Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettvi-som-är-sockerberoende
Läst 1270 ggr
Helenaf76
0

Idag blir en svår dag

Idag blir en väldigt, väldigt svår dag att låta blir socker. Min äldsta son fyller 7 år och vi ska ha kalas. Har precit tagit fram bullarna och kakorna ur frysen. Det vattnas i munnen och händerna nästan skakar. :-( Sonen vill gärna att jag äter en liten bit tårta i kväll. Jag klarar säkert att bara ta en liten bit när gästerna är här, men när de åkt och man ser allt som finns kvar av tårtan :-( Bullarna och kakorna som också blev över… Jag vill vara duktig och klara det här!! Jag har fixat det hittills och jag vill fortsätta men jag vet inte hur jag ska klara den här dagen. Bara vetskapen om att kakorna och bullarna är framme ur frysen :-(

Känner mig som en tecknad figur som har bullar, kakor och tårtor som snurrar runt huvudet. Blääää! Bort!!!

Kram//Helena

Gronstedt
0

Fy, vad jobbigt! Ibland svävar de kring skallen och kvittrar, alla bakverk! Du kanske kan försöka skicka med gästerna de sista bullarna och kakorna när de går? Föreslå att de gör en "doggy bag" och tar med sig. Så blir det mindre kvar att frestas av. Du kommer kanske att yla av sorg när den sista biten försvinner, men det känns skönt efteråt …

Och du - om du skulle misslyckas är det ingen stor katastrof, bara en liten Glad!

Kia
0

Vet du vad. I detta fallet tycker jag att du ska säga till din son att det finns saker på tårtan som du blir sjuk av för jag tror inte det är en bra ide för dig att äta ens en liten bit för har du väl gjort det så vet du lika bra som mig att så har du inte en chans i världen att klara ut att plocka bort resterna sen utan att äta av dom.

Ät fett. Ät ost. Se till att vara mätt på din mat så kan du hålla fingrarna borta lättare…. Käka smör vad som håller ditt blodsocker i schack för det är viktigt en sådan dag som du har framför dig. Hejar på dig och håller en tumme att du klarar stå emot.

Koncentrera dig på att göra sonen lycklig…. Du fixar detta…

Kram

Helenaf76
0

Tack för tipsen! Jag har inte berättat för barnen om mitt sockerberoende. Kanske är på tiden att göra det på ett enkelt sätt.

Jag vet så väl att jag inte klarar att hålla fingrarna i styr om jag smakar en liten liten bit. Då är det helt kört.

Det jag är rädd för är om jag misslyckas är att jag inte kan hålla fingrarna borta kommande dagarna/veckorna osv. Och jag vill verkligen må bra!! Jag vill inte hamna i sockerträsket igen, inte ens lite.

Tack för att ni finns!!

Kramizar!!!

zeretki
0

Helena, du behöver nog inte berätta exakt vad det är utan säg till barnen: kan inte ni passa mig så jag inte äter tårta idag? Barn brukar tycka sånt är lite roligt, om man gör det till en lek. :)

Helenaf76
0

#4 :-) Det var en kul grej! Jag lovar att jag inte kommer ha en chans att ens stoppa en smula i munnen.

problembarn
0

Gör en egen "tårta" till dig utan socker, vispa grädde och frys med bär eller något liknande… det finns lite eftrerrättsrecept på kolhydrater ifokus-sidan som du kan kolla på. Sen skulle jag nog bara hiva det som blev över om inte folk vill ha med sig hem! Det tar emot, jag vet, men efteråt känns det kanon!

Och Du, framför allt, Lycka till!!! Glad

Helenaf76
0

I did it!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Skrattande

Jag åt inte så mycket som en smula ens. Drack mitt the utan socker och mjölk. Känner mig fruktansvärt duktig idag!! Har inte ens fallit dit en enda gång idag trots att det funnits framför ögonen hela dagen. Än finns det hopp för mig :-)

Behövde inte ens förklara för någon (inte ens för svärmor!!!!) varför jag inte åt något. Skickade med svärfar alla överblivna kakor, han var överlycklig. Svärmor sa stopp, stopp stopp. Men jag lassade i burken. :-) Känns jätte skönt! Dessutom slängde jag 1/4 tårta på komposten! 10 bullar hamnade där också :-)

Och vet ni, det känns SKÖNT!! En befrielse faktiskt. Att jag klarade det som jag trodde var helt omöjligt. Känner mig nästan hög på känslan av att lyckas. Generad

TACK för ert aldrig sinande stöd och support, alla tips och ideer! Ni är guld värda!! Kyss

Alexej
0

Otroligt! Det var stark gjort!!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zeretki
0

#7 Tycker du var superduktig, Helena! :D

[linda-pinda]
0

Heja dig! Du är fantastisk!

/Linda

Helenaf76
0

Tack! Jag är så lycklig!! Glad

Alexej
0

Det kan du verkligen vara och djurarna ute blev säkert också glada över tårtan. Hoppas du hade en fin kalas med din son!Glad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Helenaf76
0

Det var jätte mysigt och han är helnöjd Glad. Han sover som en stock nu, helt slut :-)

Kia
0

Kände nu att jag fick ett stort leende på läpparna :) Helenaf76 verkligen grattis till din succe idag :) Så roligt:)

Angående att berätta för barnen så kan man göra det på olika sätt tror jag. Men tänkte jag öppnar en ny tråd för det….:)

Grattis igen och tack för du fick mig att le idag :)

supermoccine
0

Å, så underbart! Verkligen grattis!

Helenaf76
0

Känslan av lycka sitter i i dag med :-)

Härligt!!!

Snabster
0

Härligt!

Mervi
0

Jag säger som de andra : ett stort grattis, du har all anledninga att vara stolt och glad.Skrattande

Helenaf76
0

Tack Glad

Gronstedt
0

SLÄNGA bullar?! Det hade jag aldrig klarat - superstarkt!

[linda-pinda]
0

Hatten av, Helena!Skrattande

problembarn
0

Bravo!!! Och så vet man att man kan… :-)

paronskrutten
0

Jättebra, jag är inte ens sockerberoende men tycker det är oerhört svårt att släng sånt^^

Helena

Helenaf76
0

Oh, vad jag önskar att jag kunde ge er min lycka och energi! Det här är otroligt! Att jag kan må så här bra?! Alla borde få må så här! Tänk att ett kalas kan få en att må så här utan att äta något!!

Ta hand om er!! Tack för att ni finns!!