Annons:
Etikettberoende
Läst 22127 ggr
ghostface
2011-05-20 21:29

Subutex, hur länge kommer jag tända av???

Hej,

Jag har tagit subutex dagligen sen oktober tror jag, ungefär i varje fall.

Slutade med att jag legat på typ 2-3/4mg om dagen dom sista månaderna, nu har jag börjat tända av, det har gått typ 1½-2v, typ 12dagar.

Första 1½v så drack jag metadon varje kväll för att lindra abstinensen, men slutade med metadonet för 4dagar sedan.

Mår pissigt som fan, ångest, kallsvettningar och allt som hör till fyfan fyfan fyfan asså, men jag känner ändå att jag hanterar det hyfsat bra på dagarna, dock har jag efter metadonet tagit ca 0.25mg sub varje kväll, alltså pytte pytte pytte lite och i ärlighetens namn tycker jag det känns äckligt att ens ta det, har max 2sådana doser kvar.

Jag dricker någon grogg per dag nu för att försöka lindra ångesten någorlunda, tycker dock inte det funkar så bra, kanske måste dricka mig kalas för att må "okej", men det tänker jag ej göra för jag gillar inte att dricka, så blir en normalgrogg typ 2ggr per dag, en vid 15 och en vid 20.

Så tekniskt sett var det ungefär 2v sen jag slutade med suben på riktigt, 12dagar sedan typ, förra söndagen.

Dock botade jag dom första dagarna med metadonet som sagt och nu tar jag pyyyyyttelite E N D A S T efter 24.00 så att jag inte ska ligga och vrida mig i ångesten under natten, den dosen gör mig dock endast okej, inte frisk, men okej i några timmar, sen kommer det tillbaka vid 05 på morgonen och då brukar jag somna.

Så om 1-2dagar kommer jag sluta med kvällsdosen också och det finns inte en chans att jag kommer falla tillbaka, då jag berättat för Mamma vad jag går igenom och lovat henne att nu är det slut, kommer I N T E göra henne besviken.
Var dock sjukt tungt att berätta det….Tänker mest på hur hon känner. :(

Tror faktiskt detta kommer bli sista kvällen med sub för mig….
Alltså var det ~2v sedan jag slutade med högdoser sub, tog metadon 1½v, sen har jag tagit minimala doser sub i 3dagar nu efter 24.00.

Mår inte sådär superjävla mega pissigt att jag inte kan resa mig ur sängen, men jag mår inte bra ännu, fet ångest m.m
Tar dock en promenad varje dag och sådär.

Dock borde det inte sitta i så jävla länge efter detta???
Kanske kommer tända av 1v till och må lite bättre varje dag, då det ändå gått lite mindre än 2v sen jag slutade ta sub "på riktigt"??
Hört att avtädningen ska sitta i 3v, och det har ju gått ungefär halva den tiden nu…

Jag mår inte så dåligt som jag trodde att jag skulle må, antar att det var för att jag tog metadon första 1½v efter att jag tog sista stora dosen sub…

Men hur länge till tror ni att detta kommer fortsätta?
Ursäkte för virrigt inlägg inte så lätt att koncentrera sig just nu. :(

mvh

Annons:
ghostface
2011-05-20 21:36
#1

Jag får förövrigt stöd av mamma som jag pratar med i telefon varje dag flera gånger och hon stöttar mig verkligen och ger mig kärlek, så det gör detta lättare, men det är ju ett helvete.

Men på söndag har det som sagt gått 2v och ikväll och KANSKE imorgon ska jag ta en pytte jävla dos sub, får se hur jag gör imorgon med tanke hur jag mår, kommer dock OMÖJLIGT att köpa mer, finns inte ens på kartan asså, jag kommer istället skriva in mig på avgiftning om jag känner att jag är påväg att falla tillbaka, no doubt.

men det är en S I S T A utväg då jag studerar och är i slutet av kursen, blir svårt att förklara var man tar vägen i 1-2v…..

mvh

ghostface
2011-05-20 21:39
#2

Fan ledsen för alla tillägg, men jag försökte ringa till någonsorts beroendeklinik/centrum för att ställa lite frågor till ett proffs om allt detta, men det enda jag hittade var "nationella hjälplinjen" där jag satt i kö 20min innan jag inte pallade vänte längre, vet inte ens om det är rätt ställe att ringa??

Vet någon var man kan ringa för att fråga om sådana här frågor så hade det varit sjukt uppskattat med ett svar!

mvh

ghostface
2011-05-21 15:20
#3

Även fast ingen verkar vara intresserad av mig och min situation så uppdaterar jag ändå.

Igår natt var ett HELVETE, så jag var och skrev in mig på en beroendeakut idag, så nu är hela den cirkusen igång, vilket jag antar är bra, dom var schyssta där borta, men det var fan inte direkt uppmuntrande att sitta på det stället, särskilt inte i detta tillstånd.

Men nu kommer detta följas upp och jag antar att jag kommer få lämna pissprov varje dag typ och så, fick lämna idag såklart, så har dom remisserat mig till ett beroendecentrum närmare mig.
Skumt som fan var att jag pissade positivt på cannabis, vilket jag faktiskt inte rökt!!
Men kom på att jag brukar röka tobak ur en gammal pipa, så det måste komma därifrån.

Dock kändes det inte som att dom tog mig på direkt allvar i början, för jag är ganska ung (20-23år) och snygg, hehe, det ända som "avslöjar" mitt leverna är lite synliga tatueringar, så dom trodde väl inte att jag var så illa däran som jag faktiskt är….

Men nu kommer dom iaf hjälpa mig lösa detta antar jag….

Fick ut atarax, fint med sockerpiller haha, nä men det kändes ändå som att dom hjälpte lite, fick nog för att räcka idag/ikväll, 6x25mg.
Ska tillbaka dit imorgon bitti och hämta ut nästa dagsdos och svara på lite mer frågor antar jag.

Jääävlar vilket gestapo förhör dom höll med mig, som tur var så var dom ganska schyssta och förstående.

Var dock JÄVLIGT segt att sitta i väntrummet och vänta på att ataraxen skulle börja verka (fick testa 1 först och vänta 50min för att se om den fick effekt, vilket den inte fick, men det sket dom i), som sällskap hade jag en SJUKT sliten tjomme i 50års åldern som pratade HÖGT med sig själv och grät, busvisslade utan förvarning gjorde han också haha, inte soft….
Dessutom har jag mycket barndomsminnen kopplade till väntrum då min farsa hade mkt med dom att göra, så hängde där medans han gjorde sitt, sen spöade han mig, därav att dom minnena inte är så bra.

Men jag fortsätter kämpa på här i min ensamhet.

mvh

ghostface
2011-05-21 15:27
#4

"Skumt som fan var att jag pissade positivt på cannabis, vilket jag faktiskt inte rökt!!
Men kom på att jag brukar röka tobak ur en gammal pipa, så det måste komma därifrån.Skumt som fan var att jag pissade positivt på cannabis, vilket jag faktiskt inte rökt!!
Men kom på att jag brukar röka tobak ur en gammal pipa, så det måste komma därifrån."

-Glömde tillägga att dom I N T E trodde på mig när jag sa att jag inte rökt, haha såklart vafan annars, dom frågade innan vilka droger jag tog/tagit så jag sa att jag tagit metadon för ca 1v sedan och sub för någon dag sedan.
När det sen visade positivt på cannabis så trodde dom ju såklart att jag försökte dölja det, vilket gjorde mig less, då jag INTE försökte dölja någonting alls.

Så jävla synd att jag inte kom på det där med pipan förrän jag var påväg hem, men risken att dom skulle tolka det som bortförklaring är nog ganska överhängande, så skitsamma egentligen.

mvh

[Beavis]
2011-05-22 12:29
#5

#4 Den aktiva substansen i canabis kan sitta kvar i kroppsfettet i upp till fyra år, När du nu tänder av på sub och metadon så äter du troligen inte särskillt mycket och går ner i vikt vilket kan frigöra canabisen i systemet och därför pissade du positivt.

Du får skriva så mycket du vill när det är jobbigt, det är det sajten är till för, Roligt att du verkligen försöker bli ren. Lycka till med det

ghostface
2011-05-25 20:23
#6

Nu ,mår jag mycket, mycket bättre!!

Såååååååå skönt asså, var t.o.m i skolan och var med på lektioner idag/igår, hungerskänslorna har kommit tillbaka, rastlösheten försvunnit och jag sover på nätterna. =)

Så snart är jag nog frisk igen, praise the Lord!!

Annons:
[Beavis]
2011-05-25 20:33
#7

Grattis och kämpa på det blir bara bättre ju längre du håller dig ifrån skiten.

Honestyisdead
2011-05-25 23:48
#8

Verkligen  kul läsning, att se hur det går frammåt för dig!
Önskar alla hade samma anda som du, samma kraft!!

Jättebra jobbat!

ghostface
2011-07-10 02:13
#9

Life is beautiful!

Jag har nu varit helt ren från sub'en i snart 2mån, om några dagar bara och det går fett bra!
Har I N G E T somhelst sug efter sub eller något liknande, har dock rökt endel gräs hehe men det har jag gjort sen jag var 17bast typ och jag tycker inte det är farligt, mår bra av det även om jag kan tycka att det är lite svagt ibland, men man får se det som en vardagskrydda ibland! =)

Dock har jag hamnat i andra problem med polisen pga det svenska super-accepterade sociala smörjmedlet ALKOHOL, rävgiftet!!
Satt anhållen i 4dagar med fulla restriktioner och kan förvänta mig typ 1-2år på kåken, vilket suger fett jävla hårt, men jag kommer inte ens ihåg kvällen så det är bara ta det som en man, finns ändå inget att göra åt det nu….  :/

Men förutom sådana småsaker så är life fortfarande beautiful! :D

Och till alla er som kämpar med opiat beroenden, jag var torsk i typ 2år på olika opiater, tram, kodein och sist sub, men det GÅR att komma ur det, vafan är 4v ångest jämfört med hela din framtid, ta steget nu!! =)

[Beavis]
2011-07-10 11:43
#10

#9 Tråkigt att höra om det sista då. Positivt att du blivit av med suben, men att du inte kunde låta bli sponken istället. Som beroende/missbrukare måste man i princip sluta med allt nä man slutar. Du ser vad som händer när man väljer att behålla valda delar tyvärr.

Jag är emot alla droger även alkohol och tobak (som jag själv nyttjar) Så jak kan tyvärr inte heller acceptera hasch eller marijuana för det sabbar din hjärna….

Men återigen grattis och kul att du hållit dig borta ifrån suben.

ghostface
2011-07-10 13:09
#11

aaa jag vet att man egentligen inte ska röra något, men jag bor i södra sverige 90% av året och nu är jag och hälsar på släkt och kompisar i norr, så det blev lite festande när jag kom upp och det slutade med lite bråk och polisen haha….

Men jag har bara druckit typ 2-3ggr sen jag slutade med sub'en och det har då varit riktiga fester, alltså jag har inte suttit i min ensamhet och supit direkt haha! :p

aaa det är ju såklart upp till var och en vad dom vill tycka och göra, egentligen rekommenderar jag ingen att börja röka gräs eftersom att det är olagligt just nu och man kommer pga det i kontakt med andra droger den vägen…
Men det är iofs en annan diskussion som jag redan tror är igång här på iFokus. :D

Men aaa, det är riktigt skönt att slippa sub'en, kan typ sova på kvällarna och sånt nu, så livet börjar väl återgå till det normala. =)

Det var inte lätt men det går att bli fri med lite viljestyrka!!

[Beavis]
2011-07-10 14:25
#12

Japp och behöver man hjälp så finns den att få, stöd är ju viktigt.

ghostface
2012-11-27 10:53
#13

Hej iFokus igen!

Hittade tillbaka hit av en slump och kom ihåg att jag startat en tråd här när jag tände av från sub'en. =)

Nu sitter jag här 1½ år senare och helt ren från ALL sorts morfin och tyngre narkotika, röker fortfarande lite gräs då och då, men det är på en HELT kontrollerad nivå.

Har varit lite fram o tillbaka, hade ett återfall i slutet av förra året, då trillade jag tillbaka några veckor men tog mig ur det i och med att jag blev ihop med en tjej i början av detta och sendess har jag varit ren. =)

Det går att bli ren, det är några veckors helvete och sen lite segt i några månader, men när man ser det i förhållande till resten av livet, vad är 4v?!

Har förövrigt insett att jag har mer djupliggande psykiska problem så ska genomgå en sån adhd utredning och lite sånt, insåg när jag slutade knarka att allt inte stod rätt till i huvudet, så nu ska det fixas. bättre sent än aldrig. =)

Hoppas ni andra har det bra också, peace out.

Annons:
thenameless
2012-11-28 01:59
#14

Hej kul att det gått bra för dig med morfinet

Bra att du ska göra en psykutredning det är många beroende som har en grund i en bokstavskombination eller aspberger.

Lycka tills

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Honestyisdead
2012-11-28 02:13
#15

#13 Härligt att läsa att det gått bra :D
Men, ja men, att påstå att man är "ren" när man fortfarande brukar droger, om än så sällan, det stämmer inte. Det är väl droger det med?

Absolut SKITBRA att du kommit så långt nu. Men förminska inte det du har kvar. Det är kanske inte så mycket jämfört med det förra, men det är dock något att jobba på :)

Lycka till!

ghostface
2012-11-28 15:47
#16

Tack för dom fina orden.

Jodå, jag är väl inte helt ren iom att jag röker gräs då och då, samt att jag ska sättas in på ADHD-medicinering (En sorts amfetamin, metylfenidat.), men jag är REN på det sättet att jag inte missbrukar något, jag brukar inget som är fysiskt beroendeframkallande (eventuellt adhd-medicin då, men det är ju på läkarens order.) och jag lever inte ett missbrukar liv!

Kaffe, alkohol, nikotin, socker m.m är alla kemiska berusningsmedel, jag antar helt kallt att du använder något av dom också, alltså är du inte heller ren.

Det är också stor skillnad på att punda och använda droger rekreationellt, att röka en joint med några kompisar och kolla en fotbollsmatch på helgen är rekreationellt, att vara tvungen att jaga tag i pundare med subutex varje dag för att inte drabbas av avgrundsdjup abstinens, det är att punda.

Jag är ENBART på en rekreationell nivå, vilket jag tror jag kommer vara livet ut, men jag tänker aldrig mer trilla dit på tung narkotika.

Förhoppningsvis kommer ADHD-medicineringen göra att suget efter självmedicinering försvinner, då kommer enbart rekreationellt sug finnas kvar, och det är inte stort och endast efter gräs.

Mvh!

thenameless
2012-11-28 20:15
#17

#16

Ja du har rätt i att de flesta beökarna på denna sajt har eller har haft en beroendeproblematik. Det är idén med sidan som jag har förstått.

Vad hera syftar på (tror jag) är att som hon skriver är det en drogoch så länge du brukar en drog så finns det stor risk att du trillar dit på de tunga drogerna också och eller tar fysisk/psykisk skada.

Precis som man kan göra v alkohol, tobak etc men marijuana och hasch är stqrkare än tobak.

Grattis i vilket fall som helst och lycka till

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JohannaEkroth
2012-12-01 01:51
#18

Om du skulle vilja diskutera ADHD så finns sajten Bokstavsfolk här på iFokus. Själv har jag Asperger.

http://bokstavsfolk.ifokus.se/

Duktig du är som lyckats sluta på eget bevåg. Stongt jobbat!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

ghostface
2013-02-09 20:15
#19

#17, jorå, men människan har ett behov att berusa sig, inom alla samhällsklasser och skikt så berusar sig gemene man, på olika sätt då.

Missbruksbehandling med inriktning på TOTAL avhållsamhet är inte verklighetsförankrat, att avbryta missbruk och destruktiva livsstilar är självklart ett första steg och extremt viktigt.

men att dessa f.d missbrukare då ska ställa in sig på att ALDRIG mer röra även en lätt drog som cannabis eller en lite tyngre, men accepterad drog, som alkohol är befängt!
f.d missbrukare ska SJÄLVKLART inte börja bruka även "lätta" droger på regelbunden basis, MEN om missbrukaren helt har brutit från sin destruktiva livvstil, ordnat upp det med arbete/familj/boende m.m så ska denna person självfallet, även om det är 1gång/6mån, kunna ta sig en öl eller röka en joint om h*n föredrar det.

Jag påbörjar en yrkesutbildning på måndag där jag blir en licenserad hantverkare och har färdig anställning efter avslutad utbildning, att jag inte skulle få dricka en bärs nångång i månaden med mina studiekamrater är bara befängt. Men jag har också helt ändrat livsstil, så jag har inte ens tid att knarka haha.

#18
Tack för länken, intressant ska kolla upp det!

Har nämligen under hösten/vintern fått min psykiska ohälsa utredd och kan nu stoltsera med ADHD-diagnos och även Bipolär haha. =)
Men det är bara bra att det blivit utbredd, jag inser ju nu att jag knarkat för att jag mått psykiskt dåligt, självmedicinering, och nu får jag mediciner som tar bort självmedicinerings suget och det är ju sjukt bra!

Dock känner jag såhär, att nu äter jag adhd-medicin som i princip är rent Amfetamin och blandat med det en svag benzodiazepin mot ångest, dock ger cannabis exakt samma effekt på mig som adhd/ångest-medicinerna!!
alltså tycker svenska samhället att det är mycket bättre att jag tar amfetamin och benzo på daglig basis, för att jag inte ska röka cannabis hahahah!!
Snacka om bakvänt att man ska ta 100ggr starkare droger, för att inte ta en svagare och bevisat effektivare medicin mot mina problem…

Men men, jag är laglydig nu och följer läkarens ordineringar, även fast det innebär att jag får utskrivet starkare droger än dom jag självmedicinerade med.

Och till sist, jag mår bra och ser fram emot framtiden och yrkesutbildningen. =)

Peace!

thenameless
2013-02-10 01:42
#20

#19 Jag hoppas att jag ingenstans har sagt att det är okej för en missbrukare/beroendepersonlighet att bruka alkohol istället för droger? Inte min avsikt i så fall.

Vad gäller din argumentering att det inte är realistiskt att sluta med alla droger bara för att man slutar med de "tunga" Tror jagbara grundar sig i attdu inte vill sluta droga helt.

Tyvärr tror jag att risken är väldigt hög att du trillar dit på tunga droger igen med det tänket. Risken är hög ändå men ökar  iom att du använder andra droger. 

För din skull hoppas jag att jag har fel

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

Annons:
ghostface
2013-02-10 10:52
#21

#20
Alla har vi olika vägar, och jag har aldrig haft som mål att bli helt drogfri, jag vill inte det och har som sagt aldrig planerat det.

Mitt mål var att bryta mitt MISSBRUK, bryta mina beroenden, bryta med min destruktiva missbrukar livsstil och få rutiner, utbildning och en väg till en glad framtid! =)

Jag hatar alkohol och gillar cannabis, jag kommer ALDRIG sluta med cannabis och det står jag fast vid.

Nu 1.5år senare så står jag här UTAN beroenden, påbörjar imorgon en hantverkar utbildning och har fast anställning vid utbildningens slut, jag äter mediciner som tar bort mitt behov att självmedicinera och allt flyter på och jag är lyckligare än jag varit på otroligt länge!
Om jag inte hade fått röka en joint 1gång/månad/varannanmånad så hade jag blivit galen, eftersom att jag inte dricker och jag vill precis som alla andra människor ändra min sinnesstämning nångång. =)

Visst, min väg kanske inte skulle funka för alla, men för MIG funkar den och det är ju vad som spelar roll! =)

Sålänge man sköter sitt liv, mår bra psykiskt och ordnar sin inkomst varje månad så spelar det ingen roll om man dricker en bärs eller röker en spliff, bara det inte går ut över livet, psyket eller inkomsten!

Bläcket
2013-02-14 13:01
#22

Tycker det var intressant att läsa om din resa. Har själv slutat med benso efter fem års helvete, det är det bästa jag nånsin har gjort mot mig själv. Oavsett vad som än händer mig är ALLT bättre än zombiepiller (plus allt annat jag tog-tjack,alkohol, opiater,cannabis,och div partydroger.. var blandmissbrukare).

Sen att röka en joint då och då är väl ok om det känns rätt för dig? Gillar inte heller tanken på att man ska välja allt eller inget bara för att man slutat punda. Själv vill jag ta ett glas ibland, på nyår t.ex kunde jag göra det och det var okej, jag drack inte för mycket och jag tog inget annat. "Bara det inte går ut över livet, psyket eller inkomsten" mycket välformulerat av dig tycker jag.

Hoppas det går bra för dig med utbildningen, ta det isit!

SSKAnna
2013-02-16 10:51
#23

Jag har följt denna tråd lite, i bakgrunden sådär. Jag känner igen mig i det du skriver ghostface. Bra jobbat att klippa bort Subutex iaf!!

Jag har också adhd och har tidigare haft problem med opiater. Jag käkade Kodeinpreparat ett par år för att dämpa ångesten och blev sedan insatt på Subutex ett tag.

Jag har tidigare känt att det "saknats något i min hjärna" liksom och jag har provat olika saker för att få ihop livet. Nu när jag fått medicin för ADHD känner jag inte så, för första gången i mitt liv!

Så; även om jag nu då, står på Metamina, dvs. dextroamfetamin (!) så känner jag mig mer Oberoende än någonsin.

Jag hoppas att du också får uppleva det!

Lycka till!!

…and the book says:

We mat be through with the past,

but the past is not throuhg with us.

ghostface
2013-04-11 16:59
#24

Hej igen!

Har haft lite problem med ADHD-medicineringen, jag mår toppen och har jättebra fokus, sålänge effekten sitter i, sen kommer gnagandes oroskänslor krypande!

Men idag fick jag höjning av morgondosen och ett tillägg mitt på dagen när morgondosen börjar dala.

Är fortfarande drogfri från tyngre droger, har somsagt rökt en spliff (joint) nångång och  druckit nån öl till veckans brott, men utöver det så studerar jag hantverksutbildning och trivs utmärkt. =)

Tack för alla svar och feedback, lycka till i era liv också!

ghostface
2013-04-11 19:14
#25

Jag blev förövrigt INTE dömd till fängelse, utan dom insåg att min inblandning i det hela var väldigt liten och jag fick en lekmannaövervakare och några timmars samhällstjänst. =)

Nu utbildar jag mig till hantverkare och livet känns bra!

heddanxxx
2013-07-19 17:10
#26

Hej,

Har läst igenom alla inlägg här och beundras över vilka stora steg du tagit helt själv. Många missbrukare ljuger ju ofta för sig själva och kommer aldrig till något riktigt avslut men att du från början verkligen bestämde dig för att sluta helt själv och sen lyckats är skitbra ju och du verkar vara en väldigt stark person.

Att röka en joint då och då tycker inte jag är någon synd, då det är en ofarlig drog enligt mig i så liten mängd och inte heller beroendeframkallande. Så heja dig, jävligt starkt jobbat. 

Hoppas utbildningen går asbra och att livet fortfarande leker sen sist :D

hajhaj

roza
2014-09-16 18:17
#27

sitter i samma sits som du satt typ, men du verkar vara mer bestämd jag har gått av och på nu de senaste månaderna.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: