Annons:
Etikettberoende
Läst 1389 ggr
nellan72
2014-12-09 21:03

Insikten av att vara beroende

Hej!

Jag vet egentligen inte om jag är på rätt forum, men känner ändå att det nog är till er som jag ska vända mig. För första gången någonsin ska jag "outa" mig själv och berätta om det beroende som jag har att ringa spålinjer. Det började med att jag blev hals över huvud kär i en man och vår relation skapade många frågetecken. I samma veva mådde jag inte så bra av andra saker som hände runt omkring mig just då. Så jag vände mig till spådamer för att få råd och givetvis få veta framtiden kring den här mannen (i huvudsak). Jag är själv ett medium, men tappade bort mig själv. Ser egentligen dessa spålinjer som oseriösa pga att många av dem som sitter där, inte använder sitt eget namn eller att de använder ett fejkat foto. Under det här året har många tusenlappar lagts på att betala räkningar. Jag har ännu inte hamnat hos fogden, och det är inget jag vill göra heller. MEN jag vill inte leva så här, och framför allt vill jag kunna ge mina barn saker, upplevelser och annat för just de pengarna som jag faktiskt lägger på det här missbruket. Rent realistiskt vet jag ju att det är tokigt och jag har jobbat hårt med mig själv på många sätt. Jag har t ex satt beloppsgränser på fakturorna och mejlat olika spålinjer om att de ska spärra mitt nummer, vilket de har gjort. Men enbart detta räcker ju inte för att kunna sluta ringa. En som är beroende kommer nog alltid på lösningar ändå. Saken är den att jag har bestämt mig för att det faktiskt får vara nog nu, och att jag ska gå in i nästa år och bygga upp mig och ekonomin igen. Jag blir bedrövad ibland när vissa spådamer uppmuntrar smått neurotiska och ångestladdade personer till att fortsätta vänta på en man som inte har tagit sig ur sitt äktenskap efter fem års tid. Tycker att det säger allt om hur vissa fungerar. Henne har jag inte ringt, men många andra. I vissa fall har jag fått klockrena svar, men jag har också fått guld och gröna skogar av andra. Så jag undrar nu om det är nån som har varit i min situation och som har tagit sig ur det här beroendet? Jag har även kollat olika joursajter om vilket stöd man kan få, och mejlade även något forum för spelmissbruk. Tyvärr är det nog så att jag inte är den enda :(  Om nån har några tips på vart man ska vända sig, så skulle jag bli överlycklig, för nu är det som sagt nog!

Tack på förhand!

Annons:
Gronstedt
2014-12-10 13:29
#1

Välkommen, nellan72!

Jag har ingen erfarenhet av just ditt beroende, men väl av andra, och alla beroenden fungerar på liknande sätt. Det första steget till att hantera det är att inse att man har ett problem.

Det är jättebra att du vidtagit praktiska åtgärder, som att spärra och sätta beloppsgränser, men du behöver också fundera över varför du gör detta. Vad är det du vill uppnå, vad är det du behöver tillfredsställa när du ringer? Handlar det i grunden om den där mannen, eller är det något i kontakten med "spådamerna"? Om man kan hitta exakt vad det är man söker, kan det gå lättare att inse att man inte kommer att få något slutligt svar genom sitt missbruk - och då blir det lättare att göra sig fri.

Jag hoppas någon annan, som har mer erfarenhet av just detta, kan svara bättre.

nellan72
2014-12-10 15:37
#2

Tack för svaret! Det är precis som du säger att det måste finnas nån underliggande orsak. Jag tänker så det knakar och jag inser också att jag har ett jobb framför mig. Kanske inte med beroendet i sig utan med den underliggande orsaken. Jag kommer att kämpa för att inte ringa, men kommer också att ta tag i det här. Vad jag behövde var konkreta och handfasta råd, och det fick jag av dig. Tack än en gång! Det som gör mig ledsen är att det finns så många fler som har det så här, och att det egentligen inte finns nån kunskap för att hantera just det här. Men det är ett beroende precis som alla andra beroenden.

Upp till toppen
Annons: