Hur lång tid tar det?
Hejsan!
Jag tänkte höra med er andra sockerberoende hur lång tid det kan ta innan jag känner mig pigg igen.
Jag har nu ätit abstinent, bra mat i 18 dagar och jag är lagomt mätt och belåten och sällan hungrig. Men alltså, jag är så TRÖTT!!!
Vad ska jag göra? Det känns som att jag går omkring med en akvarieskål runt skallen och det bara är dimma däri, dessutom är jag helt kraftlös i benen.
Jag äter minimalt med kolhydrater, för jag vill inte riskera att trigga igång suget i onödan. Därför så följer jag inte heller i dagsläget FAAs matplan, för där ingår ju både pasta och ris i små portioner. Men jag känner inte att jag är i den situationen att jag skulle kunna kontrollera det just nu.
Men snälla ni, hur lång tid kan det ta innan det vänder?
Jag blir så avundsjuka på dem som efter 1 vecka säger att dimman lättar och de aldrig har varit så pigga i hela sitt liv… Men jag då, tänker jag då? När kommer vändningen för mig?
Någon som har erfarenhet av detta?
Hej mollward! Jag hade den där guldfiskskålen på huvudet i ungefär 10 dagar när jag gick från cirka 10 g kolhydrater/dag till så nära noll jag kunde. Sedan lättade det ganska fort. Jag gjorde så att jag åt ofta och litet, en tugga här och en där, och småskvättar kaffe med med litet smör många gånger. Jag tror det beror på att kroppen inte kan använda fettet särskilt bra ännu, och ännu mindre det kroppsbundna fettet, så det är bättre att ge den jämn tillförsel.
Det är nog klokt att inte äta ris eller pasta, men du kan öka kolhydratintaget en aning genom att lägga till litet kål, en tomat eller litet lök. Risken att bli triggad då är i alla fall mindre.
Grattis! Kommer tyvärr inte ihåg hur lång tid det tog. Men häng i, det är värt det!
Jag tycker personligen inte om FAAs matplan, den har sina brister. Men jag tror att det ät viktigt att följa en matplan, risken är annars att man inte får i sig tillräckligt med näring och får sug och faller dit igen! Det finns ju dietister som är inriktade på sockerberoende som kan ge matplan som är anpassad efter vad personen ifråga behöver.