Annons:
Etikettalkoholberoende
Läst 3745 ggr
Ozzy07
2/16/14, 2:42 PM

Dricker jag för mycket?

Jo, det gör jag nog, fast bara på helgerna så det är nog ingen fara men jag dricker 5-6 alkoläsk och 3-4 groggar på fredagen och lika mycket på lördagen. Tyckte inte det verkade vara så mycket men sen började jag räkna ihop hur mycket det blir på en månad och då kändes det väldigt mycket. Blir ju ca 40 alkoläsk och 24-32 groggar varje månad om man räknar på 4 helger/månad :( 

I fredags skulle vi besöka vänner och sambon ville ta några öl, vilket innebar att jag skulle köra och jag blev verkligen upprörd över det för att jag då inte skulle kunna ta mina "fredagsgroggar" som jag menade på var så viktiga för mig, då började klockorna ringa, för jag blev verkligen arg över att inte kunna dricka en fredagskväll känns inte min inställning till alkohol sund längre.

Dricker lätt mycket när jag inte mår bra och känner mig nedstämd.

Ville bara skriva av mig lite.

Annons:
imsuchadiva
2/16/14, 2:48 PM
#1

Ja du dricker för mycket men eftersom du själv insett det så är du på god väg att hamna på rätt bana igen.

VildaVittra
2/16/14, 2:52 PM
#2

Jag tycker du är fantastisk som klarade av att se problemet själv. Det är långt ifrån alla som kan det.

Försök även (förutom att sluta) att identifiera vad det är som gör att du behöver denna avslappning som alkohol är. Är det stressigt på jobbet som exempel? Då kanske det skulle vara bra att byta jobb eller gå ner på deltid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ozzy07
2/16/14, 2:57 PM
#3

Jo men det är svårt att bryta mönstret, går hem från jobbet på fredagen med intentionen att inte dricka men sen så kommer nedstämdheten över en och så tar man en och sen är man igång. 

Är livrädd att hamna i den sitsen som jag var i för många år sen då jag drack dagligen men jag tog mig ur det och sen har jag knappt rört en droppe på 10-15 år men nu har jag mått psykiskt dåligt sen i höstas och då har jag lätt att ta till alkohol, tyvärr så är det något jag har i mig så att säga.

Tjeja
2/16/14, 3:05 PM
#4

I sjukvården brukar man överslagsräkna och har satt en gräns motsvarande mängd alkohol på för 4 glas vin för kvinnor och 6 glas för män per vecka för det börjar bli skadligt..

Då är det förutom själva beroende problematiken utan bara rent fysiskt…

Sedan bör det inte överstiga motsvarande 6 glas vid ett och samma tillfälle för kvinnor och 8 för män… (alltså för att ge exempel på hur man menar/räknar är 8 glas vin för en man en kväll i månaden precis på gränsen ok medan 4 glas 2 ggr/veckan är skadligt även för en man)

Så ja, förutom att det låter som du håller på att bygga upp ett vaneberoende låter det som du skulle behöva dra ner några läsk per vecka för din kropps skull. Risken för lever och hjärt kärlsjukdomar ökar drastiskt när man dricker för mycket. Även om man i övrigt klarar av att hantera själva ruset  eller vanan utan att omgivningen blir lidande.

Sedan är det ju förstås inte så att i övrigt normalfriska människor riskerar att dö direkt om man råkar hälla i sig ett par flaskor själv en helg någon gång.. men det är definitivt inte hälsosamt.

Hoppas det kan hjälpa dig lite i dina funderingar på hur pass du behöver justera ditt drickande!

Klarar du av att dricka ett par alkoläsk mindre per drick-kväll skulle det ju göra stor skillnad så att säga! :)

Kram 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ozzy07
2/16/14, 3:06 PM
#5

Har även varit öppen om mig själv på jobbet och pratat om jobbiga saker jag aldrig sagt till någon förut, även om mitt gamla alkoholproblem och att jag nu,  p g a att jag mår dåligt känner sug efter  att dricka igen, jag tänkte att om de vet så har de koll på mig och det gör att jag kanske drar mig för att dricka i veckorna för då märker de det, lite social kontroll, typ.

Ozzy07
2/16/14, 3:07 PM
#6

Ja, jag ska försöka dra ned. 

Tack för era svar. Kram!

Annons:
VildaVittra
2/16/14, 3:13 PM
#7

Varför inte hoppa över att gå hem på fredagen då? Gå och simma och ta ett skönt bastubad med en kompis istället?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ozzy07
2/16/14, 3:18 PM
#8

Ja, det är ju en idé förstås eller kliva av bussen några kilometer tidigare och promenera hem. Suget finns ju där även vardagskvällarna men då står jag emot men när det blir fredag så känns det ju mer som "nu är det fredag och då får man ta sig några jäklar, det gör ju alla"

thenameless
2/16/14, 9:52 PM
#9

#8 Låter som en väldigt bra idé aktivitet är ett bra sätt för att hålla nedstämdheten borta dessutom är promenaderna bra för kroppen.

Hittar du ingen kompis som vill göra dig sälskap kan du ju fråga frugan då och då?

Risken är att hon blir gladare och kanske skippar biran hon med.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ozzy07
2/16/14, 10:30 PM
#10

Det är jag som är frugan men jag frågar gärna mannen 🙂

Han hänger nog gärna på.

thenameless
2/17/14, 11:49 AM
#11

okej, ursäkta, jag läste fel. Men din make kanske tycker en promenad med dig kan vara trevligt också? :-)

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ozzy07
2/17/14, 3:12 PM
#12

Ingen fara, det är ju inte så lätt att veta om det är en man eller kvinna som skriver. Jo, det tycker han säkert att det är :)

Biami1.
2/17/14, 3:59 PM
#13

Förutom allt klokt som skrivit hittills kanske du kan ta tag i varför du mår dåligt också. Leta redan på någon form av samtalskontakt antingen via vårdcentralen eller via psykiatrin. Lycka till och grattis till att du är så klarsynt!

Annons:
Ozzy07
2/17/14, 7:24 PM
#14

Vet inte varför jag mår dåligt, har gjort det till och från sen tonåren och nu i höstas var det dags för en ny djupdykning :( Att jag som 2-3 blev fosterhemsplacerad kan kanske vara en orsak som ligger till grund för det, fast jag inte minns något så måste det ju påverkat på något vis. Tack för dina ord!

Biami1.
2/17/14, 11:23 PM
#15

Har säker med saken att göra. Det kanske är så att du behöver medicinstöd och samtalsstöd i kombination för en tid. Håll ut!

Ozzy07
2/18/14, 3:44 PM
#16

Ja, det kan nog vara så att jag behöver det men det känns som att bestiga ett berg att söka hjälpen!

Biami1.
2/18/14, 5:19 PM
#17

Förstår att det är jobbigt. Finns det någon i din närhet som kan hjälpa dig?

Ozzy07
2/18/14, 7:22 PM
#18

Ja, en jobbarkompis som ställer upp!

Ebolaa
2/18/14, 8:29 PM
#19

Hejsan Ozzy07. Jag håller med någon föregående att du borde "trappa ned" din alkoholkonsumtion. Låt dig ta en grogg en fredagskväll men försök intala dig att det räcker med den. Alkoholsuget ökar ju tyvärr när man druckit lite. Man blir ju på bättre humör och slipper de tankar som annars trycker ned en. Men ge dig en liten belöning men försök att bara ge dig EN liten belöning.

Ett tydligt tecken på att du nu blivit en alkoholmissbrukare är att du blir arg eller frustrerad över att du inte får dricka när du känner för. Du är förmodligen inte beroende ännu men när du väl utvecklat ett sådant beroende är det svårt att bryta det. I och med att man faktiskt blir så sjuk under abstinensen att man faktiskt kan dö.

Men detta verkar inte vara din tillvaro, utan du belönar dig själv efter en arbetsvecka. Försök hitta något annat som ger dig ro och lugn som kunde motsvara känslan av alkohol. Finns det något du och din sambo kunde göra en fredagskväll istället för att ta en dryck? Det här är något ni måste arbeta med tillsammans så att ni vet var ni har varandra, och förstår sig på varandras sug efter alkohol och försöka få varandra på andra tankar. Och att du måste uttrycka för din sambo att du känner att alkoholen faktiskt blivit ett problem i din tillvaro..

Kram !

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

thenameless
2/18/14, 8:33 PM
#20

Du kan kanske be denne följa med dig till  vårdinrättning av ditt gillande för att få hjälp.

Det verkar ju som om denne person vill hjälpa och stödja.

Skjut inte upp osv… 🙂 För då minskar risken att du någonsin går.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
Ebolaa
2/18/14, 10:44 PM
#21

håller med #20, din sambo verkar ju nog förstå sig på det du går igenom till ivss del. MEN du måste vara fullkomligt ärlig om dina känslor och ditt sug till drogen (alkoholen) ni kan tillsammans fixa det här och det finns andra vägar att ta. Första gången du avstår från din ovana kommer du redan känna att du har mera kontroll. Fortsätt på den vägen :)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Ozzy07
2/19/14, 5:56 PM
#22

# 19, 20 och 21, tack för era svar, jag ska ta till mig av det ni skrivit.

Tack för er omtanke.

Skulle vilja skriva mycket mer men jag orkar inte, huvudet känns tomt och jag har svårt att finna orden och få fram något just nu.

Ozzy07
3/8/14, 4:00 PM
#23

Förra helgen drack jag inte en droppe alkohol, tog en alkoläsk på torsdagen innan men bara en, för jag kände mig låg när jag kom hem från jobbet. Lördagen var riktigt svår men jag gav mig sjutton på att inte dricka något och det gick bra, den här helgen har jag inte heller druckit något, hittills men det känns bättre den här lördagen än förra, så det ska nog gå bra. Känner mig stolt över mig själv och hoppas att det håller i sig. Suget finns ju men jag har klarat av att handskas med det.

VildaVittra
3/8/14, 4:06 PM
#24

#23 Det är ju hur bra som helst! Vad duktig du är!

Har du kommit iväg och bastat/motionerat något?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ozzy07
3/8/14, 4:14 PM
#25

Nej inte ännu men jag har tagit upp en annan hobby, stickar + att jag  går riktiga  långpromenader med hunden istället för att som förut låtit sambon ta dem.

Ozzy07
3/8/14, 4:14 PM
#26

Tack för berömmet också :)

Biami1.
3/8/14, 4:55 PM
#27

Bra att du hittar alternativa aktiviteter. Bra jobbat!

Annons:
Ozzy07
3/8/14, 5:45 PM
#28

Tack!

imsuchadiva
3/8/14, 10:43 PM
Ozzy07
3/9/14, 8:34 AM
#30

Tack :)

MrsGoldfire
3/9/14, 3:33 PM
#31

Bara fortsätt så, du är så duktig! Det är inte lätt att bryta ett mönster och du har gjort det snabbt!🤗

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

Ozzy07
3/9/14, 7:13 PM
#32

Tack, hoppas det håller i sig bara men jag kämpar på!

Biami1.
3/9/14, 7:40 PM
#33

Ta en stund i taget. Tar du t.ex. 15 min i taget så är det lättare att stå emot suget. Och skulle du falla så behöver du inte vänta med att komma upp på banan till "imorgon" utan ta tag i det när nästa kvart infaller. Väckarklocka

Kram på dig

Tjeja
3/11/14, 11:12 AM
#34

Du är fantastisk! Kämpa på! 

Och ju längre tiden går, ju bättre kommer du bli på att ta dig upp igen efter ett snubbel (för snubblar någon eller några gång på vägen gör ju de flesta)! 🌺👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Ozzy07
3/11/14, 3:13 PM
#35

Tack, idag känner jag mig lite låg  faktiskt.

thenameless
3/11/14, 5:26 PM
#36

Det blir bättre alla har vi dåliga/låga dagar. Tricket är att inte försöka pigga upp sig med fel saker… lätt att ta sig en bira eller en godispåse

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Ozzy07
7/24/14, 9:08 PM
#37

Har inte skrivit på länge men allt går bra, förutom en fest i början av april och en i maj så har jag inte druckit alkohol överhuvudtaget sen början på Mars, tror jag det var. Jag mår riktigt bra också och det känns underbart efter att varit under isen och mått hemskt dåligt och varit deprimerad under hösten och vintern 2013/14.

Tjeja
7/24/14, 11:28 PM
#38

Vad härligt att läsa! Heja dej!!!   👍☀️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ozzy07
7/25/14, 6:02 PM
#39

Tack, det värmer 🙂

Tjeja
7/25/14, 10:41 PM
#40

Och vet du, ju längre tid du lyckas hålla dig ifrån "återfall".. ju lättare (eller mindre svårt ska kanske sägas) kommer det vara att resa sig igen nästa gång du faller, ja om du nu ens gör det! :)

Imponerad av att du lyckas hålla ditt sug i chack just nu under sommaren också när alla har semestrar och det ska grillas, festas och drickas överallt hela tiden. Å andra sidan är det ju underlätta för dig att du mår så bra när du hållit dig nykter det är ju en stor bonus också! 

Verkligen kul att läsa och håller alla tummar och tår att du får fortsätta må så bra som du verkat göra nu under våren! 

Stor kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ozzy07
7/31/14, 10:31 PM
#41

Tack för ditt kloka svar!

Blir mest sugen när jag känner mig nere och deppig men när jag mår bra så finns inte suget där på samma sätt, jo i vissa situationer så kan jag känna mig sugen. Det går bra när andra dricker, jag håller mig till Coca cola, både godare och bättre :) sen slipper man vakna med ångest och det är guld värt.

 Sen är det ju så att är man deppig så hjälper inte spriten, snarare tvärtom, jag mår bara sämre, blir mer nedstämd, får mer ångest, den insikten har jag idag, vilket jag inte alltid haft.

 Vill inte tillbaks till den tiden när jag var ung och alltid vaknade med ångest över vad jag gjort, sagt, mm kvällen innan,  skämde  alltid ut mig på ena eller andra sättet , var alltid den som blev fullast på alla fester och när vi var på krogen. 

Kram!

Annons:
[fajjan]
8/26/14, 8:00 PM
#42

#41

Bra jobbat! Fantastiskt att du såg problemet själv innan det verkligen hann bli ett problem som andra skulle få berätta för dig. 

Lycka till i framtiden!

Tjeja
8/28/14, 11:19 AM
#43

Håller verkligen med #42

Fortsätter att hålla tummarna för att du får fortsätta att må bra och slippa mer depp! ☀️ Speciellt nu när hösten och vintermörkret närmar sig. 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ozzy07
8/29/14, 7:24 PM
#44

Tack! ❤️

Upp till toppen
Annons: