Annons:
Etikettnarkotikaberoende
Läst 13449 ggr
indra-bus
5/7/13, 6:30 PM

Oxykontin

För ca 3 v ramlade jag illa. Har fått en kotkomperession.. har fruktansvärt ont.

Har fått oxycontin o tradolan. Vet att dessa är mycket beroende framkallande. 

Just nu kan jag varken sitta eller stå utan. Hur fort blir man beroende?

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
5/7/13, 11:50 PM
#1

Det är väldigt individuellt. En del kan sluta rakt av när de inte längre har ont andra fortsätter i tron att de har ont, eller helt enkelt trivs så bra med "ruset".

Riskfaktorer är om man har en beroendepersonalitet som ofta är ärftlig. En skyddande faktor är att du är medveten om att de är starkt beroendeframkallande.

Båda är opiater (morfinderivat) o brukar inte ordineras samtidigt. Oxykontin är långtidsverkande, tas var 12e timme Tradolan tas vid smärtgenombrott, helst innan smärtan sätter in.

Man kan minimera dosen genom att ta medicinen regelbundet, dvs inte vänta tills det gör svinont, för då behövs mer för att kupera smärtan.

Paracetamol (Alvedon/Panodil) potentierar opiater, dvs kombinationen gör att man behöver mindre morfin än om man bara tar opiater.  Dosering mm får du ta med din läkare. Ett tips är att få Paraflex utskrivet, det är muskelavslappnande o tas bara när man skall sova, avslappnade muskler påskyndar läkningen.

Krya på dig!

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
5/8/13, 9:44 AM
#2

Som #1 säger, det är väldigt individuellt. Tradolan/Tramadol har jag fått några gånger och de gör inte ett dugg för mig, utom att jag blir sömnig, och jag har en tendens att bli beroende. Efter några dagar får jag inte ens den reaktionen och saknar dem inte ett dugg när jag slutar. Andra får svåra abstinensbesvär efter bara någon vecka.

Som #1 också skriver, finns det finns sätt att minimera behovet, till exempel att kombinera med paracetamol (prata med läkare!), att du känner dig fram till vilka kroppsställningar som funkar (du kanske kan ligga så mycket som möjligt, om du inte kan sitta eller stå). Att du vet att det kan bli ett problem gör att du är på din vakt och det gör det lättare. Och även om du skulle få abstinensbesvär när det är dags att sluta, så vet du ju varför de kommer och är motiverad att ta dig igenom dem. Den motivationen är det viktigaste vi har i kampen mot beroendena!

indra-bus
5/8/13, 11:21 AM
#3

Tack snälla för era svar!

Har fått alvedon oxå som är lång tids verkande, skrev inte med de.. Man kan säkert bli beroende av de oxå men inte på samma sätt som opiater.

Kan inte förstå att någon kan gilla "ruset" illamående o yrsel ha ha. Fast de gick över på några dagar. 

Har ingen missbrukare i släkten o själv är jag LIVRÄDD att bli beroende av något de räcker med kaffe. När jag var i Paris o inte druckit kaffe på ett dygn betalade jag 150 kr för kaffe med på tår med de var de värt de smakade så gått.

Ja har ju adhd o slagit mig en del många ben har varit av så tradolan har jag ätit men inte längre än någon vecka de har gått bra.

Men tydligen kan denna smärtan bli långvarig. Vet att man inte skall se till att de inte blir ett smärt genom brott. Men ibland så hugger de till käns som någon kör en kniv i ryggen de är då jag skall ta tradolan som är mer snabb verkande, som extra hjälp.

Ja har ju adhd så ligga i sängen är tufft.

Jobbade på psyk för många år sen o har sett  "avtändningar" de har ju iof varit missbrukare o ätigt dessa i flera år o i betydligt större doser än mig. Men de har inte haft de roligt de vill jag lova.

Känns som att välja pest eller kolera.

Får nog äta dessa j… piller för när värken fösvinner så finns vilan ändå.

O stönig de är jag. ;)

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[randi]1
5/9/13, 5:13 PM
#4

Man kan säga att så länge du tar dina tabletter när du har ont, är det ingen fara. Faran att bli beroende är när man tar tabletter, för säkerhetsskull, eller börja öka upp dosen på eget bevåg.

markusknarkus
5/9/13, 6:41 PM
#5

Hej indra. skulle gissa att man kan bli beroende ungefär när man ätit tabletterna två-tre veckor, men det e såklart individuellt

indra-bus
5/10/13, 2:15 PM
#6

Tack för era svar!

Har varit hos doktorn i dag. Ja fick Paraflex detta är ju inget som läker detta, kotorna i ryggen är ihop tryckta o de går inte att göra något åt.  Men jag går ju rund o spänner mig för att de gör ont o är rädd för huggen o de leder ju till att de gör ännu er ont. Så tack för de tipset. Är de beroende framkallande oxå? Glömde fråga de.

Fick de när jag slet av ett muskel fäste i ryggen en gång kommer jag ihåg,  då var jag som en fiol sträng ha ha.

Hur är en beroende personighet? Ja skiljer ju på missbruk o beroende.

Kan man vara en miss bruks personlighet? Eller är de samma sak? Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen?

Sen ringde jag till min sköterska för att beställa ny Ritalin o han sa att morfin o ritalin kan ut varan. Men han våga ju inre råda ig till något då han inte är läkare. Någon som vet o de stämmer?  Skulle ju kunna göra ett uppehåll ed dem i så fall. Med risk att jag klättrar på väggarna. ha ha.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
vallhund
5/10/13, 3:38 PM
#7

#6 Bra att du fick Paraflex! Paraflex är inte beroendeframkallande på något sätt. (kära läsare blanda inte ihop detta med Paraflex Comp helt annan historia, tillhandahålles inte i Sverige sedan många år).

Paraflex är muskelavslappnande, mycket effektivt sådan. 

När man har ont i kroppen så reagerar vi med att försöka skydda oss så vi försöker undvika smärtan. När vi sover rör vi oss inte för att slippa smärtan vi somnar med överansträngnda muskler. Vi ligger i en ställning som minimerar smärtan, oftast gör det problemet värre eftersom ställningen är onaturlig o inte bidrar till att musklerna får vila, de jobbar på hårdtryck eller stelnar pga smärta/rädsla för smärta.

Fördelen med Paraflex är att musklerna får slappna  av när man sover, vila är läkande.

Faran med Paraflex är att smärtan primärt kan försvinna (ibland med hjälp av smärtstillande medel), man fortsätter som vanligt typ städa, klippa gräsmattan, träna Agility det gör ju inte ont…. Problemet är att då blir skadan förmodligen värre o rehabtiden längre,  i den mån man inte under tiden skaffat sig irreparabla skador.

Summa summarum Paraflex är inte beroendeframkallande,  däremot mycket farlig att använda om man inte fått det utskrivet i samråd med sin läkare o följer ordinationen.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

thenameless
5/11/13, 12:08 AM
#8

INdra- Har du provat att gå till en kiropraktor eller naprapat? Det kan vara en lösning för dig. Kiropraktorer och även Naprapater är numera även licensierade så att de kan få landstingssubventioner.  Då får du ju hjälp med orsaken till din smärta och inte bara något som dämpar symptomen.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

indra-bus
5/13/13, 1:04 PM
#9

#8 Nej de har jag inte, för de finns tyvärr inget de kan göra. 3 kotor är i hopp tryckta o de går inte att få isär inte ens med "våld" de sitter där de sitter. Så de enda man kan göra är att dämpa smärtan.Tyvärr de är så frustrerande,

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

[randi]1
5/13/13, 10:15 PM
#10

Som #9 säger kotkompression, kan inte hjälpas med kiropraktor, eller naprapat. Ibland kan en operation hjälpa, men det är ju mellan patienten och läkaren.

Hoppas att du snart får lindring, och en drägligar tillvaro.

indra-bus
5/14/13, 5:57 PM
#11

#10

Tack snälla för omtanken.

Enligt de läkare jag pratat med så går de inte att operera häller. Har inte hittat något på nätet om att de fast jag sökt. Men om du vet något så tar jag gärna emot info.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

A-KJ
6/9/13, 7:25 AM
#12

Hej!! bra fråga men det vet man ju inte det kan gå fort att bli beroende av opiater och då menar jag oxicontin.. Om du får ett välbefinnande av att ta tabletterna och du tar för mycket då är det ju inte så bra… sen har ju vissa av oss en beroende personlighet som gör att vi lätt fastnar… Du ska veta att du kan få hemska abstinens av dina tabletter båda sorter när du slutar med dom… Var försiktig så du inte hamnar i ett beroende för det är hemskt att ta sej ur jag är fd missbrukare på heroin (opiat) och det tog mej 25år att bli fri … Ha det så bra kram Anna-Karin

indra-bus
8/15/13, 1:47 PM
#13

Skulle vilja berätta hur de gått.

Hur bra som helst flyttade för 2 månader sen. Då fick ja höja dosen efter de bestämde jag mig för inte ett piller till trappade ner o slutade utan problem lite svettningar men de var allt. Har ont ibland har lärt mig vad som inte är bra cykla långt, högklackat o snabba vridningar. Ska börja hos en sjuk gymnast om 2 veckor.

 Har oxå slutat ritalin utan problem som jag ätit länge men de av andra orsaker.

Så jag e nog ingen beroende personlighet

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Annons:
Gronstedt
8/15/13, 3:33 PM
#14

#13: Vad bra att det gått så jämförelsevis lätt för dig att trappa ned! Det ser ju ut som om du inte har så lätt att fastna i beroende. Hoppas sjukgymnasten kan hjälpa dig att må bra och slippa ha ont.

SSKAnna
7/9/14, 8:28 PM
#15

Det är ett svårt ämne detta; Vad gör man om man när man blivit av med ett beroende gör sig illa och behöver smärtstillande?

Jag tror att det viktigaste är att man är ärlig mot sin läkare och även lyssnar på denna. 

Jag jobbar t.ex. på Ortopedisk avdelning och när det gäller frakturer och kotkompressioner är det jätteviktigt att man kommer igång och rör på sig så fort som möjligt och då måste man först bli smärtlindrad.

indra-bus: du verkar haft helt rätt inställning från början och det handlar mycket om just det. Vill man sluta med medicinen när smärtan ger sig så kan man. Det är en helt annan sak när man medvetet missbrukat under lång tid utan att man egentligen haft en medicinsk orsak till det. Kanske man hade det från början men fortsatte även när detta gått över t.ex.

Själv käkade jag Iktorivil i 2 år efter att min ångest gått över; för att jag gillade det MEN när jag bestämde mig för att sluta så gjorde jag det över natten utan problem.

Som sagt, detta är klurigt och alla är vi olika men en sak är säker; bara för att man haft problem med missbruk så ska man inte behöva "bli utan" läkemedel när man verkligen behöver t.ex. smärtstillande; tillfälligt.

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

Omeron
7/11/14, 9:20 AM
#16

Dom som oroar sig mest blir oftast ("psykist") beroende snabbare, men självklart ska du ha smärtlindring  när du behöver det! Oroa dig inte och läk väl och ta inte mer än du behöver så går det bra!

vallhund
7/12/14, 3:15 AM
#17

#16 TS började tråden för 2 månader sedan, drygt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

indra-bus
7/12/14, 1:19 PM
#18

1 år o 2 månader. O de har gått bra. 

Men ni kan fortsätta diskutera . Morfin beroende. Vet att de är så lätt att fastna i.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

SSKAnna
8/17/14, 9:14 PM
#19

Hur gick det då för dig; TS??

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

[fajjan]
8/22/14, 11:03 PM
#20

Ät dina smärtstillande,  ja dom är beroendeframkallande, var medveten om den risken och ta bara dom i den mängden du behöver. Men ligg inte på latsidan, det är viktigt att ta till andra behandlingsmetoder som främjar en snabb återhämtning. Eller saker som lindrar smärtan, man ska inte ta det i onödan och man ska definitivt ta det när det behövs. Generellt tar det flera månader vid lite högre doser och då används nedtrappnings schema.

Annons:
indra-bus
8/24/14, 3:49 PM
#21

HALLÅ!! Jag har inte ätit en tablett på över ett år. Så de gick bra. Lite jobbigt vid utsättning men ingen fara.

Jag äter inte mina vänner.  Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

thenameless
8/25/14, 10:05 PM
#22

Jag tror jag redan sagt grattis! men jag kan säga det igen ändå. Grattis till att vara pillerfri

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Upp till toppen
Annons: