Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettalkoholberoende
Läst 2864 ggr
Lovinka
0

dricker min man för mycket???

Hej!

Jag skulle verkligen behöva några kloka råd och tankar. Jag och min man har en hel del bråk om hans alkoholvanor och det har varit så under många år. Jag tycker att han dricker för mycket och för ofta. Han har ett jobb med representation där det kan bli blöta middagar under veckodagar. Dessutom resor där jag vet att det festas rejält flera dagar i rad. Han kan bli aggressiv när han har druckit med han slåss inte, utan blir påstridig och stingslig. Jag får tassa på tå och medla (vilket är väldigt jobbigt psykiskt). Ett stort problem är dock att jag inte vet om han rent objektivt dricker för mycket eller om det är jag som har en rigid syn (vilket han påstår). Jag upplever att han ”letar tillfällen” att dricka och det går inte att ha kul utan att alkohol är med i bilden. Han kan vara nykter någon vecka (max) men inte mer. Det kan ofta vara så att det festas någon dag på jobbet, då han är rejält berusad. Sen kan han på fredag och lördag kväll dricka 4-6 starköl och ½ flaska vin (per kväll). Detta är nog ganska normalt för en vecka. Jag vet varken ut eller in men är så trött på våra gräl, hans ständigt brutna löften att sluta och att jag tvivlar så på mig själv (är jag en ogin och rigid fru eller borde han dricka mindre). Han kan även vara irriterad på vårt barn när han är full, men lika ofta är han överdrivet ”lekfull” och busar hej vilt. Är det någon som varit/är i min situation och har några tankar kring detta?

Gronstedt
7

Hej Lovinka!

Hur det än är med hans drickande i absoluta tal, så dricker han ju för mycket för dig. Du är inte ogin eller rigid för att du inte gillar att han dricker så ofta och inte gillar hurdan han är när han är drucken.

Du kan inte ändra på honom, det är den bistra sanningen. Han vill dricka som han gör, trots att du har pratat med honom om hur du känner inför det. Du måste välja hur du vill förhålla dig till hans val, men du kan inte ändra på det.

M A N I N A N
5

Han dricker helt klart för mycket.

Medda
1

Hmm jag håller med de övriga, däremot reagerar jag också på hur han dricker och hur han blir när han dricker. Det finns människor som kan dricka ett par öl på helgen och klarar av att hantera det, det finns de som kanske tar en glas i veckan också utan att det går över gränsen. Som jag ser det så klarar han inte av att hantera det. Det är inte, nu har jag nått min gräns så det räcker för mig. eller jag brukar inte vara så trevlig när jag är full så jag borde nog avstå. Min fd var också så, om man nu ska kalla det för "helg alkis", drack tills han blev as packad. Dock blev han aldrig aggressiv. Hur är han när han är nykter? Han kanske måste varsebli hur han är i sitt beteende när han  är full i nykter tillstånd för att förstå. Kanske prova o filma han när han är full så han kan se det när han är nykter. Dock om du ska göra det så kanske ni ska sitta och prata o vara överens om att du ska filma så det inte går snett och leder till bråk.

When life rains on your parade, dance in the puddles 🌈

🌺Änglar IFokus

[Kathja]1
3

Det spelar ingen roll hur mycket han dricker, det som spelar roll är hur han är när han gör det men framför allt hur hans drickande påverkar dig. Det är alltid svårt att nå fram till andra när man i negativa ordalag talar om vad de gör - bättre att förklara utifrån dig själv och dina känslor.