Beroenden iFokus

Beroenden

Etikettberoende
Läst 2010 ggr
Margareta
2007-07-30 03:08
0

Datorberoende

Medan Kia är på semester kände jag för att starta en liten tråd om att vara datorberoende, så hon får lite känsla av att sajten lever.

För någon kan frågan kännas banal och för en annan väl så allvarlig.

Hur mycket tid spenderar vi vid datorn, då vi BORDE gjort något annat?

Numer pensionär i Nynäshamn

Margareta
2007-07-30 03:10
0

Jag själv är periodare, men det är säkert ett par timmar om dagen, i genomsnitt,  jag kunde göra något annat, men å andra sidan kan det gå flera dagar utan jag ser på TV alls.

Lullan1
2007-07-30 12:17
0

Jag sitter gärna vid datorn, men jag kan nog inte kalla det för beroende ändå… Hade jag inte suttit vid datorn, hade jag förmodligen läst en bok eller sett på tv:n.

Självklart måste jag medge att det har blivit lite mer tid framför datorn efter jag kom hit till iFokus, det är ruskigt svårt att hålla sig härifrån! Skrattande

Niklas
2007-07-30 12:48
0

En del av mitt jobb är datorarbete så jag tillbringar mycket tid här, fast jag tycker oftast inte att det är något problem.

Det svåra är att jag får mest gjort vid datorn när det är mörkt och tyst, alltså på kvällar och nätter. Det är lätt att dygnet blir förskjutet. :-) Det vet jag inte hur jag ska ändra på.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anterrabae
2007-08-02 01:44
0

Datorberoende.. njä inte direkt.. Känner inte att jag mår dåligt av att inte data. MEN, det är så att jag tillbringar mycket tid här. Dock måste jag säga till mitt försvar att det blir mest när jag är ensam hemma.. annars har resten av familjen oftast företräde..

Periodare är ganska bra. När jag var i övre tonåren satt jag fast i chatt-träsket.. men senare tvärdog det mesta i datandeväg. iFokus har helt klart trappat upp dator- eller snarare internetanvändandet igen..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

zeretki
2007-08-02 21:27
0

Jo, när jag var deprimerad var det som värst. Annars kan jag falla tillbaka men det är lättare att komma ifrån datorn på somamren, då jag dras ut av solen och trädgård. :)

När jag mådde dåligt kunde jag sitta nästan ett helt dygn och chatta o surfa bara. Glömde bort att äta…

Margareta
2007-08-02 22:20
0

Det är samma med mig zeretki… sommaren är lättare när trädgården finns utanför…

Men…det är så lätt… jag skall bara…

Jag har så himla många projekt jag gör vid datorn och numer har jag TV i den också…

Mervi
2007-08-03 16:24
0

Jag sitter också vid datorn ganska mycket, först på jobbet hela dagen och så på fritiden, men beroende är jag nog inte.Jag kan släppa datorn och göra annat utan att det stör liksom. Just nu handarbetar jag mycket.

JimJ
2007-08-04 07:22
0

Jag sitter vid datorn från när jag vaknar, tills jag går och lägger mig. Jag klarar mig inte utan ett beroende. Ett beroende, ersätter ett annat. Därför är datorn ett bra beroende för mig. :-)

Men jag vet inte om man igentligen ska kalla datorn för ett beroende, en rutin eller en vana. Kanske alla delarna?

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Kia
2007-08-04 22:09
0

Jag satt också fast i chatt träsket ett år cirka. Jag gjorde i princip inget annat och blev irriterad om någon störde mig när jag satt där trots att jag suttit i princip hela dagen och inte gjort något annat.

Jag såg ju hur allt annat bland annat i mitt hushåll bara kollapsade för jag hade inte tid med det helt enkelt…..

Jag har lugnat mig betydligt idag även om det ofta blir många timmar framför datorn. Men det blir ofta för min del också på kvällar och nätter för då sover alla andra och då har jag tid att sätta mig:)

Lillianna
2007-08-07 15:01
0

Jag är definitivt datorberoende. Fast mer åt det sociala hållet. Det är forum, mailinglistor och annat där man får kontakt med andra människor. Chattar gör jag inte. Jag odlar vänskap brukar jag tänka, så det känns som om jag känner många människor på internet. Kommer på mig själv ibland när jag pratar med bekanta i riktiga livet och refererar till något som tex alias skruttepluttan sagt. *s*, då tror nog folk att jag är liiiite knepig men det bjuder jag på.

Under dessa år som jag varit aktiv på nätet har jag lärt mig oerhört mycket, fått hjälp och stöd och själv givit samma till andra. Så jag är inte direkt illamående under mitt datorberoende, men visst skulle jag kanske hinna med mer annat om datorn inte lockade mig så.

/Lillianna

~ Lillianna ~

korseett
2007-08-07 16:00
0

ja här har hemmet fallerat beroende på datorn. Det är alltför lätt att sätta sig ner och spela eller va på nätet. Vissa sajter är ju beroendeframkallande medRäcka ut tungan

Det svåra är just det att det blir sena kvällar och att man helt enkelt struntar i allt annat. Jag och maken har varsin dator och nu när vi kan vara uppkopplade samtidigt sitter vi med ryggarna mot varandra och kollar. Men vi försöker att vara utan dator emellanåt. kanske bättre om vi är ute på nätet samtidigt så gör vi ju saker ihop iallafall.

Margareta
2007-08-07 16:25
0

Hos oss är det så att alla, sedan länge, har tillgång till varsin dator, för att vi skall slippa köa. Det föder bara bråk och irritation. Jag har alltid uppmuntrat barnen till att sitta vid datorn så länge de gör kreativa saker och idag är jag både stolt och glad över vad de presterar, alla på sitt vis. Jag har inte kunnat rättfärdiggöra mitt eget beroende om jag hindrat barnen.

De spelar betydligt mindre spel och sitter betydligt mindre vid datorerna än vad jag förstått att deras jämnåriga kompisar gör. De har alltid haft tillgången och har inte behövt kämpa i motvind för att få sitta där, kan vara förklaringen.

För att försvara oss, (vilket jag så klart villHemlis)

zeretki
2007-08-07 18:38
0

Jaja, och sen dataspel. Ett tag gick jag med i något som heter NeoPets. Man skaffar ett djur och ska mata det och sen skaffa pengar och köpa mat osv osv osv. Det gick inte ut på nåt egentligen men GUD så beroendeframkallande det var!!

Anterrabae
2007-08-07 18:57
0

*skrattar* zeretki, där har jag oxå varit, men ledsnade ganska snart.

Kif och nu även beroende iF är nog de enda siterna som hållit mitt intresse vid liv.. eloge till er! (om man nu kan säga så)

//Ida

Margareta
2007-08-07 22:28
0

zeretki: Jag har matat BARNENS djur för att de inte fick ha med dem till skolan för att de pep när de bajsat. Jag hade flera sådana där små saker på nyckelringar med till jobbet för att de skulle överleva…

Kia
2007-08-07 22:47
0

Snacka om att vara beroende av datan. Jag har datastrul ikväll sitter med supporten grrrrrrrrrrrrr……..

Hoppas det snart fungerar som det ska.

Anterrabae
2007-08-08 00:53
0

Margareta.. de går/gick att pausa…

//Ida

Kia
2007-08-08 02:23
0

margareta, det där känner jag igen…. jag hade med mig min dotters tamagotchi till jobb. den fick ju inte dö…..

Anterrabae
2007-08-08 02:29
0

innan vi hittade pausfunktionen fick vi oxå ta hand om Julias när hon var i skolan. Hade med den överallt.

//Ida

JimJ
2007-08-08 08:10
0

#19: Går dom att pausa? Nu får du lära oss! :-)

Margareta
2007-08-08 14:56
0

Jag visste inte heller att de gick att pausa… hur gör man?

Det är visserligen inte aktuellt längre, men kan vara bra att veta.

Tänk om jag vetat det då!

Anterrabae
2007-08-08 18:07
0

på de som Julia har haft är det tre knappar. Om man trycker in den högra och vänstra samtidigt så ska den pausa. (inte den i mitten) Alt var det först den vänstra och sen den högra nästan samtidigt. Men på hennes var det dessa två knappar som gällde.

//Ida

AusaBausa
2007-08-11 12:05
0

visst är man beroende av datorn! men egentligen bara av detta forum. kan bli stressad av att inte hinna gå in vid datorn på hela dagen.. samt att man går in på lunchen på jobbet bara för o kolla läget;-D

Mona-Stina
2007-08-11 15:24
0

Jag sitter alldeles för mycket vid datorn.

myriis
2007-08-12 13:13
0

Jag sitter för mkt vid datorn. Jag sitter ibland typ 5 timmar i sträck, minst då.. ;P Ibland sitter jag hela dagen med endast pauser för att äta ett mål mat, gå på toa och sova någon timme.

Jenna-Gun
2007-08-12 13:45
0

Hehe jag sitter minst 13 timmar vid datorn varje dag. Jag skapar bilder i datorn.

Men jag får inte göra något hemma för läkarna.

Kia
2007-08-12 15:49
0

Myriis… Så höll jag på för två år sen. Till slut insåg jag att jag försummade hela min omgivning då jag kunde känna irritation när folk kom och hälsade på då jag bara ville vara på internet.

jag sitter mycket på nätet fortfarande men jag har absolut dagar då det är mindre och det känns helt okej.

Rita-S
2007-08-13 14:25
0

Själv sitter jag framför datoren på jobb så hela arbetsdagen.
Sen sitter jag stora delar av min fritid där, då hälften av mina hobbyer är dator-relaterade. Kanske även min framtidiga karriär. Jag har dock inga problem att avstå, men jag saknar datoren när jag är på semester. Så då lär det nog va ett beroende ändå :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[PixelMollan]
2007-09-19 00:13
0

Jag hade ett starkt datorberoende för något år sedan. jag kunde knappt släppa de. jag sa ibland nej till att träffa kompisarna för att kunna sitta och skriva till kompisarna på internet, läsa olika sidor, m.m m.m.
Mina föräldrar blev irriterade på att jag stängde in mej på mitt rum och kom ut max 10 min när vi skulle äta o smet sedan in i datorvärlden igen. Jag trivdes där.
Men dom satte stopp för de, och de är jag glad för nu. Dom förbjöd mej att gå in där mer än 2 timmar om dagen, dom kopplade ur internet, de fanns inget jag kunde göra. De var riiiktigt plågsamt Förvånad blev såå rastlös och hade INGENTING att göra.
sen "lärde" jag mej att hantera att vara utanför datan och tittad epå tv istället och började göra vissa läxor i skolan. sen släppte dom lite på reglerna o jag fick sitta där igen, men nu KUNDE jag iaf stänga av datan för att gå o lägga mej på kvällarna, äta mat i lugn och ro m.m. och VETA att de som skrivs där står där endå om jag ser de dagen efter eller lite senare på kvällen.
Men fortfarande varje dag, så "måste" jag (dör inte om jag inte gör de, men blir väldigt rastlös) jag iaf gå in och titta lite snabbt på olika hemsidor och msn så att jag inte missar något som folk skriver till mej.
Tycker de är väldigt avslappnande, sitter mycket hellre vid datorn än vid teven.

myriis
2007-09-19 00:32
0

#27: Jag måste erkänna att det faktiskt är så för mig också. JAg blir ofta irriterad när jag måste sitta flera timmar utan att kolla msn en enda gång eller gå in på någon hemsida.. ;p