EbolaaâŠ
Att vuxna fÄrhjÀlp av det sÀger jag inget om, skulle sÀkert behövt det jag med men nu fÄr det vara som 50 Äring.
Ungdomar under 18-20 Ă„r ska ju inte ens dricka alkohol och hur farligt Ă€r det ju inte med hasch eller andra droger t.ex. innan hjĂ€rnan Ă€r fĂ€rdigutveckladâŠ
NÀ det kÀnns inte bra alls det hÀr med medicinera sÄ smÄ barn med dessa preparat. Följderna fÄr vi kanske se om en sisÄdÀr 20 Är?
#21 o #22 Vad jag förstÄtt sÄ har medicineringen ingen som helst effekt pÄ barn som inte har ADHD.
# 21 SnÀlla lÀs pÄ för du vet inte ett dugg vad du pratar om. TÀnk om de vore sÄ enkelt. Du sitter med rÀtt lösning alla forskning Àr helt onödig ?
Försök att lÀra ett barn utan ben o gÄ.
Var Ă€r forskningen pĂ„ att ge smĂ„barn ADHD medicinering, och den longitudiella forskningen som pĂ„visar att det inte ger skador pĂ„ dessa barns hjĂ€rnor? Ge mig det sĂ„ hĂ„ller jag tyst senâŠ
#25 Klart att medicin testas innan den ens fÄr testas pÄ mÀnniskor. Jösses..
# 22 Vad menar du med andra droger? De Àr inte sÄ att man drogar barn .
#27 Eftersom skribenten inte lÀngre Àr medlem hÀr o kan svara sÄ drar jag ett strÀck i debatten hÀr.
Du Àr naturligtvis vÀlkommen att starta nya trÄdar i Àmnet om du vill.
mvh
ok
#26: Det finns gott om exempel pÄ lÀkemedel som efter ett antal Är visat sig inte vara sÄ lyckade. TÀnk talidomid, om inte annat. Eller benfluorex. Eller oxikinolin. Listan kan göras lÄng.
Med anledning av mitt inlÀgg i #22.
Nej jag Àr inte medlem hÀr och har inte varit heller, men jag tyckte att medicinering av sÄ smÄ barn som 2 Äringar verkar sjukt. Att man blir beroende tror jag inte heller, för kÀnner flera som blir "hjÀlpta" av detta. LÀgre dos vid ledighet och högre vid arbete studier eller nÀr det krÀvs vid vissa fall.
Ăven om jag inte Ă€r medlem hĂ€r sĂ„ trodde jag man fick yttra sig om sina tankar i sĂ„nt hĂ€r? Har inga beroenden sjĂ€lv mer Ă€n cigaretter och det Ă€r jag glad för, ja inte Ă€r jag glad att jag röker för det Ă€r bĂ„de dumt, dyrt och skadligt. Fast mĂ„nga i min omgivning har problem med droger, alkohol. Dock inte med metylfenidat dĂ„ vad jag vet.
Vill absolut inte klanka ner pÄ dom som fÄr metylfenidat och mÄnga fÄr stor hjÀlp av det för att kunna klara sin vardag. Som sagt, hade sÀkert behövt detta sjÀlv.
För att fĂ„ svara Indra-bus pĂ„ vad jag menar: Ăr att jag opponerar mig mot att detta preparat Ă€r centralstimulerande och dĂ€rför tog jag upp en kanske dĂ„ dĂ„lig jĂ€mförelse?
Det tar ju lĂ„ng tid att stĂ€lla in sig pĂ„ rĂ€tt dos, rĂ€tt sort. Att man dĂ„ kunnat göra en utredning pĂ„ sĂ„ smĂ„ barn under denna tid och konstatera att de dĂ„ har adhd och kan hitta en dos som passarâŠDet kĂ€nns tveksamt för mig.
Tycker man ska skona deras hjĂ€rnor vid sĂ„ lĂ„g Ă„lder. Det Ă€r vad jag tycker och nu ska jag inte tycka mer hĂ€r inne hos er, vill absolut inte brĂ„ka.đ
SjÀlvklart Àr du vÀlkommen att skriva o kommentera hÀr oavsett om du Àr medlem eller inte.
Tack Vallhundâ€ïž.
LĂ€ser ofta hĂ€r för beroenden intresserar mig. Att jag inte blivit medlem beror pĂ„ att jag helst skulle vilja vara en aktiv medlem i de sajter jag Ă€r med i. Det Ă€r jag dĂ„lig pĂ„ tyvĂ€rrâŠđ
Om jag bara fÄr nÀmna nÄgot; avslutningsvis?
Jag vet inte men det kÀnns som att mÄnga nappar pÄ de klassiska löpsedlarna dÀr det skrivs om "Barn som fÄr knark" nÀr det handlar om adhd och lÀkemedelsnehandling?
#25-Det finns gott som studier pÄ Àmnet och hittills finns inget som tyder pÄ att centralstimulerande pÄ barn skulle leda till hjÀrnskador etc. Kan inte ge dig nÄgon snabb lÀnk nu men det kan inte vara svÄrt att hitta.
Man har anvÀnt dessa mediciner sedan 1937 sÄ det Àr inga "nya" preparat heller.
Jag hÄller helt med Indra-bus hÀr: det hÀr handlar INTE om "knark" och inte heller om beroende.
âŠand the book says:
We mat be through with the past,
but the past is not throuhg with us.