Berätta för barnen?
Hur berättar man för sina barn om problemen man har och lider av för att de ska förstå att man kanske inte alltid kan var 100 procentig topp föräldrer alla gånger? Behöver man berätta?
Jag tror inte på att man ska försöka hindra dom från att få veta för barn förstår mer än vad man tror. Det är klart de så småningom förstår att det är något som är fel om man dricker (bara för att ta ett exempel )varje dag.
Jag personligen hur skämigt det än är att berätta blev vid ett flertal tillfällen anklagad av min äldsta dotter (som idag är 8) att jag ätit av hennes godis. Jag ljög som alla andra gånger även för henne. När jag insåg mitt beroende så ville jag också låta henne vara med på den resan och därför så fick hon ta del av vad jag kunde äta och inte. Hon vet också att det inte handlar om mammas övervikt utan att jag måste äta som jag gör och då utesluta vissa saker för att annars blir jag sjuk och kan inte sluta äta. Ibland vet jag inte om hon förstår allt men hon frågar ibland.
När jag varit i återfall har jag ätit så hon ser ibland och inte tänkt på det, men jag kommer ihåg vid ett tillfälle då vi satt vid bordet och jag var i ett återfall och drack saft. Då hon säger :"Men mamma är där inte socker i saft?" Jo, svarade jag. Men varför dricker du det då?…Ja, vad ska man svara? Hon har ju så rätt.
Bara lägger till en rolig kommentar från henne också som hon sa i sommras när hon ville ha flingor och av någon anledning ville ha socker på flingorna (Hon brukar inte ha det , brukar iofs aldrig äta flingor heller) Men iallafall så säger hon inte till mig ;Mamma kan du skicka sockret utan istället säger hon.
Mamma , kan du skicka KOLHYDRATENA…. 
Hon är medveten men hon känner inte till mina innersta tankar . Vad hon vet är vad jag kan äta och inte och jag har aldrig nämt att jag vill gå ner i vikt för henne utan det är på en helt annan nivå. Jag tror ärligt att jag skadat mer om jag fortsatt ständigt banta för det hade påverkat henne ännu mer. Jag tror på att låta barn ta del av vissa saker men att lämna vissa saker utanför tills de själv kan förstå. Min drog skadar inte mitt beteende i form av höghet eller fullhet utan skadar på annat sätt. Därför är det nog lättare för mig att låta henne få ta del av det och att faktiskt ge henne goda matvanor från början….