Etikettalkoholberoende
Läst 1600 ggr
Anonym
Anonym 
2014-12-07, 01:46

Skäms.

Jag är alkoholberoende. Det går inte att inte låtsas om det längre. Jag klarar inte av att inte dricka, för jag står i ett limbo just nu, där jag väntar på rätt psykisk hjälp för min asperger, min depression, min ångest och min insomnia.

Jag har blivit sexuellt utnyttjad, som barn och som vuxen, och när de minnena försöker komma till ytan MÅSTE jag dränka dem för jag kan inte hantera dem just nu. Och jag skäms, så jag vågar inte berätta för någon att jag börjar bli alkoholist.

Calcifer
2014-12-07, 01:52
#1

Hm, står i en lite liknande situation, men har inga tips. :/


"You put that sentence back in your mouth!" - Jenna Marbles

Mysan59
2014-12-07, 03:17
#2

#0 Skäms, råkade bara hamna här… Och önskar verkligen att jag hade ett (bra) svar till dig…, 

Skäms inte! Fan också… har inget bra råd. Hoppas du får rätt vård.

Gronstedt
2014-12-10, 13:22
#3

TS, om du dricker för mycket är det ganska sannolikt att du har både ett fysiskt sug och att dina minnen har blivit din "förklaring" till varför du inte kan låta blir att tillfredsställa suget. Det blir en ond cirkel. Att inse att man dricker (eller vad det nu är man gör) för mycket är första steget till att hantera hela situationen. Det är viktigt att man slutar skämmas inför sig själv. Att man kan se på situationen och ta till sig varför man dricker, vad det är man vill smita från. När man insett det kan man börja hantera orsakerna.

Försök att ta fram minnen frivilligt och titta på dem, i stället för att vänta på att de ska välla över dig när du inte är beredd. När minnena kommer upp, försök att röra lite grann vid dem, ett minne i taget, så mycket som du orkar innan du slår bort det igen. Du måste inte hantera hela eländet på en gång. Så småningom blir det lite mindre överväldigande.

Alkohol är egentligen ett dåligt medel för att dränka sina sorger - de djävlarna kan simma, som talesättet lyder. Det är mer effektivt att göra något fysiskt. Prova att göra något annat än att dricka för att hålla styr på minnena. Ge dig ut och spring, skura badrummet, organisera alla böcker i omvänd bokstavsordning, virka gardiner eller vad som helst. Sådana aktiviteter kan också hjälpa dig att hålla borta det fysiska suget efter alkohol.

Upp till toppen